Vi har minsta möjliga fall på avloppsledningen till anslutningspunkten i gatan. Oftast är det inga problem. Men vid tre tillfällen, kraftiga regnoväder, har vi haft inträngande vatten via avloppet. Som tur var blev det endast skador vid ett av tillfällena.
Jag funderar lite hur man ska kunna förbereda sig ifall det skulle hända igen. Enklast vore ju om man skulle kunna ha en ventil så att man skulle kunna stänga av avloppet mellan huset och gatan helt enkelt. Finns det någon sådan lösning?

Krilleman
Du kan montera en backventil på avloppet från gatan. Har du inte åtkomst invändigt så finns det även rensbrunnar som du kan montera utomhus.

Men tänk på att dessa bör monteras service-vänligt för dom brukar kunna dra med sig en del underhåll!

Första träffen på googlad sökning: "backventil avlopp" tog mig hit:

https://www.avloppscenter.se/vara-produkter/fettavskiljare/tillbehor/backventil-zbk-110mm.html

https://www.avloppscenter.se/vara-p...med-backventil-160315mm-utan-hals-lock-1.html

31205905-origpic-6c8f0f.jpg
162276587-origpic-3aa8f5.jpg

• Gilla
kulle
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Du kan montera en backventil på avloppet från gatan. Har du inte åtkomst invändigt så finns det även rensbrunnar som du kan montera utomhus.

Men tänk på att dessa bör monteras service-vänligt för dom brukar kunna dra med sig en del underhåll!

Första träffen på googlad sökning: "backventil avlopp" tog mig hit:

[länk]

[länk]

[bild]
[bild]
Jo, pratade med kommunen om dessa vid en av översvämningarna och de avrådde bestämt. Deras uppfattning var att dessa skapar fler översvämningar än de hindrar just pga att de sätts igen lätt.
Jag skulle hellre ha typ en ballofix på 110mm :thinking:

Krilleman
Fast om det blir stopp i backventilen blir ju skadorna minimala kontra om det kommer in regnvatten okontrollerat bakvägen när ingen är hemma.

Dessutom kan det ju inte bli stopp med störe följskador om backventilen är igensatt. Du måste ju just vara hemma och spolar i avloppet för det ska bli översvämning pga stopp....

Avstängning 110mm finns, dock dyrare än den bör vara.

Men var monterar man denna som finns i 110mm? :thinking:

6551438.jpg

• Gilla
kulle
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Fast om det blir stopp i backventilen blir ju skadorna minimala kontra om det kommer in regnvatten okontrollerat bakvägen när ingen är hemma.

Dessutom kan det ju inte bli stopp med störe följskador om backventilen är igensatt. Du måste ju just vara hemma och spolar i avloppet för det ska bli översvämning pga stopp....

Avstängning 110mm finns, dock dyrare än den bör vara.

Men var monterar man denna som finns i 110mm? :thinking:

[bild]
Det såg ju inte ut som nån smidig sak precis :)

Men när jag kollade runt på länkarna du postade så hittade jag nog en lösning som borde funka för mig.
Schematisk illustration av ett avloppssystem med backventil, inte kopplat till toalett, i en bostadskällare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så här borde jag lösa det. Jag har ju ingen toalett i källaren så om jag sätter backventilen på ledningen som går till golvbrunnarna får jag en lösning där toavattnet inte passerar backventilen (som på bilden) och då borde ju risken för driftstopp minska tänker jag. Dessutom är det görbart utifrån hur avloppet är draget i mitt hus.

hsd
Det finns golvbrunn med återströmmningsventil, men visst kan en sådan ge problem

Att ha skyddet direkt i brunnen var ju allra enklast! Just nu har jag gamla gjutjärnbrunnar men då vet jag vilken lösning jag ska gå på när vi gör om avloppet.

NI som har installerat Wastop. Vad är eran erfarenhet? Har den stoppat något backflöde och förhindrat övervämning? Hur tål den suspenderat material som dasspapper eller föroreningar?

Jag är oxå intresserad av erfarenhet kring Wastop - någon med erfarenhet?
Översvämning i somras p.g.a. inkommande vatten i avloppet, kommunalt avlopp.

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.