Hej,

Vi har några ytterpaneler på vårt carport som är sne/vridna. Carporten är ca 25 år gammal.
(Bilden är tagen underifrån)
Jag undrar vad kan man göra för att få dem raka? Jag undrar om trälim och skruvtving kan hjälpa?
Alla tips är välkomna:)

• Vy underifrån av sneda och vridna ytterpaneler på en carport.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Inte riktigt säker på att jag ser det vridna? Fattar inte riktigt bilden...

ricebridge ricebridge skrev:
Inte riktigt säker på att jag ser det vridna? Fattar inte riktigt bilden...
Här kommer en bättre bild. Har markerat nu de vridna panelerna.

• Närbild av husfasad med vita, vridna paneler markerade med cirklar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad är problemet, mer än att du stör dig på det?

Nej, du ska inte limma fast panelen. Låt det vara.

• Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
Som Anna_H antyder: Låt det vara, det är bra som det är.

Det blir lite glipor mellan brädorna som kan släppa in lite regnvatten.
Och det är därför vi har en luftspalt bakom ytterpanelen numera.

• Gilla
ricebridge och 2 till
  • Laddar…
A ann_z skrev:
Hej,

Vi har några ytterpaneler på vårt carport som är sne/vridna. Carporten är ca 25 år gammal.
(Bilden är tagen underifrån)
Jag undrar vad kan man göra för att få dem raka? Jag undrar om trälim och skruvtving kan hjälpa?
Alla tips är välkomna:)
Förborra & skruva så ska du kunna dra in det lilla som "fela"

• Gilla
ann_z
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Som Anna_H antyder: Låt det vara, det är bra som det är.

Det blir lite glipor mellan brädorna som kan släppa in lite regnvatten.
Och det är därför vi har en luftspalt bakom ytterpanelen numera.
Detta är dessutom en carport, så det gör absolut ingenting om det rinner in lite eftersom det är väldigt välventilerat.

• Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Tack, vi får kanske avvakta och bestämma om hur blir det bäst att göra, ibland störs man sig även på dem små detaljerna :)

A ann_z skrev:
Här kommer en bättre bild. Har markerat nu de vridna panelerna.
Kärahjärtanes, har du inte större problem än så...
Allvarligt talat, det här är en sjuka som jag ser mer och mer av, i bygg- och renoveringssammanhang - att ALLT ska vara mer än perfekt, ända längst in i allra minsta pyttedetalj. Till slut kommer man förbi gränsen för vad som är praktiskt möjligt att göra, särskilt med trä som ju är ett levande material - i det här fallet speciellt sådan kvalitet som används till ytterpanel och dädanefter utsätts för elementens raseri. Det har helt enkelt inte samma egenskaper som finsnickerivirke, och beter sig följaktligen därefter.
Kära @ann_z . Det blir helt enkelt inte bättre än såhär. Lev med det. Såhär ser trä ut när man använder det till fasad.

• Gilla
Jambalaya och 6 till
  • Laddar…
P Pappa1986 skrev:
Förborra & skruva så ska du kunna dra in det lilla som "fela"
Nej för 1000. Kolla t ex den brädan som är mellan första och andra svarta ringen på bilden, den har ju kupat sig. Panelbrädorna som ligger dikt an mot den kan du skruva i till domedagen utan att de blir rakare för det.

• Gilla
Joak och 1 till
  • Laddar…
Eller så spricket dom, 25år gamla.

• Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Tack för alla svar!
Problemet är inte estetiskt, men när det regnar och blåser kan vatten tränga i bakom panelen och det gör att brädorna slår sig ännu mer. Värst blir det när vattnet fryser på vintern...
Jag undrade om det finns något sätt att fixa panelerna, eftersom mellanrummet i panelerna är för stor för att fyllas med fogmassa.

Om de är så noga så riv o byt alla brädor. Trä är ett levande material.

• Gilla
Jambalaya och 1 till
  • Laddar…
A ann_z skrev:
Tack för alla svar!
Problemet är inte estetiskt, men när det regnar och blåser kan vatten tränga i bakom panelen och det gör att brädorna slår sig ännu mer. Värst blir det när vattnet fryser på vintern...
Jag undrade om det finns något sätt att fixa panelerna, eftersom mellanrummet i panelerna är för stor för att fyllas med fogmassa.
Det finns en gräns för hur mycket brädor slår sig, oavsett hur mycket väder och vind man utsätter dem för. Så de kommer ju inte att se ut som spaghetti efter några år precis.

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Felet är attt brädorna inte har en ”droppnäsa” ! Vilket innebär att alla stående bräder skall snedkapas i nederkant med 15-22˚ för att vatten skall droppa från den yttre ytan och inte sugas upp i ändträet.

En självklar kunskap som alla äldre snickare vet men som glöms av nya generationer.

• Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.