Hur kan jag få bort gamla rostiga spik i gammal mkt hård ek från en veranda som byggdes för 150 år sedan. Att dra dom har inte fungerat. Renoveringsprojekt på veranda med byggställningar, fuktig dag, synliga gamla träplankor och rostiga spikar i gammal ekstruktur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ibland hjälper det att först ge dem en smäll med hammaren så de går in någon millimeter till. Sedan gå på med någon spikutdragare typ Atle. Men är de tokrostade är det nog inte mycket att göra.

/Höghus

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Hårt vike EK, har det rostat så har rosten exspanderat och eken är hård och kan inte ge sig, så det kanske blir att vicka på spiken så den går av vid trät, Sen ta ett dorn och slå in delen som är kvar några mm och gilla läget.

• Gilla
BengtH
  • Laddar…
C
Banka om möjligt spiken fram och tillbaka i sidled (utan att böja den) så att hålet vidgar sig lite.
Sen brukar jag börja med kofoten varvid skallen ofta går av eftersom den är rostigast där.
Nummer 2 är att använda klon på hammaren och "hugga" den över spiken så att den får grepp även om spiken saknar skalle.
Och går den av igen använder jag spikutdragaren Bahco 38.

Viktigt att dra i rätt vinkel, lägg en lagom tjock kloss imellan så att man inte drar alltför snett, och var uppmärksam på om spiken inte är driven rakt i träet.

Slå i en hylsa i träet runt spikhuvet, så du får lite mer att greppa med.

Ek innehåller garvsyra som fräter på järnet och får spikarna att rosta fast någonting fantastiskt.

Det kan ibland gå att få loss dem om man värmer dem först och sedan väcker dem det vill säga slår in dem litet djupare.

Att väcka spiken, Alltså slå ett hårt slag innan man drar brukar fungera om man börjar med det. Men det ser ut som att du redan karvat bort trät som de höll fast? Då är det nog svårare. Är det klippspik eller trådspik? Klippspik brukar vara ett elände för att den går av så lätt.

C
Ett knep jag med framgång använt på klippspik som lätt går av är att greppa spiken med en rörtång och bryta med kofoten mot tångens käftar. Men det är en sådan där övning där man önskar man hade tre händer.

R
C cpalm skrev:
Ett knep jag med framgång använt på klippspik som lätt går av är att greppa spiken med en rörtång och bryta med kofoten mot tångens käftar. Men det är en sådan där övning där man önskar man hade tre händer.
Har du inget tredje ben?😉

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.