Jag köpte för ca 4 år sedan en takfläkt av märke Aeratron. Supersnygg och har fungerat utmärkt tills nyligen. Min felsökning indikerar att mottagarenheten i fläkten inte fungerar som den ska. Den reagerar med rätt pip-signaler på kommandon från fjärrkontrollen, men drar inte igång fläkten.
Jag köpte fläkten från Lamp24 (tyskt företag). De säljer tyvärr inga reservdelar och tillverkaren går inte att få kontakt med.
Tacksam för tips om det går att göra något annat än att köpa en helt ny fläkt.
Bifogar bilder av fläkten och mottagarenheten.
Jag köpte fläkten från Lamp24 (tyskt företag). De säljer tyvärr inga reservdelar och tillverkaren går inte att få kontakt med.
Tacksam för tips om det går att göra något annat än att köpa en helt ny fläkt.
Bifogar bilder av fläkten och mottagarenheten.
Jag hade en manuell takfläkt tidigare och den orkade med tiden inte driva fläktbladen. På slutet orkade den bara starta med högsta effekten, sedan kunde man sänka effekten ett steg (men inte två steg ned, för då orkade den inte dra runt). Jag gissade lager eller motor...
pacman42 skrev:
Mottagaren lämnar ingen spänning till fläktmotorn. Tar gärna tips på annat sätt att styra motorn. Motorns 3 anslutningskablar är bara märkta motor 1, motor 2 och motor 3, alltså inte fas och nolla.E etompau skrev:
Hur många hastigheter har den?H Haga44 skrev:
Edit: Man kan ju tro att den är kopplad så här: 1-------2-------3
Dvs, att spänningen över 1-3 ger låg hastighet, att 1-2 och 2-3 ger mellanhastighet samt max hastighet. Mät resistanserna mellan anslutningarna så kan du nog räkna ut kopplingen för hastighet låg, mellan och hög.
Edit2:
Gäller kopplingen enligt ovan så kan du med två reläer styra två hastigheter:
Relä 1: kopplar om nolla mellan 2 & 3 (alternativt 1 & 2 om det är de hastigheterna man vill ha, eller 1 & 3 om man vill ha de två lägsta hastigheterna bara)
Relä 2: kopplar in/ur fas på 1 (alternativt 3, eller 2 om man kör med de två lägsta hastigheterna)
Det går även att styra tre hastigheter med bara två reläer, men det rekommenderas inte då det kan bli väldigt fel...
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 52 434 inlägg
Om det går att öppna burken, så skulle det kunna finnas en säkring att byta i den.
Annars, exakt hur har du mätt när du inte ser spänning på utgången?
Annars, exakt hur har du mätt när du inte ser spänning på utgången?
Det är samma resistans mellan kabel 1 och 3, kabel 2 och 3 respektive 1 och 2. Ca 65 Ohm.H hempularen skrev:
Hittar ingen säkring inuti mottagaren. Har mätt mellan lila, röd respektive grå kabel som ska gå till motorn och får ingen spänning där. Bifogar bilder på öppen dosa.
Det finns 6 hastigheter på fläkten och man kan ändra om den ska gå med- eller moturs.H Haga44 skrev:
tre anslutningar tyder på tre olika switchade riktningar också, tänk på en trefasmotor som styrs av tre faser med olika riktning.E etompau skrev:
Liknande trådar
-
Byggde attefallshus med källare och gigantiska fönster
Artikelkommentarer -
Sätta fast ventilationslock
Ventilation -
Hur fixar jag iordning min balkong som har fått besök av växter?
Byggnadsvård -
Styra enfas takfläkt, ersätta 5-stegs trafo
Ventilation -
Takfläkt för att få ned värme till undervåningen.
Värme allmänt