Hej alla kloka! Jag har en friggebod på 10 kvm på tomten. Nu vill min tonåring flytta ut till den men problemet är att boden blir för varmt på sommaren när solen ligger på. Byggnaden har inget öppningsbart fönster, bara en altandörr och en ytterdörr samt två ventiler så behöver något som funkar när dörrarna inte kan vara öppna. Fick offerter på att installera en luftvärmepump men känns overkill för ett så litet utrymme. Vill testa andra billigare alternativ först. Vad rekommenderar ni? Hur hade ni löst det? Mina idéer är :
en till ventil som är lågt placerad för bättre genomdrag men kanske inte hjälper på sommaren när temperaturen ute är samma som inne?
Reflekterande solskyddsfilm på altandörrens fönster.
Något på taket som minskar solens uppvärmning? (vad?)
Takfläkt?
ev portabel ac men kräver hål i väggen och låter mycket...billigare än luftvärmepump dock.
Andra förslag?
en till ventil som är lågt placerad för bättre genomdrag men kanske inte hjälper på sommaren när temperaturen ute är samma som inne?
Takfläkt?
ev portabel ac men kräver hål i väggen och låter mycket...billigare än luftvärmepump dock.
Andra förslag?
Är friggan byggd så att det går att isolera , den kanske redan är isolerad 🤔
Mitt garage är den svalaste platsen på sommaren .
Isolerat enligt konstens alla regler + 200 mm frigolit under betongplattan .
Självdrag som ventilation , vilket funkar dåligt under den varma perioden .
Tror det är betongplattan som kyler garaget .
Ja den är isoleradTomture61 skrev:
Är friggan byggd så att det går att isolera , den kanske redan är isolerad 🤔
Iom att tonåringen vill flytta ut till boden så tror jag på ett långsmalt liggandes öppningsbart vädringsfönster tillsammans med två lite större friskluftsventiler som går att öppna och stänga.
Samt myggnät till båda dörrarna, vädringsfönstret och friskluftsventilerna.
Då blir det korsdrag som vädrar ur så snabbt det går.
Reflekterande solfilm på altandörrensfönster är också en bra ide (om inte byggnaden står så att solkatterna/reflexerna gör att man inte kan använda altanen)
Dock så de dagar solen skiner som mest kommer det ändå nästan att bli för varmt.
Och då är det bar en LLVP som gäller.
en LVVP installation behöver inte kosta så mycket då minsta modell morde mer än väl räcka till rycker jag.
Och då löser du ju både kyla och värme
Reflekterande solfilm på altandörrensfönster är också en bra ide (om inte byggnaden står så att solkatterna/reflexerna gör att man inte kan använda altanen)
Dock så de dagar solen skiner som mest kommer det ändå nästan att bli för varmt.
en LVVP installation behöver inte kosta så mycket då minsta modell morde mer än väl räcka till rycker jag.
Sett på Youtube hur hus konstrueras i tropiskt klimat .F Fruhus skrev:
Man har ett extra skal på fasaden som ventileras med självdrag .
Ungefär som trähus här hemma har en luftspalt mellan ytterpanel / isolering .
Fasaden har även skydd från solen med ett stort överhäng från taket .
Yttertaket isoleras med en folie som reflekterar bort delar av värmestrålningen från solen .
Har du kunskap om hur tak / väggar / golv är konstruerade i din frigga .
Medlem
· Västra Götaland
· 3 071 inlägg
Ett solsegel på altansidan (om detta är mot söder?) som skuggar fasad/altandörr.
Är det svart takpapp ? I södra Europa målar dem taken vita, vilket gör att byggnaderna blir svalare. Ingen aning om det är "bra" för takpappen att bli målad men det skulle sänka temperaturen inne i huset.
Är det svart takpapp ? I södra Europa målar dem taken vita, vilket gör att byggnaderna blir svalare. Ingen aning om det är "bra" för takpappen att bli målad men det skulle sänka temperaturen inne i huset.
Även om luftvärmepump med installation känns kostsamt just nu är det kanske det bästa då den rimligtvis löser både värme och kyla med en rimlig driftskostnad, att lägga ut de 20-25 tusen kronorna nu på en gång gör ju att tonåringen kan bo i friggan lång tid
Varför långsmalt liggande? Väljer man ett 5*5 kan det monteras mellan befintliga väggreglar och jobbet blir så enkelt att man även som nybörjare( tonåring) bör klara av det själv med lite hjälp.M MrDizzy skrev:
Bra poäng ur enkelhet och lättåtgärdat. Gillar! 👍F fribygg skrev:
Min tanke var mer bara att det skulle på sommaren ha så stor öppningbar yta så högt uppe som möjligt för att få ut så mycket varmluft som möjligt.
Men ditt förslag är betydligt bättre av de anledningar du skriver.
På landet har vi en gäststuga på 15 m² som är förhållandevis välisolerad. Vi såg till när vi byggde huset att installera 3 ventiler varav 1 med badrumsfläkt uppe i nocken i syfte att ventilera ut den varma luften. Trots det så blev det för varmt på sommaren så vi installerade en LLVP till slut. Den används främst för kyla och kan hjälpa till med uppvärmning även om det inte är en "arktisk" modell. Det blev en GREE-pump till detta lilla utrymme och den kostade totalt installerad och klar 12900 kr.F Fruhus skrev:Hej alla kloka! Jag har en friggebod på 10 kvm på tomten. Nu vill min tonåring flytta ut till den men problemet är att boden blir för varmt på sommaren när solen ligger på. Byggnaden har inget öppningsbart fönster, bara en altandörr och en ytterdörr samt två ventiler så behöver något som funkar när dörrarna inte kan vara öppna. Fick offerter på att installera en luftvärmepump men känns overkill för ett så litet utrymme. Vill testa andra billigare alternativ först. Vad rekommenderar ni? Hur hade ni löst det? Mina idéer är :
Takfläkt?
Andra förslag?
Produkter som diskuteras: "badrumsfläkt"

Badrumsfläktar
Bra ventilation behövs i badrum och våtrum för att slippa fuktskador, mögel och kallras. Badrumsfläktar drar effektivt ut den fuktiga och förbrukade luften ur ditt hem och håller husets våtutrymmen friska och fräscha.
Läs mer
Tack för input! Ja jag tror kanske också att det mest långsiktiga och säkraste alternativet är en luftvärmepump modell billig. Det kostar ju med nytt fönster osv också och då vet man ändå inte om det räcker.M MrDizzy skrev:Iom att tonåringen vill flytta ut till boden så tror jag på ett långsmalt liggandes öppningsbart vädringsfönster tillsammans med två lite större friskluftsventiler som går att öppna och stänga.
En solcellsdriven ventilationsfläkt. Det gör ingen skillnad när det är som varmast men de två dagarna per år (i snitt) så är det varmt oavsett.
Sätt ett soltak över inluftsventilen.
Att lägga 20-30 k på något som kanske bara blir några dagar känns ovärt och det kan vänta tills det är klart att det blir längre perioder varje år. En mindre fläkt betalar han av på ett år..
Sätt ett soltak över inluftsventilen.
Att lägga 20-30 k på något som kanske bara blir några dagar känns ovärt och det kan vänta tills det är klart att det blir längre perioder varje år. En mindre fläkt betalar han av på ett år..
Hyfsad koll på hur den är byggd. Har ockå funderat på att lägga något på taket som reflekterar bort värmen.
Tomture61 skrev:
Sett på Youtube hur hus konstrueras i tropiskt klimat .
Man har ett extra skal på fasaden som ventileras med självdrag .
Ungefär som trähus här hemma har en luftspalt mellan ytterpanel / isolering .
Fasaden har även skydd från solen med ett stort överhäng från taket .
Yttertaket isoleras med en folie som reflekterar bort delar av värmestrålningen från solen .
Har du kunskap om hur tak / väggar / golv är konstruerade i din frigga .
Vad som är viktigt med reflekterande folie är att den inte får bli nedsmutsad / dammig .F Fruhus skrev:
I tropiska länder monteras den på insidan av yttertaket .
Sett de som troligtvis har isolerat sin frigga utan några ventilerade luftspalter alls i tak / ytterväggar .
Är golvet isolerat ?
Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Hur räddar vi friggebodens fasad?
Fasad -
Varför vandrar temperaturen fån 10-25 minus i Miele FN4857S frys?
Vitvaror -
Temperaturinställningen fast på CTC värmepanna från 1990-talet
Värme allmänt -
Hur får jag ner temperaturen i sovrummet?
Värme allmänt -
Får ej upp framledningstemperaturen i radiatorsystem med bergvärme
Värmepumpar