Jag undersöker möjligheten att koppla samman flera abbonenter på samma eller närliggande fastighter för att kunna sälja el från solelsproduktion bakom abbonenternas mätare. Det gäller abbonenter som är lantbruk eller företag med huvudsäkringar typiskt 50 A eller högre.
Hur byggs ett system som möjliggör att el från en produktionsanläggning på samma fastighet säljs lokalt utan att riskera att el matas till det överliggande nätet via andra abbonenters elmätare och att systemet är säkert avseende utförande av service på samtliga abbonenters eget lokala nät.
Jag har inte lyckats hitta någon information om hur ovan skulle kunna göra tekniskt, men kan tänka mig tex:
1. Matning via lokalt DC nät med separata växelriktare för varje abbonent som kan styra effekten så att inte mer en vad som momentant konsumeras matas till respektive abbonent. Det verkar dock saknas några lämpliga färdiga lösningar för detta förutom från Ferroamp som fokuserar på mindre konsumentsystem.
2. Matning direkt mellan AC näten för respektive abbonent. Finns det något rimlig lösning för att mata direkt mot andra abbonenters AC nät utan att riskera bakspänning vid dessa abbonenters mätare? Tex, med högfrekvensbrytare (IGBT, MOSFET) som kan styra effekten dynamiskt?
Hur byggs ett system som möjliggör att el från en produktionsanläggning på samma fastighet säljs lokalt utan att riskera att el matas till det överliggande nätet via andra abbonenters elmätare och att systemet är säkert avseende utförande av service på samtliga abbonenters eget lokala nät.
Jag har inte lyckats hitta någon information om hur ovan skulle kunna göra tekniskt, men kan tänka mig tex:
1. Matning via lokalt DC nät med separata växelriktare för varje abbonent som kan styra effekten så att inte mer en vad som momentant konsumeras matas till respektive abbonent. Det verkar dock saknas några lämpliga färdiga lösningar för detta förutom från Ferroamp som fokuserar på mindre konsumentsystem.
2. Matning direkt mellan AC näten för respektive abbonent. Finns det något rimlig lösning för att mata direkt mot andra abbonenters AC nät utan att riskera bakspänning vid dessa abbonenters mätare? Tex, med högfrekvensbrytare (IGBT, MOSFET) som kan styra effekten dynamiskt?
Blir nog svårt för det, är det olika fastighetsbetekningar så är det stopp för lagligheten på ett sådant upplägg. Om det jobbas under ribban kan det gå, men inget att rekomendera. Då ska det vara elpatroner som värmer hos andra och är fristående från allt som heter inkommande el och centraler.
Så tänk om lite på dina tankar.
Det är lagligt i vissa fall enligt 22 c § 2 IKN-förordningen, men tråden är inte tänkt att diskutera de juridiska förutsättningarna utan de tekniska. Min fråga gäller främst i fallet då delning av el sker på samma fastighet men att produktion och konsumtion ligger i olika bolag så att produktionen har en egen mätare och abbonemang. Tex, om ett företag hyr ut takyta eller mark till ett företag som bygger en solcellsanläggning och sen vill kunna köpa el lokalt.J jonaserik skrev:Blir nog svårt för det, är det olika fastighetsbetekningar så är det stopp för lagligheten på ett sådant upplägg. Om det jobbas under ribban kan det gå, men inget att rekomendera. Då ska det vara elpatroner som värmer hos andra och är fristående från allt som heter inkommande el och centraler.
Vad menar du gör att det tekniskt inte går att lösa?
Jo, det är fullt möjligt att lösa tekniskt. Om det finns färdiga produkter för det vet jag inte (AC). Du är nog hänvisad till Ferroamp misstänker jag.
Det skulle kunna finnas en möjlighet att det går med AC givet att man kan styra reaktiv effekt i olika punkter i nätet, men risken är att du inte har tillräcklig impedans för att det ska generera tillräckligt stor verkan. Jag vet inte riktigt heller om det finns några basala hinder; ett som jag kan tänka är hur man anordnar skydd mot oavsiktlig spänningssättning/bakmatning av mätaren, och hur detta kan tänkas hanteras av nätägaren.
Edit: Men alltså, för att förtydliga, kör du Ferroamp är det "bara" att tuta och köra, det finns mycket riktigt som du konstaterat ett undantag från koncession för just denna applikation
Det skulle kunna finnas en möjlighet att det går med AC givet att man kan styra reaktiv effekt i olika punkter i nätet, men risken är att du inte har tillräcklig impedans för att det ska generera tillräckligt stor verkan. Jag vet inte riktigt heller om det finns några basala hinder; ett som jag kan tänka är hur man anordnar skydd mot oavsiktlig spänningssättning/bakmatning av mätaren, och hur detta kan tänkas hanteras av nätägaren.
Edit: Men alltså, för att förtydliga, kör du Ferroamp är det "bara" att tuta och köra, det finns mycket riktigt som du konstaterat ett undantag från koncession för just denna applikation
Du nämner Ferroamp men avfärdar dem för att det ska vara för mindre system.
Men deras PowerShare är väl primärt avsedd för bostadsrättsföreningar och liknande?
Tänk på att deras system är modulbaserat, så bara för att en enstaka modul inte har en viss kapacitet faller deras lösning inte bort. EnergyHub XL kan ju kopplas upp till 1000kVA, det borde väl räcka för dina exempel?
Men deras PowerShare är väl primärt avsedd för bostadsrättsföreningar och liknande?
Tänk på att deras system är modulbaserat, så bara för att en enstaka modul inte har en viss kapacitet faller deras lösning inte bort. EnergyHub XL kan ju kopplas upp till 1000kVA, det borde väl räcka för dina exempel?
Även med DC tex via Ferroamp så är det inte bara att köra på. Det krävs sannolikt en dialog med nätägaren så att inte sammankopplingen av anslutningarna riskerar ställa till det. Nätägaren kan alltså ställa en del krav på utformning och underlag på beräkningar av det tänkta nätet för att kunna försäkra sig om att det inte riskerar att orsaka störningar på elnätet och övriga kunder.
Tamarinden är än så länge inte byggt i verkligheten. En del av husen är under uppbyggnad men själva elnätet för delning är inte byggt.Matti_75 skrev:
Ska de verklgen dela med DC?Matti_75 skrev:
Jag förmodar att det är mer av en P2P-lösning och man distrubuerar i elnätet. Sen är det bara smarta mätare och räknesnurror som sköter adminstrationen.
Helt rätt väg att gå enligt mig, galet att bygga dubbel infrastruktur...

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tja, nackdelen med att distribuera en egen lösning via elnätet är ju att man får betala för allt som msn transporterar i nätet, inte bara det man köper eller säljer totalt sett.P PurreP skrev:
(Och även om man kanske kan förhandla fram ett bra avtal just nu skulle inte jag våga satsa på att det är något som inte ändras i samband med övriga förändringar i elnätet oavsett om det är på grund av lagkrav eller operatörernas nycker.)
Bygger man ett eget nät får man förvisso stå för drift och underhåll av det själv, (kostnaden per kWh utslaget på 10 år mellan några fastigheter lär vara rätt hanterbar) men då vet man vad distributionen kommer att kosta långsiktigt.
Självständighet är ju bra men det kommer också med ansvar. Om man kan förhandla och landa på en rimlig överföringsavgift över tid skulle jag föredra det. Säg 5-8 öre per kWh.Dowser4711 skrev:
Tja, nackdelen med att distribuera en egen lösning via elnätet är ju att man får betala för allt som msn transporterar i nätet, inte bara det man köper eller säljer totalt sett.
(Och även om man kanske kan förhandla fram ett bra avtal just nu skulle inte jag våga satsa på att det är något som inte ändras i samband med övriga förändringar i elnätet oavsett om det är på grund av lagkrav eller operatörernas nycker.)
Bygger man ett eget nät får man förvisso stå för drift och underhåll av det själv, (kostnaden per kWh utslaget på 10 år mellan några fastigheter lär vara rätt hanterbar) men då vet man vad distributionen kommer att kosta långsiktigt.
Det möjligör också större nätverk på sikt, även om jag tror att skattmasen effektivt kommer hindra sådana lösningar...
Det jobbas på att vi i Sverige ska kunna jobba med virtuella elnät men vi är inte där ännu, det är inte reglerat hur det ska gå till ännu...Matti_75 skrev:
https://www.sverigesenergigemenskaper.se/svensktillampning
https://www.energi.se/artiklar/2024/december/virtuella-elnat-andrar-spelplanen-pa-elmarknaden/
Och innan det regelverket verkligen sitter på pränt och är rättsligt utprövat skulle jag inte satsa allt för stora investeringar i det.P PurreP skrev: