1 897 läst · 7 svar
2k läst
7 svar
Hur kan detta vara möjligt?
Hej!
Första ämnet jag startar.
Jag är helt okunnig i allt med energi och dylikt, så jag behöver råd och svar på en del frågor:
Vi ska köpa ett hus på 156 kvm 1.5 plans villa. Byggt 1908 med en utbyggnad 1989 (som har golvvärme, denna är 50 kvm ca).
Detta hus har en kombipanna (olja och ved), som drog 40 000 kw/h ifjol. Men här till frågan, när man kollade året innan, så drog den 15000 kw/h, hur är detta möjligt? Har det att göra med att de enbart körde direktel under 40' året medans olja under 15' året?
Sedan, går det på något enkelt sätt att beräkna kw/h på detta hus om man installerar bergvärme (som vi planerat att göra).
Ursäkta min okunnighet!
Första ämnet jag startar.
Jag är helt okunnig i allt med energi och dylikt, så jag behöver råd och svar på en del frågor:
Vi ska köpa ett hus på 156 kvm 1.5 plans villa. Byggt 1908 med en utbyggnad 1989 (som har golvvärme, denna är 50 kvm ca).
Detta hus har en kombipanna (olja och ved), som drog 40 000 kw/h ifjol. Men här till frågan, när man kollade året innan, så drog den 15000 kw/h, hur är detta möjligt? Har det att göra med att de enbart körde direktel under 40' året medans olja under 15' året?
Sedan, går det på något enkelt sätt att beräkna kw/h på detta hus om man installerar bergvärme (som vi planerat att göra).
Ursäkta min okunnighet!
Hur mycket olja drog det 15´-året då? Gissningsvis runt 3m3 om det gick 40´ med enbart el. Om all uppvärmning då gick med olja (inkl varmvatten) så kan man utgå ifrån att 15' kWh är hushållsel vilket även om det är ganska högt inte är en omöjlighet. Om då resterande 25' kWh gick till uppvärmningen så har du behovet där. Glöm dock inte att förbrukningssiffror är väldigt individuella och varierar med förbrukningsvanorna.
Om man antar att uppvärmningsbehovet inkl varmvatten är 25.000 kWh och värmepumpen har en årsmedelverkningsgrad på 65% så ligger det någonstans mellan 8000-9000kWh + hushållsel. Vad just ni förbrukar i hushållsel beror ju på era vanor. Observera att det bara går att ge en mycket ungefärlig uppskattning utan att ha mer uppgifter. En välrenomerad värmepumpsinstallatör kan göra en mer exakt kalkyl efter ett besök på plats.