Hej! Har vi någon här som har erfarenhet?

Kabel man har nedgrävd på en åker ska man undvika att åka skoter på, har jag hört. Men hur är det med till exempel åka pulka eller bara vistas/gå över marken (när det är rejält med snö). Kan det ha någon som helst betydelse? I så fall måste en snöfattig kall vinter eller älgar som promenerar på platsen bli ett stort problem?
 
Aldrig hört talas om. Nu är vi inte ute på åkern på vintern, men slingorna går i trädgården också och där rör vi oss som vanligt.

Kan tycka att de ligger så djupt att en skoter inte skall påverka.
 
  • Gilla
Vinterro
  • Laddar…
Ja man behöver ju inte trampa hela lägdan där jordvärmen finns men att köra över med skoter ett par spår har nog liten betydelse än mindre att gå eller dra en pulka.
 
  • Gilla
Vinterro
  • Laddar…
P
Jordvärmeslangen ligger ju på 80cm djup om inte mer.
Inte åka skoter? Varför skulle man inte kunna det?
Vår grävare körde över allt med sin grävmaskin efter för att platta till.
Vi våra slingor i hästhagen utan problem.
Jag vet de som har sina slingor i åkermark. Där vet jag att de grävde ner lite djuppare än vanligt för att försäkra sig att man inte plöjer upp dom.
Så åk skoter och pulka du
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
V Vinterro skrev:
Hej! Har vi någon här som har erfarenhet?

Kabel man har nedgrävd på en åker ska man undvika att åka skoter på, har jag hört. Men hur är det med till exempel åka pulka eller bara vistas/gå över marken (när det är rejält med snö). Kan det ha någon som helst betydelse? I så fall måste en snöfattig kall vinter eller älgar som promenerar på platsen bli ett stort problem?
Vi har samma slang i backen för vatten. Den är bara nergrävd för hand och går under bilvägen upp till stugan och det har aldrig varit några problem. Kan tilläggas att slangen nästan inte har något internt vattentryck då det är en påfyllnadsslang till ett större vattenkärl.
Drog om slangen för några år sedan och den var inte deformerad.

Angående skoter så borde ju den ha mindre tryck mot marken än fötterna hos en vuxen om man ser till ytan.
 
  • Gilla
Vinterro
  • Laddar…
P PappasHammare skrev:
Inte åka skoter? Varför skulle man inte kunna det?
Vår grävare körde över allt med sin grävmaskin efter för att platta till.
Vi våra slingor i hästhagen utan problem.

E Emanuel01 skrev:
Angående skoter så borde ju den ha mindre tryck mot marken än fötterna hos en vuxen om man ser till ytan.

Det har inget med trycket mot marken att göra eller att slangen skulle skadas.
Packar man ihop snön så går tjälen djupare vilket i alla fall i teorin påverkar jordvärmens effektivitet. I praktiken har det ingen betydelse med några skoterspår över flera hundra kvadratmeter mark.
 
  • Gilla
Daniel 109 och 2 till
  • Laddar…
Packad mark/snö leder snabbare till djupare tjäle vilket försämrar effektiviteten. En plogad väg kan ha 60-80cm tjäle medans den orörda marken intill bara har en skorpa. Därför bör man inte ha ett skoterspår över jordvärmen. En skoter lär fö ha betydligt mindre marktryck än dina fötter.
 
  • Gilla
Rejäl och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det har inget med trycket mot marken att göra eller att slangen skulle skadas.
Packar man ihop snön så går tjälen djupare vilket i alla fall i teorin påverkar jordvärmens effektivitet. I praktiken har det ingen betydelse med några skoterspår över flera hundra kvadratmeter mark.
Lite så jag antagit. Och som man ser i kommentarerna. Att det teoretisk skulle kunna påverka under vissa vintrar, beroende på vilken typ av snötäcke det är och temperaturer. Men att det funkar bra oavsett om du har jordvärmen på mark som du använder normalt (går/kör/åker på) på vintern eller ej.
 
F faf skrev:
Packad mark/snö leder snabbare till djupare tjäle vilket försämrar effektiviteten. En plogad väg kan ha 60-80cm tjäle medans den orörda marken intill bara har en skorpa. Därför bör man inte ha ett skoterspår över jordvärmen. En skoter lär fö ha betydligt mindre marktryck än dina fötter.
Inte för att en plogad bilväg med biltrafik på är det jag funderade på, där är snön borttagen och marken rejält pressad, men information är alltid kul 🙂 och kanske är det nåt sånt som folk kopplat ihop och som lett till att några drar iväg i sina idéer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.