Om det blir som du skriver i trådstarten kan jag hyra ut mitt hus till dig, när du tvingats sälja ditt eget pga dålig ekonomi, för betydligt mer än min egen månadskostnad. Sedan köper jag ett nytt ännu finare hus.

Mitt arbete har högkonjunktur just nu och även inom överskådlig framtid. Huset belånades med 65% när vi köpte det och nu efter många års värdeökning är belåningsgraden under 20%.

Elpriserna är värre om de skenar då mitt hus är stort och drar rätt mycket el. Det går att förbättra uppvärmning, men när du hyr av mig lägger jag bara på kostnaden på hyran, eller så blir det med kallhyra. :cool:

Jag funderar nu på att köpa in mig i ett företag, och det kommer att leda till möjlighet till ytterligare inkomster med minimal risk. Annars får min lyxhustru börja arbeta. Finns även redan marginaler som det är.
 
  • Haha
  • Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
V Vikalota skrev:
Min ekonomiska situation är mycket bra och det är jag som kommer få betala för era kassa beslut. Därför är jag frustrerad över att ni tagit dessa risker.
Nämn gärna vad du ska betala för?
Mvh
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
V Vikalota skrev:
Min ekonomiska situation är mycket bra och det är jag som kommer få betala för era kassa beslut. Därför är jag frustrerad över att ni tagit dessa risker.
Tips från coachen: om du ska agera sock-puppet åt ditt alterego @Gipsvägg utan att bli upptäckt, använd inte samma vokabulär som hen gör! Hen har redan gjort flitigt bruk av ordet "kasst".
Synonymer: dåligt, undermåligt, värdelöst.


(Om det är frågan om särskrivning, så är jag mycket nöjd med mina kassabeslut hittills i år.)
 
  • Gilla
  • Älska
Krille4 och 6 till
  • Laddar…
V Vikalota skrev:
Min ekonomiska situation är mycket bra och det är jag som kommer få betala för era kassa beslut. Därför är jag frustrerad över att ni tagit dessa risker.
V Vikalota skrev:
Inte avundsjuk. Mer irriterad att ni tagit sådana risker.
Om ingen hade tagit risker hade väl inte någon haft en bostad överhuvudtaget. Inte ens ett troll som du. Det är risktagande och kalkylerande av risker som för en människa framåt. Sånt ska man inte vara irriterad eller frustrerad över.

Vad får dig att tro att just du ska få betala för våra kassa beslut? Mitt boende lär du aldrig behöva betala. Inte ens om jag skulle dö i morgon utan att ha betalat av mitt bolån.
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
H Husärlivet skrev:
Nämn gärna vad du ska betala för?
Mvh
Någon kommer behöva lösa ut er när ni inte klarar ökade omkostnader. Det är med mina skattepengar mest troligt.
 
  • Haha
SonnyListon
  • Laddar…
V Vikalota skrev:
Någon kommer behöva lösa ut er när ni inte klarar ökade omkostnader. Det är med mina skattepengar mest troligt.
Ökade omkostnader av vaddå?
Förklara gärna
Jag betalar också skatt
Mvh
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
G Gipsvägg skrev:
Nej vad ett hus kostar att bygga är ingen indikator på vad husets marknadsvärde är på bostadsmarknaden.
Men det är en bra indikator på hur mycket man behöver låna.
 
A
V Vikalota skrev:
Någon kommer behöva lösa ut er när ni inte klarar ökade omkostnader. Det är med mina skattepengar mest troligt.
fast så fungerar ju inte bostadsmarknaden i sverige?
 
  • Gilla
Rkarlsson och 1 till
  • Laddar…
V Vikalota skrev:
Ja, du är säkert jätterik när du behöver låna 100% för att köpa ett hus. Speciellt under 2017 när priserna var relativt låga. Du är nog som typiska svensken. Lön under 40000 i månaden och urkass på ekonomi och har haft tur att priserna på bostäder gått upp.

Nu för tiden heter det blancolån. Det justerades i och med bolånetaket.
Jag har buttolön på under 30 000 i månaden. Tog lånet på mig själv med min far som medlånare som jag "köpte" ut 2020 när jag omvärderade huset.

Jag hade allt inne på börsen och ville inte sälja allt då, vilket var rätt då.
Blancolånet var på ungefär 150 tusen och jag casha den när jag ville bli av med det och plockat ut lite vinster.

Nu för tiden heter fortfarande mitt ena lån TOPPLÅN. BLANCO lån är som alla vet med en enda insikt i ekonomi ett lån utan säkerhet. TOPPLÅNET och BOTTENLÅNET har säkerhet I HUSET.

Behöver jag vara tydligare eller det är något problem med det? Bolånetaket fanns på 85% även 2017, men de borde du ha vetat om.

Du gjorde precis bort dig.
 
A Aunty skrev:
fast så fungerar ju inte bostadsmarknaden i sverige?
Vems pengar tror du löste ut bankerna på nittiotalet?
 
V Vikalota skrev:
Vems pengar tror du löste ut bankerna på nittiotalet?
Heads up’ Det är snart 2023!
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Haha här var det bittert! Har du suttit och vantrivts i en hyresrätt i väntan på en dipp i bostadsmarknaden för att när den väl inträffar inse att dina besparingar på börsen tappat lika mycket? ;)

Vi köpte en stor villa med havsutsikt förra året men kunde betala större delen av köpet med vinsten från vårt tidigare hus. Investerade direkt i bergvärme och har även tilläggsisolerat så vår elförbrukning är nu väldigt låg. Vi trivs otroligt bra i villan och kommer bo kvar här tills vi blir gamla och grå så om huspriserna går ner lite bryr vi oss inte om. Vi har bra inkomster och utrymme i ekonomin.
 
  • Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
A
N NSS skrev:
Haha här var det bittert! Har du suttit och vantrivts i en hyresrätt i väntan på en dipp i bostadsmarknaden för att när den väl inträffar inse att dina besparingar på börsen tappat lika mycket? ;)

Vi köpte en stor villa med havsutsikt förra året men kunde betala större delen av köpet med vinsten från vårt tidigare hus. Investerade direkt i bergvärme och har även tilläggsisolerat så vår elförbrukning är nu väldigt låg. Vi trivs otroligt bra i villan och kommer bo kvar här tills vi blir gamla och grå så om huspriserna går ner lite bryr vi oss inte om. Vi har bra inkomster och utrymme i ekonomin.
fascinerad över hur alla räknar med att deras förhållanden alltid är huggna i sten tills de är pensionärer.

Eller, ”vi har byggt ett hus att bo i hela livet”.

50% av alla giftermål i Sverige slutar i skilsmässa
 
  • Ledsen
Dilato
  • Laddar…
Alltid trist när tillgångar minskar i värde. Men samtidigt får man då en chans att köpa på sig fler tillgångar till lägre pris, och förhoppningsvis återhämtar sig marknaden nån gång.

Sen blir det ju självklart jävligt för vissa, om man av någon anledning måste avyttra tillgångarna, som t.ex. vid skilsmässa.

När vi köpte vårt hus 2009 betalade vi vad de tidigare ägarna hade i lån, eftersom marknaden hade satt sig då och de av någon anledning gått skilda vägar och var tvungna att sälja.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
N NSS skrev:
Haha här var det bittert! Har du suttit och vantrivts i en hyresrätt i väntan på en dipp i bostadsmarknaden för att när den väl inträffar inse att dina besparingar på börsen tappat lika mycket? ;)

Vi köpte en stor villa med havsutsikt förra året men kunde betala större delen av köpet med vinsten från vårt tidigare hus. Investerade direkt i bergvärme och har även tilläggsisolerat så vår elförbrukning är nu väldigt låg. Vi trivs otroligt bra i villan och kommer bo kvar här tills vi blir gamla och grå så om huspriserna går ner lite bryr vi oss inte om. Vi har bra inkomster och utrymme i ekonomin.
Vad bra. Då är ni inte ett problem. Då får ni betala för andra, precis som jag :) delad börda.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.