G Gipsvägg skrev:
Haha ”värdehöjning”. Du menar kvasivärdering. Den enda värderingen som betyder något är vad någon är villig att betala och med dagens marknad är det, statistiskt sett, inte vad huset köptes för år 2019.
Icke förty sitter jag som sagt lugnt. Eftersom jag inte tänker sälja än på många år kan varken du eller jag förutspå vad marknaden vill betala den dagen jag lägger ut huset till försäljning.
 
Jag känner att det är jättebra för unga/förstagångsköpare att priserna sjunker, liksom för de som redan har en bostad men funderar på att skaffa semesterhus.
 
  • Gilla
  • Älska
pacman42 och 2 till
  • Laddar…
G Gipsvägg skrev:
Nej vad ett hus kostar att bygga är ingen indikator på vad husets marknadsvärde är på bostadsmarknaden. Enda som betyder något är läget.
Ja Fastigheten = Adressen och läget.
Huset är inte stort värde.
Som sagt så är det bara material och två man i 20 veckor motsvarande arbetet
 
Det sägs att villapriserna rasar, men å andra sidan rusar lägenhetshyran för vår egen svansprydde vän @Gipsvägg , så det jämnar ut sig.
 
  • Gilla
  • Haha
lat och 3 till
  • Laddar…
Den höga inflationen äter väl upp huslånen på samma sätt som för dom numera stenrika 40-talisterna :thinking:
 
  • Gilla
  • Älska
lat och 2 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Den höga inflationen äter väl upp huslånen på samma sätt som för dom numera stenrika 40-talisterna :thinking:
Bara om inflationen reflekteras i lönekuvertet också. Hittills har väl de flesta fortsatt 1-3% löneökning per år men inflationen är ca 10%, dvs en reallöneminskning.
 
  • Gilla
Mach77777 och 3 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Det sägs att villapriserna rasar, men å andra sidan rusar lägenhetshyran för vår egen svansprydde vän @Gipsvägg , så det jämnar ut sig.
Ja vad tufft det kommer bli att betala 500kr mer hyra i månaden…
 
G Gipsvägg skrev:
Ja vad tufft det kommer bli att betala 500kr mer hyra i månaden…
Planerar du köpa villa, men tycker det är viktigt att träffa botten på nergången?
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
G Gipsvägg skrev:
Ja vad tufft det kommer bli att betala 500kr mer hyra i månaden…
Passa på att njuta, din hyra kommer aldrig att bli lägre än vad den är nu.
 
  • Gilla
  • Haha
Sara Samuelsson och 6 till
  • Laddar…
V Vikalota skrev:
Du menar blancolån. Det finns inget som heter topplån. Det är blancolån och bland det mest riskfyllda man kan göra. Hade du inte 15% till kontantinsats ens?
Det är nog relativt nytt beting.
När jag tog mitt bolån 2017 så hette det på riktigt botten och topplån.

Jag tog även ett blancolån på detta så jag belånade 100% av huset. Varför? Jo för jag tjänade mer på det. Blancolånet betalades inom 3-4 år.

Men de är väl ändrat nu, och topplånet lär garanterat inte läggas som ett blanco (utan säkerhet) utan läggs i bostadslånet.

Här tar LF upp hur de ser på saken.

Svensk text, rör bolån, topp- och bottenlån, finansiera kontantinsats, jämföra banker, överbyggningslån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Det sägs att villapriserna rasar, men å andra sidan rusar lägenhetshyran för vår egen svansprydde vän @Gipsvägg , så det jämnar ut sig.
Villapriserna är inte i närheten av så lågt som 2017 ännu. Det är lång väg att gå ännu när man kollar försäljningar. Bara för att det står -% på hemnet betyder inte att de som sålt gått i förlust en enda krona =)
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Huspriserna har väl inte sjunkit? De har däremot hotat med det sedan pandemin bröt ut. Men inget hände. Nu kom energikrisen, höjda räntor, rekordhöga bränslepriser. Då skulle deffinitivt huspriserna sjunka, sa experterna. Särskilt då en lågkonjunktur är att vänta.
Ändå har inte huspriserna sjunkit märkbart. Prisutvecklingen har bara avstannat än så länge.
 
R Rkarlsson skrev:
Villapriserna är inte i närheten av så lågt som 2017 ännu. Det är lång väg att gå ännu när man kollar försäljningar. Bara för att det står -% på hemnet betyder inte att de som sålt gått i förlust en enda krona =)
Tänkte lite i dom banorna.
Vad är definitionen av att priserna "rasar" ?
Media har ju tendenesen att skriva om att priserna faller så fort det är en nedgång på knappt 1 %
Vad har vi nu har vi ett ras eller en nedgång?
 
A A-Man_08 skrev:
Tänkte lite i dom banorna.
Vad är definitionen av att priserna "rasar" ?
Media har ju tendenesen att skriva om att priserna faller så fort det är en nedgång på knappt 1 %
Vad har vi nu har vi ett ras eller en nedgång?
För oss som inte är lättpåverkade och köpt sista halvåret? Då är det en enkel nedgång. Ett ras är väl om det tar en jävla fart ner i mina ögon. Mitt hus var uppvärderat till 1,5 miljon, gav 1,1. Sista värderingen kom för nån vecka sen och då var de "nere" på 1,45. Då är inte renovering av gästtoa, alla fönster i vardagsrum eller annat inräknat. Ja även byte av alla sista gamla vattenrör byttes.

Så efter min superamatörmässiga studie är att i mina intresseområden (där jag kollar hus) är att marknaden är upp så in i bomben fortfarande =)
 
R Rkarlsson skrev:
För oss som inte är lättpåverkade och köpt sista halvåret? Då är det en enkel nedgång. Ett ras är väl om det tar en jävla fart ner i mina ögon. Mitt hus var uppvärderat till 1,5 miljon, gav 1,1. Sista värderingen kom för nån vecka sen och då var de "nere" på 1,45. Då är inte renovering av gästtoa, alla fönster i vardagsrum eller annat inräknat. Ja även byte av alla sista gamla vattenrör byttes.

Så efter min superamatörmässiga studie är att i mina intresseområden (där jag kollar hus) är att marknaden är upp så in i bomben fortfarande =)
Hur gjorde du värderingen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.