Ett hus blir ju inte mer värt än vad någon vill betala för det!
 
  • Gilla
Henningelvis
  • Laddar…
G Gipsvägg skrev:
Jag pratar om majoriteten av personer som köpt hus med 85% belåningsgrad
Majoriteten har inte köpt sitt hus 2019-2022. Väldigt många har till och med bott flera decennier i samma hus.

Du försöker få det att låta som om alla villaägare sitter i skiten just nu. Vad är du ute efter egentligen? Gotta dig i andras misär?

Jag kan göra dig besviken. Vi har inga lån överhuvudtaget och därmed gott om pengar över varje månad till att betala elräkningen. Ändå köpte vi vårt nuvarande hus 2020.
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
A A-Man_08 skrev:
Hur gjorde du värderingen?
Betald värdering hos min mäklare. Sen om den är något att ha skiter jag i =) Just då handlade det om att lägga om lånen lite och få bättre ränta just då.

Nu tar jag inte ut någon, har inget nytt att visa så känns meningslöst i sig.
 
R Rkarlsson skrev:
Betald värdering hos min mäklare. Sen om den är något att ha skiter jag i =) Just då handlade det om att lägga om lånen lite och få bättre ränta just då.

Nu tar jag inte ut någon, har inget nytt att visa så känns meningslöst i sig.
Du betalade för en värdering?
Vad gick det på?
 
A A-Man_08 skrev:
Du betalade för en värdering?
Vad gick det på?
Ja om jag ville ha ut papperna och att den skulle vara värt något så fick jag ge 2000 kr. Man kan väl säga att den betala sig på 2 månader mot vad jag fick för det. Gjorde detta 2020.
 
M mrsnhp skrev:
Majoriteten har inte köpt sitt hus 2019-2022. Väldigt många har till och med bott flera decennier i samma hus.

Du försöker få det att låta som om alla villaägare sitter i skiten just nu. Vad är du ute efter egentligen? Gotta dig i andras misär?

Jag kan göra dig besviken. Vi har inga lån överhuvudtaget och därmed gott om pengar över varje månad till att betala elräkningen. Ändå köpte vi vårt nuvarande hus 2020.
Han är en bot eller ett tro..
 
  • Gilla
RalleB och 2 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Det är nog relativt nytt beting.
När jag tog mitt bolån 2017 så hette det på riktigt botten och topplån.

Jag tog även ett blancolån på detta så jag belånade 100% av huset. Varför? Jo för jag tjänade mer på det. Blancolånet betalades inom 3-4 år.

Men de är väl ändrat nu, och topplånet lär garanterat inte läggas som ett blanco (utan säkerhet) utan läggs i bostadslånet.

Här tar LF upp hur de ser på saken.

[bild]
Ja, du är säkert jätterik när du behöver låna 100% för att köpa ett hus. Speciellt under 2017 när priserna var relativt låga. Du är nog som typiska svensken. Lön under 40000 i månaden och urkass på ekonomi och har haft tur att priserna på bostäder gått upp.

Nu för tiden heter det blancolån. Det justerades i och med bolånetaket.
 
V Vikalota skrev:
Ja, du är säkert jätterik när du behöver låna 100% för att köpa ett hus. Speciellt under 2017 när priserna var relativt låga. Du är nog som typiska svensken. Lön under 40000 i månaden och urkass på ekonomi och har haft tur att priserna på bostäder gått upp.

varför är du så negativ?
Man kan väll vara glad att andra lyckas och har tur med sig än att vara avundsjuk? Vi belånade också oss till 100% när vi köpte vårt hus 2019. Byggde nytt badrum samt renoverade en del annat själv för egna sparade pengar, värmesystem och lite annat. Betalade och gjorde ny omvärdering av huset 2021-10 och världen fick från 1650000 till 2,2 på pappret. Efter möte med banken så sänkte vi lånen med över 4500) i månaden och privatlånet försvann har ett finare hus. Belåningsgrad är idag ca 80%
Mvh gott nytt
 
Inte avundsjuk. Mer irriterad att ni tagit sådana risker.
 
  • Haha
Husärlivet
  • Laddar…
V Vikalota skrev:
Inte avundsjuk. Mer irriterad att ni tagit sådana risker.
Inte gått så bra för dig ekonomiskt så du är bitter? Så fall tradigt för dig! Våra bankmän har ju gott med på det? Är ju en risk att spara på börsen med? Mkt som är risk men vill man leva ett spännande liv så gör man val som är riskfyllda! Tycker man ska vara glad för andras skull som lyckas på andra sätt än att bara spara också
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
A
P Pligg85 skrev:
Byggde nytt för att bo i resten av livet. Värdet spelar ingen större roll. Det blir väl aktuellt när barnen ska dela upp efteråt.

Har dock planer på att förvärva några fastigheter att behålla så som allt annat handlar man gärna på rea.

Har väldigt svårt att motivera priser som är högre än vad det kostar att bygga nytt. Billigare ja men absolut inte högre.

Kostar materialet på en ny stor villa ca 1,7 miljoner i inköp och byggs på ca 1700 arbetstimmar så är huset värt ca 2,9 miljoner i uppförande. EL och VA anslutning och fiber till detta så säg 3,3 miljoner när det står klart.

Det är den faktiska kostnaden och värdet för en modern nybyggd villa när den är byggd.

Sen beroende på fastigheten den placerades på så är det allt från värdelös till värd hur mycket som helst.

Bristen på objekt gör ju att folk betalar hur mycket som helst för en gräsplätt med en adress.
De fyra väggar och tak som finns stående på den plätten är inte ett högt värde
snarare korkat sätt att räkna på, finns väl ingen som räknar så när det gäller något?
Då hade ju mer eller mindre alla företag kunnat lägga ner direkt
 
G Gipsvägg skrev:
Jag vet att ni inte köpt eller byggt i spekulativt syfte men det kan väl inte vara kul att veta att man betalar banken 30% mer för vad ett hus är värt idag?

Vad gör ni sen när lågkonjunkturen verkligen sätter sig och man bli av med arbete? Då blir man skuldsatt resten av livet.

Alternativet elpriserna fortsätter skena mot vad dagens billiga elpriser är och man inte har råd att bo kvar, trots arbetsinkomst. Vad gör man då?
Byggde man ett nytt hus och tänkte efter lite så gör man inte av med så mkt energi. Uppvärmning Ca 3500kwh för ett år. Visst kan de bli "dyrt" men inte jämfört dom som gör av med 20000 kWh i uppvärmningen...
 
V Vikalota skrev:
Inte avundsjuk. Mer irriterad att ni tagit sådana risker.
Du verkar ha mycket att tänka på, ett tips är att tänka mer positivt och inte bry dig om vad andra gör….
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
J Joonazz skrev:
Byggde man ett nytt hus och tänkte efter lite så gör man inte av med så mkt energi. Uppvärmning Ca 3500kwh för ett år. Visst kan de bli "dyrt" men inte jämfört dom som gör av med 20000 kWh i uppvärmningen...
Vi har en total kWh användning på vårt 30tals hus 90 kvm ca 10 000 kWh. Så vi är nöjda. Ligger åkrar runt vårat så där är lite blåsigt också.!
 
H Husärlivet skrev:
Inte gått så bra för dig ekonomiskt så du är bitter? Så fall tradigt för dig! Våra bankmän har ju gott med på det? Är ju en risk att spara på börsen med? Mkt som är risk men vill man leva ett spännande liv så gör man val som är riskfyllda! Tycker man ska vara glad för andras skull som lyckas på andra sätt än att bara spara också
Min ekonomiska situation är mycket bra och det är jag som kommer få betala för era kassa beslut. Därför är jag frustrerad över att ni tagit dessa risker.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.