Vi ska precis köpa så jag klagar inte.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
jag tror att trådskaparen ville knäppa alla som lagt lite mer på sitt hus (läge och utförande) på näsan. I det perspektivet behöver TS förstå att alla som bor i storstad inte är belånade upp över öronen. Vände man sig specifikt till den som måste lämna huset kanske man ska skriva det. Jag gissar att syftet var ett helt annat.
MathiasS MathiasS skrev:
jag tror att trådskaparen ville knäppa alla som lagt lite mer på sitt hus (läge och utförande) på näsan. I det perspektivet behöver TS förstå att alla som bor i storstad inte är belånade upp över öronen. Vände man sig specifikt till den som måste lämna huset kanske man ska skriva det. Jag gissar att syftet var ett helt annat.
Jag har ingen aning om vem TS är men även om några skriver att hen har trollat tidigare så finns det väl inget i denna trådstart som talar för att någon ska knäppas på näsan. Jag tycker att det öppnades för diskussion men istället kom bara massa skrytpellar och berättade hur bra de har det.
 
R Rkarlsson skrev:
Den handlar om gipsvägg. Vi lider såklart med honom om han måste flytta ifrån hyresrätten.
Flygbild över moderna bostadshus, parkering, grönområden, med tillagd pratbubbla "Nä, jag är inte bitter..".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
K. L och 6 till
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
[bild]
Fy. Jag hade varit bitter om jag varit tvingad att bo i det där helvetet :O Tycker synd om alla som bor i den.

:D
 
  • Gilla
Keiller och 1 till
  • Laddar…
G Gipsvägg skrev:
Jag vet att ni inte köpt eller byggt i spekulativt syfte men det kan väl inte vara kul att veta att man betalar banken 30% mer för vad ett hus är värt idag?

Vad gör ni sen när lågkonjunkturen verkligen sätter sig och man bli av med arbete? Då blir man skuldsatt resten av livet.

Alternativet elpriserna fortsätter skena mot vad dagens billiga elpriser är och man inte har råd att bo kvar, trots arbetsinkomst. Vad gör man då?
Inte för att det spelar någon roll - jag tänker bo kvar länge till, men köpte före pandemin så netto är det väl fortfarande upp mer än 30%. Jag bor i förort till Stockholm så du kan själv tänka dig vad det blir i miljoner kronor.

Stigande kostnader tog jag höjd för redan när jag köpte huset.
 
B b8q skrev:
Han har ju flyttat till hus så sent som i höstas, om man ska tro honom själv:
[länk]
Förstår om han mår dåligt över "raset" från i höstas...
 
  • Gilla
Rkarlsson
  • Laddar…
B b8q skrev:
Han har ju flyttat till hus så sent som i höstas, om man ska tro honom själv:
[länk]
Ah. Då håller vi tummarna för att han klarar sig när han köpt på toppen. Att han räknade med minst 7% och elen var han inte omedveten om heller. =)
 
  • Gilla
  • Älska
guggen och 5 till
  • Laddar…
Siggelito3000 Siggelito3000 skrev:
Jag har ingen aning om vem TS är men även om några skriver att hen har trollat tidigare så finns det väl inget i denna trådstart som talar för att någon ska knäppas på näsan. Jag tycker att det öppnades för diskussion men istället kom bara massa skrytpellar och berättade hur bra de har det.
då kanske du ska börja med att läsa övriga inlägg och trådar från TS, så kanske det klarnar.

här i tråden har personer från alla situationer svarat. Den som har låg belåningsgrad, den som har lånat enligt rikssnittet, den som har maxbelånat. Det är vad som kallas en diskussion och svar på det som var en öppen fråga. Det är du som bestämt dig för att bara den som lånat mer än den kan betala ska svara på vad man tycker om att huspriserna faller. Att det bara är de som har ett lite sämre läge än du som får svara framgick inte heller.
 
Hade galet tur när vi köpte vårat hus 2018, sommar 32c sol, 2 på visningen.

Utgångspris 2,65 köptes för 2,45. Nu värt enligt banken cirka 3,5-4.
 
  • Gilla
mrsnhp
  • Laddar…
  • Gilla
Krille4 och 4 till
  • Laddar…
T Trevlig skrev:
Hade galet tur när vi köpte vårat hus 2018, sommar 32c sol, 2 på visningen.

Utgångspris 2,65 köptes för 2,45. Nu värt enligt banken cirka 3,5-4.
Tur hade du haft om de var -32 och snöstorm då hade du säkert varit själv på visningen.. Nu låter de mer som ett normalt köp
 
A
G Gipsvägg skrev:
Jag vet att ni inte köpt eller byggt i spekulativt syfte men det kan väl inte vara kul att veta att man betalar banken 30% mer för vad ett hus är värt idag?
G Gipsvägg skrev:
Kan tillägga att detta inte är något försök att skrämmas utan mer för att få perspektiv på en framtid som man själv är orolig för.
Vad gör ni sen när lågkonjunkturen verkligen sätter sig och man bli av med arbete? Då blir man skuldsatt resten av livet.

Alternativet elpriserna fortsätter skena mot vad dagens billiga elpriser är och man inte har råd att bo kvar, trots arbetsinkomst. Vad gör man då?
Tack utmärkt känns det för övrigt. Såg detta komma redan förra vintern och lyckades hjälpa föräldrarna att sälja sin villa i tid och även vår lägenhet. Nu hyr vi och letar hus.

Vi kommer spara miljoner på detta drag även om det såklart varit mycket smidigare att köpa först och sälja sen rent logistiskt.

Det första vi kommer göra när vi köper hus, om det inte redan finns, är att installera bergvärme och solceller.
 
  • Gilla
mrsnhp
  • Laddar…
Aaake37 skrev:
Tack utmärkt känns det för övrigt. Såg detta komma redan förra vintern och lyckades hjälpa föräldrarna att sälja sin villa i tid och även vår lägenhet. Nu hyr vi och letar hus.

Vi kommer spara miljoner på detta drag även om det såklart varit mycket smidigare att köpa först och sälja sen rent logistiskt.

Det första vi kommer göra när vi köper hus, om det inte redan finns, är att installera bergvärme och solceller.
Se bara till att lämna buffert för ett års elförbrukning med det tidigare värmesystemet. Det är väldigt lång leveranstid på såna grejer just nu.
 
  • Gilla
Anonymiserad 537906
  • Laddar…
Det är väl jättebra att priserna går ner?

Det är märkligt, folk gnäller på mat, el och bränslepriser som bara ökar. Men då det gäller boende så gnäller man istället för att det blir billigare. Personligen tycker jag att samhället borde sträva emot att allt mindre del av pengarna går till mat och boendekostnader. Men folk är ju dumma i huvudet så...
 
  • Gilla
  • Haha
Anonymiserad 537906 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.