Behöver hjälp med att ställa in mitt golvvärmesystem som består av två fördelare och nio slingor.

Jag har tidigare sett en tabell som beskriver hur justeringsskruvarna på fördelaren skall kompensera slingans längd (så inte allt rusar endast genom den kortaste slingan). Har tittat på uponors hemsida men kan tyvärr inte hitta tabellen. Någon som vet var jag hittar tabellen jag pratar om?

Till huvudfrågan… Eftersom jag har golvvärme på övervåningen och i källaren så har jag två fördelare (4 och 5 slingor). Fördelarna är parallellt kopplade till en och samma pump och värmekälla. Behöver jag ta hänsyn till att ena fördelare sitter ca 10m längre ifrån pumpen när jag justerar skruvarna i fördelarna? Jag har tänkt justera enligt ”principen” att jag har nio slingor men nu har jag börjat tvivla på att det är rätt. Uppskattar verkligen all hjälp jag kan få!

jag har samma "problem", har dock inte kopplat in vindsfördelaren än. Min plan/tanke är att jag kopplar in vinden och stryper källaren helt samt justerar in vinden, sedan öppnar jag längsta slingan i källaren - och hittar lämpligt antal varv utan att värmen "försvinner" på vinden. Därefter justerar jag övriga slingor i källaren enligt tabell minus antal varv kvar till max som jag öppnade första slingan i källaren. Borde i teorin fungera - men som sagt har inte provat än...

/F

Redigerat:
Principen 9 slingor funkar, men antagligen har du olika uppbyggnad av golven vilket gör att källargolvet kan strypas mer, även lägre önskad temp? ger mer strypning

Är det inte bara att ställa in allt på samma diff med hjälp av en IR-termometer(så öppet som möjligt) och sedan strypa/öppna där det blir för varmt/kallt. Det finns väl inga tabeller som vet hur ditt hus funkar.

Tabellen visar hur mycket de korta slingorna skall strypas så att motståndet blir densamma som i de långa slingorna. Efterlyser fortfarande tabellen!!

Att göra inställningar med en IR-termometer fungerar endast i teorin (i alla fall för mig).

Matss, bra synpunkt. Kruxet är att på övervåningen har vi alu-plåtar och trägolv (klinker på vissa ställen) och i källaren har vi en betongplatta. På övervåningen äter man och umgås (kök, mats, vrum (öppen planlösning)) och i källaren "bor" man (sovrum, relax, arbetsrum (många små rum)). Så det blir svårt att bestämma var man vill ha lägre temperatur...

Efter att ha tänkt lite så undrar jag om inte varje "grupp", dvs varje fördelare skall justeras som om den var den enda. Sedan räknar man ut totala slinglängden för varje grupp och adderar längden för framledningsslangarna. Då får man endast två värden att ta hänsyn till (t.ex. övervåningen 140m, källaren 125m). Den ”slutliga” regleringen sker på ”förgreningen” d.v.s. där grupperna skiljs åt.
Detta är endast en teori jag gärna värdar. Synpunkter?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.