Hej!

Finns kvar gamla vattenledningar på väggen i vårt rivna kök. Satt en täckskiva förut så detta visste vi inte om innan vi rev. Nu är frågan hur vi jämnar till väggen så att det går att kakla.

Här är lite bilder på hur det ser ut. Rören dricker ut 17mm

• Gamla vattenledningar i kök exponerade efter rivning; rören sticker ut 17 mm från en ojämn vägg av betongblock med gamla lager av puts och färg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en vägg med ojämt murbruk och utskjutande vattenrör i ett rivet kök.
    Skapa konto
  • Vägg i rivet kök med synliga gamla vattenledningar och ojämn puts, saknar täckskiva. Förberedelse för att jämna till för kakelsättning.
    Skapa konto
R
AXS
Gipsputs är bra men kanske lite dyrt för de där stora ytorna.

Du ska inte sätta upp en skiva gips över hela väggen?

AXS AXS skrev:
Gipsputs är bra men kanske lite dyrt för de där stora ytorna.

Du ska inte sätta upp en skiva gips över hela väggen?
Funderat på det men ska fästa köket direkt på väggen. Bygger ut lite tänker jag om man ska regla, eller har jag fel?

R
Ser ingen anledning att sätta på gips på den väggen, skrota ned allt löst och spackla/putsa upp med Finjas laga vägg..

R Rejäl skrev:
Finjas laga vägg är en bra produkt då den tillåter tjockare påslag än vanligt putsbruk samt att den fungerar bra till lättbetong och alla andra stenmaterial..

[länk]
Ja det är ju fördelaktigt att kunna lägga tjockare lager. Har mest lagat med kalkbruk iom att huset är rätt gammalt, men det behöver ju läggas i tunnare lager. Inte så lättarbetat.

R Rejäl skrev:
Ser ingen anledning att sätta på gips på den väggen, skrota ned allt löst och spackla/putsa upp med Finjas laga vägg..
Går finjas laga vägg att jämföra med tex husfix?

Om vattenrören inte är i bruk längre, borde väl det första vara att ta bort så stor del av dem som möjligt. Åtminstone så att de är jämna med väggen.

Men om de gamla rören ännu är i bruk kan det ju vara lite dumt att kakla in dem, finns ju möjlighet att de börjar läcka i pluggningen, eller så går nån och ska hänga upp en krok på kaklet och väljer att borra just där pluggningen sitter.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
T Talskog skrev:
Om vattenrören inte är i bruk längre, borde väl det första vara att ta bort så stor del av dem som möjligt. Åtminstone så att de är jämna med väggen.

Men om de gamla rören ännu är i bruk kan det ju vara lite dumt att kakla in dem, finns ju möjlighet att de börjar läcka i pluggningen, eller så går nån och ska hänga upp en krok på kaklet och väljer att borra just där pluggningen sitter.
Dom används inte längre. Misstänker att de är frånkopplade när jag har tittat i källaren. Men hur får jag bort dom utan att skada väggen mer?

R
Friteradräka Friteradräka skrev:
Går finjas laga vägg att jämföra med tex husfix?
Ja det är närmre ett spackel än kalkbruk men den har bra öppentid så att man hinner med..

det är väl ettt fyrkantshuvud på pluggarna så de borde väl gå att helt enkelt ta bort med en nyckel eller skiftnyckel, vet inte storleken på de där. Annars är det bara att borra bort dem, kan säkert använda en dremel med kaptrissa också.

AXS
Friteradräka Friteradräka skrev:
Funderat på det men ska fästa köket direkt på väggen. Bygger ut lite tänker jag om man ska regla, eller har jag fel?
Inte dregla, du kan limma upp direkt på väggen.

Men putsa blir nog bra det med. Jag är bara lite orolig att den ser väldigt porös ut.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.