Jag håller på och renoverar på övervåningen på ett gammalt 1.5 planhus och har problem med golvunderlaget. Idag har jag ett spontat golvunderlag som är ojämt med lite nedsjunkningar här och där. Dessutom knarrar det mellan bräderna. Det går inte ta bort golvet eftersom det är en del av bjälklaget. Ojämnheten är upp till 10mm per meter. Frågan är hur jag kan preparera underlaget för att sedan kunna lägga in ett golv som ställer högre krav på jämnhet. Jag vill inte bygga upp golvet för mycket heller. Ska man skruva ett spångolv och schimsa upp under det eller vad blir bäst? Tacksam för hjälp.

Vi hade liknande problem där golvet lutade mer ju närmare murstocken man kom (vanligt på äldre hus).
Funderade i dessa banor:
Ta bort det befintliga golvet och skruva fast nya reglar på åsarna vilket förmodligen är det bästa sättet men ett riktigt hästjobb sedan så var jag osäker på om golvkonstruktionen var bärande.
Slipa men insåg att det skulle ta evigheter.
Hyvla förkastade vi också då spikarna skulle förstöra hyvelstålet.
Funderade sedan som du att schimsa och skruva spån, men det byggde lite för mycketpå göjden.
Funderade även på att lägga nivellsystem men det var väldigt dyrt och byggde också för mycket

Vi löste det genom att skruva golvgips där det var som värst sedan spikade vi fast armeringsnät (med märlor)och avslutade med fiberförstärkt spackel.
Sedan gick det bra att lägga det golv vi ville ha.

Vet ej om det är rätt eller fel men det fungerade för oss.

Hade samma problem i köket i ett elementhus från -63 slutade med att ja rev ut allt och reglade om.

När masoniten eller limmet i elementen har börjat vika sig tappar hela konstruktionen sin styrka. (limmet i mina element lossnade bara man petade lite)

Jag tyckte inte att det var nån ide att fösöka styva upp en från början dålig konstruktion.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.