Hej!
Har rivit upp gammalt golv i 70-talshus. Masoniten släpper dock inte så lätt från brädorna under. Hur ska jag göra för att jämna till detta? Jag vill lägga parkettgolv.

Jag vill helst inte flytspackla pga att det bygger på höjden. Jag vill helst inte ta bort nästa lager brädor då det blir onödig kostnad då det är reglar under så jag behöver bygga upp igen.

Den masonit som är kvar känns ibland nästan limmad, eller så är det något som hänt så den limmat fast sig.

Om jag förstått andra trådar rätt så är upp till 2mm ok mellan toppar o dalar. Jag har dock 4mm just nu.

• Golv i 70-talshus med delvis borttagen masonit, träbrädor i golvet synliga, ojämn yta och rester av masonit kvar, 4 mm nivåskillnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett ojämnt golv med kvarvarande masonit visas med en rak bräda ovanpå för att mäta nivåskillnader, uppemot 4 mm mellan topp och dal.
    Skapa konto
  • Närbild av ojämn yta med masonit kvar på golv, mätstock visar höjd på 4 mm.
    Skapa konto
BirgitS
T tobsod skrev:
Om jag förstått andra trådar rätt så är upp till 2mm ok mellan toppar o dalar.
Det beror på golvet du ska lägga in, du måste läsa i tillverkarens anvisningar.

Det finns 3 mm tjock masonit och 1 mm tjock lumppapp, kan vara i 1-3 lager, som man kan använda för att jämna ut. Sen kan man hyvla bort toppar också.

BirgitS BirgitS skrev:
Det beror på golvet du ska lägga in, du måste läsa i tillverkarens anvisningar.

Det finns 3 mm tjock masonit och 1 mm tjock lumppapp, kan vara i 1-3 lager, som man kan använda för att jämna ut. Sen kan man hyvla bort toppar också.
Tack! Så då ska jag alltså pussla med lumppapp och ev masonit så det blir tillräckligt plant?

BirgitS
och hyvel

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.