J
Fick frågan ifrån en släkting till mig om detta. Fastigheten i fråga hyrs ut under stora delar av året till familjer och företag som är på fjällsemester. Det ligger i Norge och dem har för närvarande fastpris på elavtalet vilket låter väldigt dyrt i mina öron, ca 2 (eller om det var 2,5) NOK/kWh året runt. Det är bergvärme i huset kopplad med Ngenic Tune, men det finns en del andra storförbrukare som dem inte kan styra över så lätt, en stor bastu och ett modell större spabad.

Det finns en uppkopplad Ngenic Track elmätare sedan något år tillbaka så det finns viss historik att använda.

Om det är en fastighet som hyrs ut stil stora delar så kan det vara värt att ha fast pris mot timpris enl mitt tycke iaf.

Med timpris , det är uthyrt och de som hyr brassar på som satan under sin semester på vintern och det råkar vara tokdyrt timpris just den veckan pga nån anledning ... tja då blir det löjligt dyrt.
Om det 2-2.5NOK inkl allt (skatter, avgifter etc etc) är dyrt eller inte kan jag inte svara på då jag inte kan priserna i just det elområtet som fastigheten ligger i.
Ligger fastigheten i NO1 eller NO2 är det blligt enl de priser som är just nu på de områderna hos Nordpool iaf.
är det i NO3 el NO4 kan det vara dyrt men vet inte

• Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
J
M MrDizzy skrev:
Om det är en fastighet som hyrs ut stil stora delar så kan det vara värt att ha fast pris mot timpris enl mitt tycke iaf.

Med timpris , det är uthyrt och de som hyr brassar på som satan under sin semester på vintern och det råkar vara tokdyrt timpris just den veckan pga nån anledning ... tja då blir det löjligt dyrt.
Om det 2-2.5NOK inkl allt (skatter, avgifter etc etc) är dyrt eller inte kan jag inte svara på då jag inte kan priserna i just det elområtet som fastigheten ligger i.
Ligger fastigheten i NO1 eller NO2 är det blligt enl de priser som är just nu på de områderna hos Nordpool iaf.
är det i NO3 el NO4 kan det vara dyrt men vet inte
I och med system som Ngenic Tune så sköter värmen sig självt och besökande har ingen möjlighet att så att säga elda på utan temperaturändringar görs på distans av ägarna om gäster efterfrågar det. Det är klart att bastu eller spabad kan gå en del, men vad jag sett hittils så är det inget heltokigt använt. Gästerna betalar för elkostnaden själva under en vistelse (elmätare avläses vid ankomst och utcheckning) alternativt schablonavgift i förväg som företag ofta önskar.

Tyvärr vet jag inte om det menades inkluderat allt eller bara kWh priset, det är väl NO1 som det ligger i.

Men frågan är ställd allmän ändå, hur ska man tänka om man jämför timpris mot fastpris? Jag får den frågan lite då och då men är osäker på hur jag bäst ska besvara den annat än "Kan du styra värme, varmvatten och elbilsladdning så välj timpris".

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.