705 läst · 21 svar
705 läst
21 svar
Hur isolerar jag trossbotten mellan boplan och källare
Hej!
Jag ska isolera golvet mellan boplan och källare.
Källaren är byggd av en granitgrund, kallmurad under mark och murad över mark på utsidan och putsad på insidan. Gjutet golv.
I källaren finns 3 rum, pannrum (pelletspanna), tvättstuga och ett förråd.
Källaren håller alltid en temperatur på 14-15grader.
Golven på boplan är ofta kalla, speciellt vid blåst. Då kan man känna rejält drag.
Jag rev ner masoniten i källarens tak, däröver satt papp och sen sågspån i varierande tjocklek 5-10cm. Utrymmet är 18,5cm.
Min tanke är att isolera med skivor och utanpå det skruva upp enkla skivor i hela taket. Dubbelgips i pannrum osv.
Men jag har några frågetecken!
Där bjälkarna vilar på stenmuren, där vilar dom bara ytterst och innerst, muren är alltså inte jämn utan det ”saknas” Sten i mitten. Jag undrar om detta är lämnat avsiktligt för att få en luftspalt eller om det är snålat? (Väldigt mycket är snålat på i detta huset).
Min tanke är annars att fylla upp mitten med tvättad makadam till rätt nivå.
Sen i det ”facket” som blir över muren och mellan bjälkarna där jag ska isolera, bör jag ha någon form av papp eller väv där? Jag tänker mot yttervägg och sen nedåt mot stenmuren. Isoleringen bör ju inte ligga direkt på stenen tänker jag. Eller vi ska ha en luftspalt? Har även tankar på att lägga ett fint nät för att förhindra lite mot möss.. någon som gjort något sådant?
Vidare sen I taket, idag var det likadant i alla rum, förråd, pannrum och tvättstuga. Råspont överst som golv, spån, papp och sen masonit. (I pannrummet lite gips)..
Jag tänker om jag ska ha någon form av papp eller väv även här innan jag sätter upp skivor?
Jag vägrar plast.
Förstår om det krävs något bättre i tvättstugan, som håller ute fukt osv. Men vad?
Bifogar några bilder!
Mvh Björn
Jag ska isolera golvet mellan boplan och källare.
Källaren är byggd av en granitgrund, kallmurad under mark och murad över mark på utsidan och putsad på insidan. Gjutet golv.
I källaren finns 3 rum, pannrum (pelletspanna), tvättstuga och ett förråd.
Källaren håller alltid en temperatur på 14-15grader.
Golven på boplan är ofta kalla, speciellt vid blåst. Då kan man känna rejält drag.
Jag rev ner masoniten i källarens tak, däröver satt papp och sen sågspån i varierande tjocklek 5-10cm. Utrymmet är 18,5cm.
Min tanke är att isolera med skivor och utanpå det skruva upp enkla skivor i hela taket. Dubbelgips i pannrum osv.
Men jag har några frågetecken!
Där bjälkarna vilar på stenmuren, där vilar dom bara ytterst och innerst, muren är alltså inte jämn utan det ”saknas” Sten i mitten. Jag undrar om detta är lämnat avsiktligt för att få en luftspalt eller om det är snålat? (Väldigt mycket är snålat på i detta huset).
Min tanke är annars att fylla upp mitten med tvättad makadam till rätt nivå.
Sen i det ”facket” som blir över muren och mellan bjälkarna där jag ska isolera, bör jag ha någon form av papp eller väv där? Jag tänker mot yttervägg och sen nedåt mot stenmuren. Isoleringen bör ju inte ligga direkt på stenen tänker jag. Eller vi ska ha en luftspalt? Har även tankar på att lägga ett fint nät för att förhindra lite mot möss.. någon som gjort något sådant?
Vidare sen I taket, idag var det likadant i alla rum, förråd, pannrum och tvättstuga. Råspont överst som golv, spån, papp och sen masonit. (I pannrummet lite gips)..
Jag tänker om jag ska ha någon form av papp eller väv även här innan jag sätter upp skivor?
Jag vägrar plast.
Förstår om det krävs något bättre i tvättstugan, som håller ute fukt osv. Men vad?
Bifogar några bilder!
Mvh Björn

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Så då bör jag fylla källarväggarna upp till jämn nivå med tvättad makadam, sen bara isolering på det? Tänker att man kanske vill ha något vindbrytande mellan källarvägg och isolering. Likaså att man kanske inte vill lägga isolering direkt på Sten?Jonatan79 skrev:
Sen i taket anser inte du det behövs någon ångbroms/spärr? Inte i den delen där det är pannrum eller tvättstuga heller?
Mvh Björn
Varför makadam?B Bergstrandbb skrev:Så då bör jag fylla källarväggarna upp till jämn nivå med tvättad makadam, sen bara isolering på det? Tänker att man kanske vill ha något vindbrytande mellan källarvägg och isolering. Likaså att man kanske inte vill lägga isolering direkt på Sten?
Sen i taket anser inte du det behövs någon ångbroms/spärr? Inte i den delen där det är pannrum eller tvättstuga heller?
Mvh Björn
Makadam stoppar inte drag, vill du minska draget vid stenfoten är nog lerklining eller kalkbruk lämpligare.B Bergstrandbb skrev:
För att bära upp isoleringen använde man ju traditionellt brädlappar tex beg form virke, jag skulle i ditt fall om du inte har gott om enklare billigt virke fundera på en färdig trossbottenskiva