Hej

Jag har läst många trådar om detta men förstår inte riktigt vilka val jag har.

Har nyligen köpt ett trähus byggt -51, förra ägaren har bytta fasadpanel på hela huset utan att röra isoleringen.
När jag nu ska börja renovera insidan kommer jag byta alla ytskickt på väggarna inne.

Vad har jag då för alternativ om jag vill tillläggsisolera?
Jag förstår att det kommer ta lite golvyta men det kan jag tycka att det kan vara värt om isoleringen blir bättre.
Lite reglar och isolering är helt Ok.

Jag har gjort en provborrning(till en ventilation) för att ser hur väggen är uppbyggd.
Den består av följande, räknat från insidadn.

1 Treetex 16 mm
2 Grov råsopnt 22 mm
3 Tunn papp
4 Isolering i form av pressad spån 25 mm
5 Gröver papp
6 Luftspalt ca 25 mm
7 Grövre papp
8 Ytterpanel 22 mm

Som jag förstår det så skulle jag behöva riva bort allt fram till den tunna pappen som troligen är en diffusionsspärr.
Fylla ut befintliga reglar med isolering, 25 mm, regla upp med tex 45x95 och lägga till ytterliggare 95 mm isolering, avsluta med plast och gips?

Andra förslag?

• Närbild av väggens lager i ett äldre trähus, som synliggör olika byggmaterial inklusive träfiber och isolering, inför renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Provborrat väggsektion från ett trähus med lager av treetex, råspont, papp och isolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du kommer troligen inte bli rekommenderad att isolera så mycket på varma sidan. Isolering skall sitta på kalla sidan, speciellt med så många lager vindpapp/diffusionspapp av olika slag.

Jag funderar......egentligen är det de många papplagren som är problemet........ har vi någon här som riktigt kan fuktfysik...........?

Viktor.J Viktor.J skrev:
Du kommer troligen inte bli rekommenderad att isolera så mycket på varma sidan. Isolering skall sitta på kalla sidan, speciellt med så många lager vindpapp/diffusionspapp av olika slag.
Ja, var lite rädd för det.

R Rasmus S skrev:
Ja, var lite rädd för det.
Tack för svar.

Det som alltid står i dessa texter är att man inte får tilläggsisolera mer än 1/3 av befintlig isolering. I mitt fall blir det 1/3 av 25 mm vilket inte ens finns att köpa.

Det jag vill göra är att ta ner väggen hela vägen in till gamla isoleringen och diffusionsspärren och "börja om" och bygga upp väggen på nytt med ny isolering och diffusionsspärr på rätt ställe.

Men hittar inte mycket info om det.
Dom trådar jag hittar räknar med att den gamla isoleringen och diffusionsspärr ska vara kvar.

Men går det inte så går det inte🤔

R Rasmus S skrev:
Tack för svar.

Det som alltid står i dessa texter är att man inte får tilläggsisolera mer än 1/3 av befintlig isolering. I mitt fall blir det 1/3 av 25 mm vilket inte ens finns att köpa.

Det jag vill göra är att ta ner väggen hela vägen in till gamla isoleringen och diffusionsspärren och "börja om" och bygga upp väggen på nytt med ny isolering och diffusionsspärr på rätt ställe.

Men hittar inte mycket info om det.
Dom trådar jag hittar räknar med att den gamla isoleringen och diffusionsspärr ska vara kvar.

Men går det inte så går det inte🤔
The point of diffusion is that each subsequent layer should have less resistance to drain moisture. Mineral wool has negligible resistance, so if you use a vapor barrier film that has a very high resistance under the plasterboard, everything will be fine.

S sturnus skrev:
The point of diffusion is that each subsequent layer should have less resistance to drain moisture. Mineral wool has negligible resistance, so if you use a vapor barrier film that has a very high resistance under the plasterboard, everything will be fine.
A plastic (vapor barrier with very high resistance) film is rarely recommended in old Swedish houses since the house then would not be able to breath.

Jag har lite svårt att förstå hur du tänkt. Ska du bygga upp ”nya” isoleringen på insidan ? Du kommer väl fortfarande ha problemet med flera olika tjärrpapp med oklar förmåga att transportera fukt?

Summa summarum så blir det väl omöjligt att veta vart i väggen daggpunkten uppstår ?

Viktor.J Viktor.J skrev:
Jag har lite svårt att förstå hur du tänkt. Ska du bygga upp ”nya” isoleringen på insidan ? Du kommer väl fortfarande ha problemet med flera olika tjärrpapp med oklar förmåga att transportera fukt?

Summa summarum så blir det väl omöjligt att veta vart i väggen daggpunkten uppstår ?
Jo, därför som jag frågar😀

R Rasmus S skrev:
Jo, därför som jag frågar😀
Jag tror inte du kommer få ett tillräckligt tillförlitligt svar här tyvärr. iallafall inte mer än de generella rekommendationer som du läst dig till redan.

Viktor.J Viktor.J skrev:
A plastic (vapor barrier with very high resistance) film is rarely recommended in old Swedish houses since the house then would not be able to breath.
The plastic foil is designed to prevent water vapor from penetrating the wall. It does not impede the "breathing" of the wall because diffusion occurs outside. Since the roofing felt has lower resistance than the foil, the wall structure will function no worse than it does now. But I agree with you that it would be better to use additional insulation from the outside, but then without a diffusion barrier, but only with windstopper as outside layer.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.