4 422 läst · 2 svar
4k läst
2 svar
Hur installerar jag en insatskamin?
Vi har köpt ett hus som idag har en öppen spis. Min tanke är att installera en insatskamin.
Kanske finns det någon där ute på Forumet som kan hjälpa mig med en beskrivning på hur man skall installera en insatskamin?!
Skorstenen är i gott skick!
1)Sätter man in kaminen och tätar runtom utloppsröret?
2)Måste man ha ett "flexirör" genom skorstenen?
Är det någon som har bilder på hur man installerar en insatskamin så vore det d^_^b
Måste ju inte vara allt för svårt att installera?!
Tacksam för svar. / Jesper
Kanske finns det någon där ute på Forumet som kan hjälpa mig med en beskrivning på hur man skall installera en insatskamin?!
Skorstenen är i gott skick!
1)Sätter man in kaminen och tätar runtom utloppsröret?
2)Måste man ha ett "flexirör" genom skorstenen?
Är det någon som har bilder på hur man installerar en insatskamin så vore det d^_^b
Måste ju inte vara allt för svårt att installera?!
Tacksam för svar. / Jesper
1. Ja
2. Nej
Tillverkaren har vanligen utförliga installationsanvisningar. Titta på leverantörens hemsida. Återförsäljare borde också veta vad som gäller för just den modell du är intresserad av.
Tänk på att det kan krävas anmälan till byggnadsnämnden om man ändrar en eldstad och att sotaren måste inspektera och godkänna innan kaminen tas i bruk.
Just sotaren är fö en bra resurs. Ring honom och diskutera så blir det rätt från början.
Elda sedan LUNGT så att skorstenen inte blir överhettad och huset brinner ner.
2. Nej
Tillverkaren har vanligen utförliga installationsanvisningar. Titta på leverantörens hemsida. Återförsäljare borde också veta vad som gäller för just den modell du är intresserad av.
Tänk på att det kan krävas anmälan till byggnadsnämnden om man ändrar en eldstad och att sotaren måste inspektera och godkänna innan kaminen tas i bruk.
Just sotaren är fö en bra resurs. Ring honom och diskutera så blir det rätt från början.
Elda sedan LUNGT så att skorstenen inte blir överhettad och huset brinner ner.
Liknande trådar
-
Hur installerar man appen till robottgräsklipparen
Robotgräsklippare -
VVS-lösning, temporär innan man installerar hydrofor för sommaren
Vatten & Avlopp -
Hur installerar man dimmer och ledramp
Belysning -
Hur viktig är eldstadsbeklädnaden i insatskaminen?
Värme allmänt -
Stearinljus i insatskamin?
Värme allmänt