Hej, jag köpte en Gustavsberg vattenutkastare / utomhuskran som Bauhaus kränger för 399 kr. Enligt monteringsanvisningen på Gustavbergs webbplats verkar det vara en Vatette?

• Hur monterar jag denna på bäst sätt och vilka delar behöver jag?

Länka gärna till delarna hos t ex Bauhaus, Hornbach eller någon annan butik lämplig för privatpersoner.

Kopparröret i bild är 12 mm. Plaströret är 15 mm. För att kranen ska hamna på en bra höjd utomhus behöver jag montera den cirka 25-30 cm ovanför klämringskopplingarna. För att inte strypa flödet i onödan tänker jag att det kanske är bra att koppla efter plaströret, dvs 15 mm rör. Annars är det säkert enklare att skarva den på kopparröret (12 mm).

Jag vill gärna också montera en ventil för att kunna stänga av utomhuskranen, när vi tex är bortresta.

Tacksam för åsikter och hjälp!

Diskbänk med kran, kopparledningar och diskborste, i ett slitet, smutsigt rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Måttband står mot vit vägg, mäter rörledningar och slangar vid golv, rörskydd i blått.
Skapa konto
Rördelar med gängade kopplingar, använda, lite korroderade, på vit bakgrund med blåa fläckar.
Skapa konto
Kopparrör anslutet till kopplingsdetalj mot vit bakgrund; rost och patina synligt på metallytorna.
Skapa konto
Kopparledning ansluten till en fitting med gängor och märkning mot en vit vägg.
Skapa konto

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.