Hej,

Jag skulle behöva lite tips från er om hur jag skulle kunna installera dimbar belysning i detta rum på ett snyggt sätt utan att man ser kablar kors och tvärs över hela taket och ändå få bra ljusspridning.
Vi har övervägt att sänka taket och installera infällda spots, men det är väldigt dyrt och vi funderar över hur man kan lösa det på andra sätt.

Det finns sammanlagt 5 eluttag som är markerade på bilden ur olika vinklar. Rummet är 23 kvm, med 3,5 m takhöjd på högsta punkten och 6 takbjälkar.

Kan man sätta belysning på takbjälkarna? Bakom takbjälkarna? Hängande lampor mellan takbjälkarna?

Alla tänkbara lösningar välkomnas tacksamt!

(bilderna är tagna från mäklarannons)

• Ljust rum med vita väggar och trädetaljer. Synliga takbjälkar med takfläkt. Fönster, soffgrupp och markerade uttag i bild. Möjligheter för belysning diskuteras.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ljust vardagsrum med högt i tak, synliga takbjälkar, eluttag markerade, panorama fönster, trappa och modern inredning.
    Skapa konto
  • Ljust loft med trädetaljer, takfläkt, fönster och markeringar där eluttag finns. Fråga om belysningslösningar utan synliga kablar.
    Skapa konto
M Murgrona skrev:
Hej,

Jag skulle behöva lite tips från er om hur jag skulle kunna installera dimbar belysning i detta rum på ett snyggt sätt utan att man ser kablar kors och tvärs över hela taket och ändå få bra ljusspridning.
Vi har övervägt att sänka taket och installera infällda spots, men det är väldigt dyrt och vi funderar över hur man kan lösa det på andra sätt.

Det finns sammanlagt 5 eluttag som är markerade på bilden ur olika vinklar. Rummet är 23 kvm, med 3,5 m takhöjd på högsta punkten och 6 takbjälkar.

Kan man sätta belysning på takbjälkarna? Bakom takbjälkarna? Hängande lampor mellan takbjälkarna?

Alla tänkbara lösningar välkomnas tacksamt!

(bilderna är tagna från mäklarannons)
Skulle välja spotlightskena. Vita enkla armaturer i vitt. Led, dimbar och smalstrålande. Montera på sidan av bjälkarna. 6-8 styck.

L Ljud&Bild skrev:
Skulle välja spotlightskena. Vita enkla armaturer i vitt. Led, dimbar och smalstrålande. Montera på sidan av bjälkarna. 6-8 styck.
Tack för tips, menar du då längst väggen där vid fönstren? Eller på själva bjälkarna? Vi har funderat på vid fönstren också men vi vill kunna lysa upp själva taket för att få en känsla av rymd och bra ljusspridning över hela rummet, men hur vi löser det är vi osäkra kring.

På bjälkarna och så att de syns så lite det går. Sätter du vid fönstret kan det blända.

L Ljud&Bild skrev:
På bjälkarna och så att de syns så lite det går. Sätter du vid fönstret kan det blända.
Ja jag tänker också att det kan bli snyggt på bjälkarna, jag funderar bara på hur man kan gömma sladdarna på bästa sätt och undvika att dra dem diagonalt över taket?

D
Kör trådlöst, nån bort väl ha löst den trådlösa elen….

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.