J Jemparosen skrev:
- Skulle tro att den som installerat borde veta.
- Alternativt bör anläggningsägaren veta.
Vi på detta forum vet inte ens vart alla rör och ledningar går eller om de ens har med golvvärmen att göra. Naturligtvis kan vem som helst gissa. Någon kanske tom gissar rätt.
Ser ut som du måste öka cirkulationen i golvslingorna! Öka cirkulationspumpen. Kan ju bero på att termostaterna stänger för tidigt också. Då kan man skruva av ställdonen helt efter att man märkt upp vilken som sitter var på sin plats.
Alla ser ut så på översta raden. Jag har aldrig rört dom förut. Så det är alltså bara vrida på dom?V Vector skrev:
Ja.. ska du få något flöde å därmed värme så måste det visas lite flöde på dom men ska det till något flöde måste det ju vara en cirkulationspump som skapar det flödet också men gör som josth säger å kolla stiften först
Det är inte temperaturen som är ditt problem, 38 grader läser jag och det är rejält högt för golvvärme. Som fler är inne på, cirkulationen spökar.
Hm ja den har funkat tidigare 🤔 har en vän som ska komma hit. Annars blir dDemmpa skrev:
Tack jag ska se över detM Mellanbarn skrev:
Bästa svaret
För att förstå allt som alla redan svarat borde vi nog backa tillbaks lite gå igenom grunderna:J Jemparosen skrev:
Den översta manifolden är framledningen. Till den kommer det in varmt vatten. På termostaten på framsidan kan du läsa att att framledningstemperaturen är 37 grader. På varje slinga sitter ett mätglas med en flödesindikator. Den visar hur stor flödet är i just den slingan. På bilden syns bara ett siktglas och det visar vad jag kan se inget flöde. Flödesindikatorerna fungerar genom att flödet i slingan suger ned indikatorn och övervinner fjädern. Det finns en skala på glaset, men desto längre ned desto mer flöde. Längst upp inget, eller väldigt litet, flöde. Det går att skruva på den svarta delen längst ned för att stänga/öppna flödet, men inte reglera det. De blå hattarna som hänger löst uppepå har inget där att göra (mer om dem nedan).
Den nedre manifolden är returledningen. Till den kommer det kalla vattnet som passerat slingorna. På termostaten ser du att temperaturen är 19 grader. På varje slinga sitter det en flödesventil. Den består av en liten pigg som ökar/minskar flödet beroende på hur mycket de trycks ned. Antingen så använder man de blåa hattarna för att ställa flödet statiskt, eller så har man elektroniska styrdon. Du ser ut att ha elektroniska styrdon, och någon har då hängt de blå hattarna som inte används över flödesindikatorerna.
Skillnaden i fram- och returtemperatur är alltså 37 - 19 = 18 grader. Det är väldigt mycket. Tumregeln är runt 5 grader för ett korrekt utformat golvvärmesystem. Om du tittar i siktglasen på varje slinga skall du kunna se hur stort flödet är ljust nu. Om det är noll i alla slingor så har du ingen cirkulation alls och då är pumpen trasig eller så är det stopp i systemet av någon annan anledning, t.ex. kan du behöva lufta slingorna om det kommit in luft i dem.
Ett annat problem kan vara att de elektriska styrdonen är trasiga, eller att ventilerna fastnat. Det testar du enklast genom att ta bort styrdonen helt och motionera ventilerna för hand genom att trycka direkt på piggarna. I normalläget är de helt öppna, och när du trycker ned dem så stryper de flödet. Så utan elektriska styrdon eller de blå hattarna skall det vara bli fullt flöde.
Redigerat:
Liknande trådar
-
Vad i hela friden är detta och vart får jag tag på en ny?
El -
Maglite mini. Hur i hela friden får man ut batterierna?
Övrigt Off Topic -
Vad i hela friden är det som låter?
Vitvaror -
Hur i hela fridens namn bygger man upp en bastuvägg mot en gipsad innervägg?
Bastu -
Vad i hela fridens namn... nötte bort sprickor och spacklade och nu..
Färg, Måla & Tapetsera