4 119 läst · 6 svar
4k läst
6 svar
Hur högt skall jag måla/tapetsera väggarna? Över fönstren?
Vi har ett äldre hus med 3 meters takhöjd, putsade väggar och putsat tak. Rundad övergång vägg-tak utan någon "kant". Fönstren går upp till ca 25 cm från taket. Rundningen börjar ca 15 cm innan taket. Alltså har vi 10 cm vägg från fönstrens överdel innan den successiva övergången till taket börjar.
Vad blir snyggast - att måla väggarna 10 cm över fönsternischerna eller lägga kanten i höjd med överdelen av fönstren? Fönsternischerna är 45 cm djupa, och dessa tänkte vi ha i vitt i kontrast till väggarna som vi hade tänkt ha röda.
Hoppas tacksamt på synpunkter!
Vad blir snyggast - att måla väggarna 10 cm över fönsternischerna eller lägga kanten i höjd med överdelen av fönstren? Fönsternischerna är 45 cm djupa, och dessa tänkte vi ha i vitt i kontrast till väggarna som vi hade tänkt ha röda.
Hoppas tacksamt på synpunkter!
Ett alternativ för att markera övergången tydligare är att sätta en smal profillist precis där hålkälen börjar. Listen målas in i takfärgen och blir en naturlig avslutning som gör att du kan gå något högre med väggfärg/tapet. Mer jobb givetvis och det kanske inte passar in om det är en funkislya du har utan foder/lister i övrigt.
Liknande trådar
-
Hej! Jag har byggt ett nytt timmerhus som är målat med en öppen lasyr på utsidan. Jag undrar nu vad jag skall använda för färg på insidan.
Lösvirke & Timmerhus -
Fuskjobb badrum renovering? Skall man anmäla?
Badrum -
Vad tänka på när jag skall måla fönsterbrädor i MDF?
Färg, Måla & Tapetsera -
Tretex väggar som skall målas, hur laga/fixa?
Färg, Måla & Tapetsera -
Går det att enbart måla om taket för att det skall skyddas och se trevligare ut?
Tak & Vind