163 läst · 4 svar
163 läst
4 svar
Hur hittar jag en certifierad kontrollansvarig?
Jag behöver hjälp med att få tillgång till en förteckning över alla kontrollansvariga, i första hand i Storumans och Vilhelmina kommun. Tacksam för länk!
Medlem
· Sörmland och stan
· 27 388 inlägg
Begär ut namnen på de senaste 20 KA som byggnadsnämnden i Storumans och Vilhelmina kommun har utsett för åtgärder som liknar den som du ska genomföra. Det är allmän handling. Då får du se vilka som är aktiva på lokalmarknaden.
Utöver vad Claes skrev så kan man söka i de register som finns över certifierade personer, https://idun.kiwa.se/certificates samt https://publiccert.ri.se/sv/Person/List (finns två certifieringsorgan). Länkarna hittade jag på https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...cessen/kontrollansvariga-och-deras-uppgifter/ under sektionen "Letar du efter en kontrollansvarig?".
Själv gjorde jag så 2019 när jag behövde en, många svarade att de inte tog på sig arbete mot privatpersoner, helt omedvetna om att de fanns i ett publikt register, men åtminstone en nappade och var riktigt duktig.
Själv gjorde jag så 2019 när jag behövde en, många svarade att de inte tog på sig arbete mot privatpersoner, helt omedvetna om att de fanns i ett publikt register, men åtminstone en nappade och var riktigt duktig.
Hej! Jag har kollat i listan men eftersom min ka har gått i pension utan att meddela vare sig mig eller MBN så finns han inte med där men jag ska göra som Claes rekommenderar och höra med kommunen,J JSten skrev:Utöver vad Claes skrev så kan man söka i de register som finns över certifierade personer, [länk] samt [länk] (finns två certifieringsorgan). Länkarna hittade jag på [länk] under sektionen "Letar du efter en kontrollansvarig?".
Hej!Claes Sörmland skrev:
Det finns en bra ka i min kommun men tyvärr anlitade jag en ka som hade varit mycket bra och pålitlig vid ett tidigare bygge. Det är han som nu har gått i pension utan att meddela vare sig mig eller MBN. Han har varit oanträffbar sedan i höstas och inte svarat på mejl (6 stycken!) och när jag ringde upp så hade han inte tid att prata men skulle ringa upp, vilket han inte gjorde. Nu testade jag med några SMS nyligen och fick då ett kort svar att han inte längre var min ka och hade gått i pension. Han gjorde ett besök på bygget och skulle då ha extra betalt men några besök ingår i ka:s skyldigheter och hans arvode totalt var på 25.000:- varav han hade fått hälften redan i förskottsbetalning. Jag bestred den fakturan och sedan dess har vår kontakt upphört så han blev kanske sur. Jag har själv fått jaga alla som skulle signera i kontrollplanen och har samlat intyg från elektrikern, VVS:aren och golvläggaren som gjorde våtutrymmet/badrummet. Nu finns det väl inte så mycket att göra åt eländet annat än att anlita en ka för det sista steget före slutsamrådet för det finns ingen instans där man kan klaga annat än hos dem som utfärdar certifieringen och där finns han inte längre eftersom han antingen har förlorat certifikatet eller gått i pension som han hävdar. Vilken soppa! 😏
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur hittar ni balansen i renoveringskaoset?
Övrigt husrelaterat -
Var hittar man transformator tillhalogen
Belysning -
Varför hittar jag inga reservdelar
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Certifierad Kontrollansvarig behövs
Referenser Hantverkare & Entreprenörer -
Hur hittar man en bra kontrollansvarig?
Referenser Hantverkare & Entreprenörer