Hej! Förra veckan flyttade jag in i det nya huset och är så glad. Tänkte fixa fiber och får träff hos flera operatörer. Ringde Bahnhof och fick bekräftat att fiber är framdraget till adressen och att det bara ska vara att koppla in router och köra när abonnemang är aktiverat. Men - jag hittar inte själva bredbandsuttaget, och jag tycker jag har letat överallt. Är det någon som vet hur man tar reda på när och av vem installationen i så fall gjordes, för att kanske få viss ledning? Huset är köpt av dödsbo och barnen/säljarna har ingen information.
 
Svarar ju inte på din fråga, men kan du gå runt huset och se vart det kan tänkas komma fiber (som inte kan böjas för snävt). Hittar du inget (som hos oss), så skulle jag killgissa att fibern kommer in där elen kommer in.
 
  • Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
På bredbandskartan.se kan du välja "Hitta nätägare". Ett annat förslag är att skapa ett ärende på Ledningskollen.se så kan du åtminstone få en karta över var tråden går in till huset
 
  • Gilla
gogul
  • Laddar…
gogul gogul skrev:
Hej! Förra veckan flyttade jag in i det nya huset och är så glad. Tänkte fixa fiber och får träff hos flera operatörer. Ringde Bahnhof och fick bekräftat att fiber är framdraget till adressen och att det bara ska vara att koppla in router och köra när abonnemang är aktiverat. Men - jag hittar inte själva bredbandsuttaget, och jag tycker jag har letat överallt. Är det någon som vet hur man tar reda på när och av vem installationen i så fall gjordes, för att kanske få viss ledning? Huset är köpt av dödsbo och barnen/säljarna har ingen information.
Du får leta efter en liten box vid någon yttervägg om det är en äldre kåk. Kan vara en liten vit box eller grå, beroende på vilka som dragit in fibern.
 
  • Gilla
gogul
  • Laddar…
har det funnits ett abonnemang tidigare då? Tänkte så ingen missuppfattat situationen och det bara finns fiber i gatan på den aktuella adressen. Kanske inte nödvändigtvis indraget i huset om de aldrig haft det tidigare.
 
  • Gilla
Yowsa och 2 till
  • Laddar…
Karrock
Gå runt huset på utsidan och titta efter kablar eller kabelskydd som kommer upp ur marken. Är det hus med källare så kolla invändigt högt upp på alla ytterväggar efter kablar som kommer in, eller små boxar. Hittar du något misstänkt så ta bild och lägg upp här så får du hjälp.
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Tack alla för riktigt bra tips hittills. Jag letar vidare och har även skapat ett projekteringsärende på Ledningskollen - det lär vara bra att ha koll även på andra ledningar. Ser ut att vara Skanova (Telia) eller GlobalConnect (fd IP-Only). Jag jagar vidare, nu på utsidan!
 
  • Gilla
Fartland
  • Laddar…
Du behöver nog säkerställa att det faktiskt är indraget i huset . Det är inte självklart. Jag tror att du får träff om det går att leverera till adressen. Men det kan innebära att den som bott där har avstått att koppla på sig när de grävde. Då finns koppling i gatan, men är inte grävt sista biten till hus. Så ser det ut hos min far. Det lades ner fiber i området för massa år sen. Men mina föräldrar tyckte det var onödigt och avstod att dra in det. Söker jag på bredbandsval på hans adress så får jag idag träff och kan beställa bredband från Bredband2, trots attd et inte finns någon fiber indraget.

I så fall går det att få in fiber, men du kommer behöva betala anslutningsavgiften. Den ligger väl i snitt på 20000:- I vissa fall är efteranslutning billigare, i andra fall dyrare. Har hört exempel på mellan 15-30000:- för efterindragning. Billiagre om man kan gräva själv.

Fråga säljarna om de kan se om det funnits något abonemang för bredband. De borde ju sagt upp diverse i samband med boupptäckning. Står det något i säljprospektet att fiber finns etc?
 
M mojjen skrev:
Du behöver nog säkerställa att det faktiskt är indraget i huset . Det är inte självklart. Jag tror att du får träff om det går att leverera till adressen. Men det kan innebära att den som bott där har avstått att koppla på sig när de grävde. Då finns koppling i gatan, men är inte grävt sista biten till hus. (...)
Det var något sådant jag misstänkte, därför blev jag glatt förvånad över Bahnhofs svar att det absolut skulle vara indraget, och att det inte skulle tillkomma extra kostnader. Men om jag inte hittar dosan så lär jag återgå till den teorin...
 
Men arvingarna som sålt borde väl ändå veta om den som bodde där hade bredband?
 
Hur gammalt är huset? Om nyare än år 2000 finns chans att ett grovt fiberrör drogs från tomtgränsen och fram/in i huset. Du fick ingen pärm med husets ritningar?

Många fiberföretag har sålt in fibern med grävning från tomtgräns till huset och de som äger fibern bör veta vart den ligger och kommer in i huset.
 
RoTe
Har huset fjärrvärme kan det vara fiber indraget med fjärrvärmen.
 
gogul gogul skrev:
Ser ut att vara Skanova (Telia) eller GlobalConnect (fd IP-Only). Jag jagar vidare, nu på utsidan!
Och då kan det skilja beroende av fiberoperatör. Telia har haft som standard haft montering av fiberbox inomhus och IP-Only har haft boxen monterad på utsidan. Men inget "hugget i sten" utan saker ändras över tid och förutsättningar för fastighet.
Så har man tagit bort medieomvandlaren så kan de se olika ut.
 
A AndersS skrev:
Och då kan det skilja beroende av fiberoperatör. Telia har haft som standard haft montering av fiberbox inomhus och IP-Only har haft boxen monterad på utsidan. Men inget "hugget i sten" utan saker ändras över tid och förutsättningar för fastighet.
Så har man tagit bort medieomvandlaren så kan de se olika ut.
Har IP-Only och de monterade allt på insidan för snart 10 år sedan
 
T Tompafix skrev:
Har IP-Only och de monterade allt på insidan för snart 10 år sedan
Och senare på utsidan för att enklare kunna utföra installationen i flera steg, dvs färdigställa i huset med en box på utsidan dit man sedan krävde fram duct och sedan avslutar med att blåsa samt svetsa fibern vid utsidans box. Var metoden som påbörjades för 6-7 år sedan när det expanderade kraftigt framför allt med landsbygdsnäten och stora leveransproblem. Har varit mycket skrivande om det att man fått husinstallation utförd men ingen duct framgrävd till fastigheten/huset, även här i Byggahusforumet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.