Hej Forumet!

Jag har PEX-värmerör som är anslutna med vatette-plast kopplingsset.
Nu har jag behövt lossa kopplingen och undrar hur hårt man skall dra åt kopplingen igen?
(För visst kan man lossa en koppling och dra åt den igen?)

Monteringsanvisningen säger:
Dra åt muttern 2 varv efter handåtdragning.

Gäller detta även "andra gången"?

Bästa svaret

Krilleman
Nej, det gäller inte andra gången. Då kommer du överdra den rejält.

Dra bara muttern tills du känner att motståndet börjar komma. Det räcker, kopplingen är ju redan dragen.

• Gilla
Anders243
  • Laddar…
Utmärkt!

Ja, det var det jag tänkte. Ville bara kolla så att de inte var "engångs" eller liknande.

Lyfter frågan, jag håller på och monterar en sådan (omonterad) koppling för första gången och har dragit 1 1/4 varv och det går jävligt trögt, ska det vara trögare än en vanlig klämringskopping, eller har jag dragit 2 1/4 varv (missat tushmärket kanske, även om jag finner det osannolikt). Jag ska på med en till, ska märka den mkt noggrannare och se hur den känns...

Jag hade dragit den lite för hårt, men det såg ok ut även om den kanske knäckts något för mkt. Men framförallt hade packningen skadats.
1) Borde jag byta hela (jag har slack i andra änden)
2) Finns packningen som separat del (på tex Hornbach), är det en standard packning av något slag?

A Anders243 skrev:
Hej Forumet!

Jag har PEX-värmerör som är anslutna med vatette-plast kopplingsset.
Nu har jag behövt lossa kopplingen och undrar hur hårt man skall dra åt kopplingen igen?
(För visst kan man lossa en koppling och dra åt den igen?)

Monteringsanvisningen säger:
Dra åt muttern 2 varv efter handåtdragning.

Gäller detta även "andra gången"?
man kan dra dessa rätt hårt.
Ibland händer det att man inte får dom täta efter man plockat isär kopplingen och brukar den inte spela någon roll hur hårt man drar utan det är ett byte av konan som gäller.

• Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Jag hade nog använt fel, jag bytte till en med kona, den jag hade var med fiberpackning och jag satte den mot en vattette kulventil för klämring. Eftersom jag aldrig använt sådan koppling trodde jag det var rätt men när jag tänker efter inser jag att det nog var för nåt med plan ände.

J JohanLun skrev:
Jag hade nog använt fel, jag bytte till en med kona, den jag hade var med fiberpackning och jag satte den mot en vattette kulventil för klämring. Eftersom jag aldrig använt sådan koppling trodde jag det var rätt men när jag tänker efter inser jag att det nog var för nåt med plan ände.
det stämmer, en koppling med en fiberpackning ska inte anslutas mot en konisk rördel då anläggningsytan är alldeles för liten och tenderar att skära sönder packningen.

• Gilla
JohanLun
  • Laddar…
D Dr.L skrev:
det stämmer, en koppling med en fiberpackning ska inte anslutas mot en konisk rördel då anläggningsytan är alldeles för liten och tenderar att skära sönder packningen.
Hade jag inte förstört packningen hade jag ju kunnat sätta planadapter, men planadapter och packning hade nog kostat hälften av en ny koppling, och då troligen kompressionen blev fel iom att packningen "åts upp" så kändes det mest rätt att byta allt. Tur nog hade jag "slack" i andra änden. Om båda ändar är tajta vet jag inte vad man gör om det blir fel i ett sådant här skede. I mitt fall går slangen ganska rakt så det gick lätt att dra slangen, ska väl gå att skarva ny slang om det behövs, men är det flera böjar misstänker jag det kan bli problem.

"Dra åt för hand" är en lite otydlig info, i vissa fall känns det som att man måste (med kontorsnypor) dra med nyckel tills man känner att skärringen är ansatt om kopplingen är i spänn för att hitta startläget, jag misstänker det kan vara så att jag drog för långt "för hand". Denna sitter lite kass till med röret lite i spänn. Nåväl, nu känner jag mig trygg med att det blev bra. :)

Det enklaste är ju att kolla om det läcker. Läcker det inte har du dragit tillräckligt.

T toolman77 skrev:
Det enklaste är ju att kolla om det läcker. Läcker det inte har du dragit tillräckligt.
Det läckte med fiberpackningen pga den gått sönder, men den hade nog knipit tillräckligt om slangen i mitt fall, slangen hade ju en oring som tätning så den lär inte läcka där även om man inte dragit alls, så med planpackning tror jag man kan dra den så den inte läcker och ändå att slangen inte nypt fast.

Men frågan gällde kanske varianten med kona...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.