OK fel v
S sepani skrev:
Nu är det plus 2...och därför verkar det som VP går då det enligt denna endast är minus 8. Och enligt uppgift bryter den vid minus 10. Som alltså verkar vara 0C i verkligenheten...
OK fel värde då. Har ingen aning om det går att kompensera utegivarern i någon meny, men brukar gå. Du får även kolla upp i utegivaren om det är oxider där, mcket vanligt och då blir det fel värde. Pass på så du inte tappar den lilla delen om den är lös. Inte större än en större pärla på en knappnål,
 
  • Gilla
sepani
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
OK fel v

OK fel värde då. Har ingen aning om det går att kompensera utegivarern i någon meny, men brukar gå. Du får även kolla upp i utegivaren om det är oxider där, mcket vanligt och då blir det fel värde. Pass på så du inte tappar den lilla delen om den är lös. Inte större än en större pärla på en knappnål,
Vad jag har sett sitter givaren på undersidan av VP? och liknar mycket den till pannan (som sitter på husväggen). Ingen aning hur jag kommer in i en sådan dock….
 
Utegivaren sitter på husväggens utsida, ska vara i nord eller nordväst, som en lite kopplingsdosa ca 1,5 - 2 meter upp. har inte kollat, men har du en luft/vatten så kan det sitta en under och den känner av utetempen om den understiger vad VP kan hantera i kyla, äldre VP stoppade vid minus 10 och dom nya kan gå ner till minus 20 och stoppa, sen blir el-patron och den går även in när tempen går mot många minus. kompressorn orkar inte fe som den ska vid för kallt ute.
 
  • Gilla
sepani
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Utegivaren sitter på husväggens utsida, ska vara i nord eller nordväst, som en lite kopplingsdosa ca 1,5 - 2 meter upp. har inte kollat, men har du en luft/vatten så kan det sitta en under och den känner av utetempen om den understiger vad VP kan hantera i kyla, äldre VP stoppade vid minus 10 och dom nya kan gå ner till minus 20 och stoppa, sen blir el-patron och den går även in när tempen går mot många minus. kompressorn orkar inte fe som den ska vid för kallt ute.
Jo, så tror jag att det är. Min VP är en "äldre" modell och stoppar vid minus 10. Problemet är att givaren verkar sönder och visar fel på 10C, så minus 10 infaller redan vid 0C.
 
Vad är det har , fabrikat och modell, verkar som i stil med CTC 100 serien.
 
Vi är alltså tillbaka till givarfel - något som säkert dryftades redan 60 inlägg tidigare, typ.

Har man glapp och oxidation i kontaktytorna i givaren/termistor så kan nästan vad som helst hända och inget man skall försöka kompensera med någon kalibrering i mjukvara då de lätt ändrar sig igen så fort någon är där och pillar eller av temperaturrörelser och eller av vatten/fukt.

Försök byta sensorerna[1] istället och kontrollera alla skruvförband för kablar etc. till/från sensorerna så att det inte oxider och glapp i kontaktytorna mellan de olika delarna.


[1]

Och själva sensorn/termistorn inne i kapslingen kostar bara några kronor/st hos elektronikkomponentsgrossister - gäller bara att identifiera dessa till samma motståndsklass som används i anläggningen.
 
Det var utegivaren som gav fel värde och därför gick inte VP. Syns på förbrukningen…🙀 men nu är den på bana igen…

Stapeldiagram över elförbrukning i januari för två olika år; jämförelse med temperaturkurva nedanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Bra att det löste sig till slut.

Exakt vilken givare var det som strulade och var sitter den ?? informera gärna också om du vet vilket typ/komponent, motståndsvärde vid en viss känd temperatur eller inköpsplats och ev. artikelnummer så kan det hjälpa fler i framtiden.

- detta mest för att andra som hittar tråden senare med samma maskiner och problem, snabbare får en hint om vad som var felet.
 
  • Gilla
sepani
  • Laddar…
Bra att du säger detta, också intresserad av vad felet var.
 
  • Gilla
sepani
  • Laddar…
Felet var på värmepumpens givare. Den sitter moterad undertill på denna. Jag kunde inte själv byta den utan en firma har gjort det. Jag vet därför tyvärr inte vad delen heter.
 
På CTC äldre modeller sitter den under utedelen och känner av utetempen, dom stängde av vid ca - 10, hur dom är nu i tempen vet jag inte, men finns nog på nya med, men lägre utetemp.
 
J jonaserik skrev:
På CTC äldre modeller sitter den under utedelen och känner av utetempen, dom stängde av vid ca - 10, hur dom är nu i tempen vet jag inte, men finns nog på nya med, men lägre utetemp.
Min CTC Eco Air 105 är från 2007 tror jag och den bryter mycket riktigt vid minus 10C. Eftersom givaren visade 10C fel bröt den i praktiken vid 0C...vilket syntes på elförbrukningen...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.