X xxargs skrev:
vad står det i menyskärmbilden som tidigare visade -18 grader C för kompressorn och VP ute?

frågan är om dessa är en uppmätt temperatur eller en inställning - och då rimmar det fortfarande illa med -18 grader C om det nu inte går lägre än -10 grader C enligt annan information - och varför är kompressorn blockerad för drift???

har du provat att värma utesensorn en längre tid - systemet kanske väntar ett antal minuter för stadig temperatur innan det gör något alls efter en temperaturskift.

dock tror jag det är något annat som blockerar kompressordriften, frågan är vad och då blir det viktigt att förstå alla koder


I värsta fallet får du skriva en egen kontroller på en RPI4 ;-)

det är ju bara några utgångar som skall dra reläer/kontaktorer och några ingångar som skall mäta resistansen på olika termoelement - borde vara enkelt, eller hur :) ;-)
Digital display av värmesystem, visar temperaturer och driftinformation, grönt lysande statusljus, knappar för navigering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Digital display visar driftinformation för kompressor: total drifttid, dygnsdrift och starter per dygn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
LCD-display visar historisk driftinformation för värmesystem med knappar nedanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Displaypanel för värmesystem, knappar, grönt statusljus, på svenska, spindelnät i hörnet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Digital display visar aktuell driftinformation för värmeanläggning med temperaturvärden; omgiven av damm och spindelnät.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
LCD-display visar kompressor driftinformation på svenska, knappar nedanför, inramat i vitt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Digital enhet som visar driftinformation, elanvändning i kWh, drifttid i timmar, och temperaturinformation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Intressant - nu står det -15 grader C istället för -18 grader C på dom poster i bild 4 som tidigare var -18 grader C.

Är det någon jättelång intergral som är med och spelar... dvs. väldigt tröghet i reaktion...

Har det blivit 3 grader varmare utomhus än när bilderna med -18 grader C togs - är fortfarande ute efter om det är någon missvisande sensor på okänd plats som är med i spelet

Sedan kan man fråga var de ursprungliga -18 graderna C i dom tidigare inläggen kommer ifrån.

finns det några sensorer som känner av för avfrostning - det är en sådan man kan ha missat och ingen tänker på som är med i bilden
 
X xxargs skrev:
Intressant - nu står det -15 grader C istället för -18 grader C på dom poster i bild 4 som tidigare var -18 grader C.

Är det någon jättelång intergral som är med och spelar... dvs. väldigt tröghet i reaktion...

Har det blivit 3 grader varmare utomhus än när bilderna med -18 grader C togs - är fortfarande ute efter om det är någon missvisande sensor på okänd plats som är med i spelet

Sedan kan man fråga var de ursprungliga -18 graderna C i dom tidigare inläggen kommer ifrån.

finns det några sensorer som känner av för avfrostning - det är en sådan man kan ha missat och ingen tänker på som är med i bilden
Ja det har absolut blivit varmare…säkert 3C
 
med andra ord verkar det följa utetemperaturen men med 10 grader C fel i offset...

antingen är det indirekta värden av redan existerande utomhussensor som på något sätt fått fel offset i mjukvaran (kalibrerings-värden??) eller så är det en ytterligare givare som inte är identifierad och nu visar fel.

tror det är ganska viktigt att bena ut om det finns ytterligare utomhus-sensor - kanske precis efter innanför evaproratorn där fläkten surrar då avfrostning baseras ofta på när några grader diff uppnås på uteluften och den kallare luften som blåses ut av fläkten i utedelen och den vägen indikerar att luftflödet gått ned mycket genom evaporatorn pga. igenfrostning.
 
Redigerat:
T
Givaren som visar fel på undersidan av Utedelen.
X xxargs skrev:
med andra ord verkar det följa utetemperaturen men med 10 grader C fel i offset...

antingen är det indirekta värden av redan existerande utomhussensor som på något sätt fått fel offset i mjukvaran (kalibrerings-värden??) eller så är det en ytterligare givare som inte är identifierad och nu visar fel.

tror det är ganska viktigt att bena ut om det finns ytterligare utomhus-sensor - kanske precis efter innanför evaproratorn där fläkten surrar då avfrostning baseras ofta på när några grader diff uppnås på uteluften och den kallare luften som blåses ut av fläkten i utedelen och den vägen indikerar att luftflödet gått ned mycket genom evaporatorn pga. igenfrostning.
 
T tobbetk skrev:
Givaren som visar fel på undersidan av Utedelen.
Finns det en givare på undersidan??🙀
 
Det skrevs om denna för typ en dussin inlägg tidigare och att den kunde bli vattenfylld och frysa sönder - jag trodde du redan hade kollat den...
 
  • Gilla
sepani och 1 till
  • Laddar…
X xxargs skrev:
Det skrevs om denna för typ en dussin inlägg tidigare och att den kunde bli vattenfylld och frysa sönder - jag trodde du redan hade kollat den...
Tack! den hade jag missat....ska kollas. Tyckte inte jag kunde se den i manualen...?

Två bilder av kylsystemets inre: vänster visar elektronik och höger visar rör/komponenter med beskrivningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hur återställer jag på inomhusdelen? Om det skulle vara där felet ligger….



Svensk text om felsökning och åtgärder, felkoder E01-E08, informationsblad eller manual, teknisk dokumentation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Om jag har en CTC ECO el panna kan jag väl utgå från att VP är kopplad med denna? och att den "återställning" som nämns därmed inte (?) ska göras på VP? men hur....
 
Borde fungera till -15C?

En värmepump på en datorskärm, information om energieffektivitet, installation och försäkring, varumärket CTC visas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Om jag hittar en givare under VP utedel, vad bör jag då göra med den? Är det något jag själv kan byta?
 
Idag när temperaturen stigit till ca 0c fanns larm med pressostat högtryck….de -12C kan jag se på utedelen.

Display visar felmeddelande "Larm Pressostat högtryck" med knappar och röd indikatorlampa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En kontrollpanel med en LCD-skärm visar värmeväxlarinformation på svenska, omgiven av knappar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du verkar ha felaktig tempgivar i utedelen, oklart hur det påverkar
 
R reez skrev:
Du verkar ha felaktig tempgivar i utedelen, oklart hur det påverkar
Ja jag har kontaktat firman som hjälpt med service tidigare. Kan inte byta givaren själv. Rädd att utedelen kan frysa sönder. Pressostat byttes för ca en månad sedan efter larm om lågtryck. Nu var det istället högtryck..
 
Jag har nu även sett att givaren sitter på undersidan av VP. Den ser ca likadan ut som pannans givare (som sitter på väggen). Men får man ens byta en sådan själv?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.