Undrar hur ni med källarmurar som på bilden (lånad bild) gjort när ni dränerat och isolerat utsidan.
Vår källarmur är precis som på bilden murad på en gjutan sula som i sin tur är pallad på sprängsten.
Vi har även en ny golvlösning liknande den på bilden. Hus från 1934.
Idag är ovansida dränslang från mitten av 80-talet förlagd precis under den gjutna sulans nedre kant.

Kan jag gräva djupare och förlägga dränens överkant under sprängstens lägsta nivå?
Planen är 200 mm isodrän, sänka dränslangens nivå enligt ovan men med avståndsbankett enl isodräns anvisningar i Figur 2a nedre bilden.

Nån som har några tankar kring detta?


47989-25d8fec089fd50225ddadf28d62258c9.jpg

5c17461b7a2e84d15481dbc70fadeb0e.jpeg
https://www.isodran.se/arbetsinstruktioner/kallarvagg
 
Jag har också en källare som står på stenblock, dock ingen markerad tydlig sula. Dräneringsfirman vågade inte gräva alltför djupt vid stenblocken ifall de skulle börja flytta på sig så vid dräneringens högsta punkt ligger precis under betonggolvet.
 
Dränslangen ligger ju på rätt nivå i dag så det ska inte sänkas. Stenen är inte kapillärsugande, det är bara betongen som är det.
 
  • Gilla
Prodigys
  • Laddar…
W witten skrev:
Dränslangen ligger ju på rätt nivå i dag så det ska inte sänkas. Stenen är inte kapillärsugande, det är bara betongen som är det.
Helst vill man ju ha dränens översta punkt under iaf isoleringen i källargolvet, för att i teorin inte ha isoleringen stående i vatten (inte för att jag tror att den nånsin kommer göra det med bra jordmån och svagt sluttande mark), och där hamnar den ju inte nu så frågan är ju om det ändå är ok att sänka den....
 
M Maledictus skrev:
Jag har också en källare som står på stenblock, dock ingen markerad tydlig sula. Dräneringsfirman vågade inte gräva alltför djupt vid stenblocken ifall de skulle börja flytta på sig så vid dräneringens högsta punkt ligger precis under betonggolvet.
Har du isolerat källargolvet då? Menar du att dränens högsta punkt ligger precis under betongkakans lägsta punkt isf?
 
M Maledictus skrev:
Jag har också en källare som står på stenblock, dock ingen markerad tydlig sula. Dräneringsfirman vågade inte gräva alltför djupt vid stenblocken ifall de skulle börja flytta på sig så vid dräneringens högsta punkt ligger precis under betonggolvet.
just därför jag funderar på att lägga slangen en bit från huset som i isodräns modell.
 
Keyboardcowboy Keyboardcowboy skrev:
Helst vill man ju ha dränens översta punkt under iaf isoleringen i källargolvet, för att i teorin inte ha isoleringen stående i vatten (inte för att jag tror att den nånsin kommer göra det med bra jordmån och svagt sluttande mark), och där hamnar den ju inte nu så frågan är ju om det ändå är ok att sänka den....
Jag har svårt att få ihop det du skev nu med hur du beskrev situationen i ditt första inlägg.
 
W witten skrev:
Jag har svårt att få ihop det du skev nu med hur du beskrev situationen i ditt första inlägg.
min situation är liknande den i översta bilden.
Källargolvet urgrävt och isolerat med nygjuten armerat platta = i praktiken en sänkning av golvet. Gamla dränslangens övre kant ligger precis under det som benämns ”sula”. Iom att jag måste anpassa dränens nivå till insidans konstruktion borde jag ju således sänka dränen att iaf ligga under min 10 cm gjutna platta, helst ännu lägre annars hamnar ju plattan mitt i i dränslangens nivå och hela plattan ligger ju då i teorin i vatten.
 
Förtydligande var nivån på drän ligger idag. Sorry för kass bild (redigerad direkt i luren liggandes på golvet under barnnattning :)
 
  • Sektion av grundkonstruktion med gjutet golv, källarvägg, gjuten sula och stenbumlingar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Keyboardcowboy Keyboardcowboy skrev:
Har du isolerat källargolvet då? Menar du att dränens högsta punkt ligger precis under betongkakans lägsta punkt isf?
Nej. Hittills har jag inte gjort något med källargolven (förutom att bytt en rörstump och ett par golvbrunnar). Men ja, precis så som du beskriver ligger dräneringen. Vi har ingen inredd källare så det är väl kanske inget jätteproblem för oss ändå men jag har inte märkt några bekymmer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.