Hej alla! Hållit på och monterat ett kök och är lite brydd på hur jag ska göra med fläkten, har valt att köra med en kolfilterfläkt och dra ut slangen till ett utblås i takanslutningen.
Har ni någon bättre lösning eller kanske någon idé på hur man ska gå till väga.
Ladda gärna upp en bild på hur ni har gjort 😊
 
  • Montering av ett kök med utrustning på bänkskivan, ett stege och verktyg; en röd markering visar platsen för köksfläkten i takanslutningen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Gäller det lägenhet eller villa?

En kolfilterfläkt ska generellt inte anslutas till något rör utan cirkulerar tillbaka in i rummet.

Om du bor i lägenhet får den inte anslutas till den vanliga ventilationen utan måste kopplas på rör avsett för köksfläkt.

Om du bor i villa är jag mer osäker men troligen finns även här krav på att den måste kopplas till en imkanal med tanke på brandrisk och annat.
 
K kesue skrev:
Gäller det lägenhet eller villa?

En kolfilterfläkt ska generellt inte anslutas till något rör utan cirkulerar tillbaka in i rummet.

Om du bor i lägenhet får den inte anslutas till den vanliga ventilationen utan måste kopplas på rör avsett för köksfläkt.

Om du bor i villa är jag mer osäker men troligen finns även här krav på att den måste kopplas till en imkanal med tanke på brandrisk och annat.
Det är en lägenhet, och jag hade inte tänkt ansluta den på ventkanalen utan i ett don/ventgaler som ska sitta ovanför fläkten så att luften kommer tillbaka i rummet.
 
Det låter toppen!

När jag installerade en kolfilterfläkt senast var den
O Olle Forss skrev:
Det är en lägenhet, och jag hade inte tänkt ansluta den på ventkanalen utan i ett don/ventgaler som ska sitta ovanför fläkten så att luften kommer tillbaka i rummet.
Toppen!

Då har jag inget att komma med, senast jag satte en kolfilterfläkt var den inte inbyggd utan flödet gick ut på sidan uppe vid taket genom ett galler.

Hoppas någon har en bra lösning att dela!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.