Hej på er!

Har köpt en gammal kolonistuga som ska renoveras som har massa konstruktionsfel och jag hittat en annan jag vill dela med som jag tror är helt galet och inte riktigt förstår mig på!!!!

Från vardags rummet finns det en ventilations hål som har ett rör kopplat till sig vilket leder genom taket till köket!! Det finns ingen fläkt och det ser heller inte ut att ha funnits någon gång. En liknande rör hittade jag från ett annat ventilations plats som går i taket med ett rör som bara stannar rakt ut i innertaket!

Vardagsrummet har vedkamin ifall det kan ha nåt med värme att göra vilket jag inte ser som trovärdigt eller effektivt att göra det jobb man gjort eftersom det inte finns dörrar mellan kök och vardagsrum så luft kan lätt gå där i mycket större omfång.

Första bilden visar var det börjar och var det slutar i köket och ni kan ju se köket från första bilden med. !!!

Stugan är förövrigt byggt i trä.

Skulle bli tacksam om nån vet varför det ser ut på det sätt och om jag kan ta bort dem helt när jag renoverar!

• Ventilationshål i vardagsrumsvägg med rör markerat i rött och grönt som leder upp till köket, visar platsen där det börjar och slutar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild av ett korrugerat ventilationsrör i ett kök, som går genom taket utan fläkt, med träbjälkar och vitmålad takpanel synlig.
    Skapa konto
  • Ventilationsrör i ett gammalt kolonihus, går från vardagsrumstak till kök. Vardagsrummet har vedkamin, röret saknar fläkt.
    Skapa konto
Z Ze11 skrev:
Hej på er!

Har köpt en gammal kolonistuga som ska renoveras som har massa konstruktionsfel och jag hittat en annan jag vill dela med som jag tror är helt galet och inte riktigt förstår mig på!!!!

Från vardags rummet finns det en ventilations hål som har ett rör kopplat till sig vilket leder genom taket till köket!! Det finns ingen fläkt och det ser heller inte ut att ha funnits någon gång. En liknande rör hittade jag från ett annat ventilations plats som går i taket med ett rör som bara stannar rakt ut i innertaket!

Vardagsrummet har vedkamin ifall det kan ha nåt med värme att göra vilket jag inte ser som trovärdigt eller effektivt att göra det jobb man gjort eftersom det inte finns dörrar mellan kök och vardagsrum så luft kan lätt gå där i mycket större omfång.

Första bilden visar var det börjar och var det slutar i köket och ni kan ju se köket från första bilden med. !!!

Stugan är förövrigt byggt i trä.

Skulle bli tacksam om nån vet varför det ser ut på det sätt och om jag kan ta bort dem helt när jag renoverar!
I gamla hus, särskilt fritidshus eller kolonistugor finns massa kreativa lösningar.
Det är nog troligt att detta har med värme att göra

Även om dörröppnignarna är utan dörrar nu kanske dom inte alltid har varit det tex ?

Det är nog inga problem att du tar bort detta om du inte vill ha det, så får du ev lösa uppvärmningen sen, och ventilationen kanske du måst ese över rent allmänt också...

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.