Hej!

Har precis köpt mig en bostadsrätt och gett mig an lite renovering, dvs måla om tak, väggar, samt lägga nya golv. Färgen i taket i vardagsrummet hade på sina ställen börjat släppa och efter lite testande och en del läsande här på forumet så kom jag fram till att ytan under är målad med kalkfärg. Idag började jag riva ner den gamla färgen och ska börja borsta/tvätta bort kalkfärgen under. Efter att ha hållit på en stund så märker jag att ytan under kalkfärgen påminner lite om puts och känns "sandig" när man tar på den.

Min fråga är: Vad är det för material under kalkfärgen och hur grundar jag på bästa sätt för att få den nya färgen att sitta?

Bifogar två bilder om det hjälper.

20120629_172239.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20120629_172249.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Är tacksam för all hjälp jag kan få!

/Mikael

Man har inte blandat i lite sand i färgen för att få lite struktur då?

Nej tror inte det, när jag kollar i sprickorna som finns så verkar putsen eller vad man nu kallar det vara en beständig yta.

Kalkfärg används till putsade ytor, kanske är puts?

Kan man dra bort det med skruvmejsel så borde det ju vara puts sedan är det väl bara att spackla över då du vet vilket material det är...Såg ut som en spricka som man kan få på spackel på en av bilderna.

Tror du har rätt, någon sorts sandputs. Frågan är om jag ska köra någon grundfärg innan jag spacklar, typ beckers binder direkt på putsen. Efter det spackla så det blir slätt och måla på det?

/Mikael

Hm, jobbar inte som målare. Jag vet dock om hur enkelt gammal puts ramlar isär i t.ex badrum och förmodligen lika lätt på andra ställen (äldre puts). Så jag tror att detta KANSKE skulle kunna innebära sprickor i spacklet du lägger på, kanske medan det bränner? Bara en tanke..

Annars skulle jag rekommendera att kolla med någon affär som säljer färg, jag tror nog de har det bästa svaret på vad man gör med färg, oavsett vilken yta färgen skall beläggas på.

Får gärna berätta i så fall vad de sa :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.