Hej!
(Gör mitt första inlägg, flytta det gärna till rätt forumsdel om jag hamnar fel)
Jag köpte mitt första hus i somras, så det är första vintern jag spenderar i det.
Mitt problem är att det har dykt upp mögel i sovrumsgarderoben på övervåningen.
Det var bakom en låda som stått i ena hörnet.
När jag undersökte vinden på andra sidan och taket från vinden så såg allt tort ut, och jag kunde inte se något som tyder på att fukt kommit utifrån. Även taken renoverades i somras, så jag skulle tro att det är låg risk att det läkt genom det.
När vi städade av möglet (med vinäger och vatten) så satt det bara utanpå tapeten i hörnet i garderoben, det gick inte in i väggen.
Hypotesen är därför: Hörnet ligger mot vinden och blir kallt. Därför blir det kondens inifrån och detta har lett till mögel.
Låter det som en rimlig hypotes?
Vad bör jag göra åt problemet?
- Riva garderobsväggen som är mot vinden och bygga en ny med bättre isolering?
- Sätta ventilation till garderoben, inifrån eller utifrån?
- Annat?
Bifogar en ritning på planlösningen och hörnet (efter att vi städat bort möglet).
(Gör mitt första inlägg, flytta det gärna till rätt forumsdel om jag hamnar fel)
Jag köpte mitt första hus i somras, så det är första vintern jag spenderar i det.
Mitt problem är att det har dykt upp mögel i sovrumsgarderoben på övervåningen.
Det var bakom en låda som stått i ena hörnet.
När jag undersökte vinden på andra sidan och taket från vinden så såg allt tort ut, och jag kunde inte se något som tyder på att fukt kommit utifrån. Även taken renoverades i somras, så jag skulle tro att det är låg risk att det läkt genom det.
När vi städade av möglet (med vinäger och vatten) så satt det bara utanpå tapeten i hörnet i garderoben, det gick inte in i väggen.
Hypotesen är därför: Hörnet ligger mot vinden och blir kallt. Därför blir det kondens inifrån och detta har lett till mögel.
Låter det som en rimlig hypotes?
Vad bör jag göra åt problemet?
- Riva garderobsväggen som är mot vinden och bygga en ny med bättre isolering?
- Sätta ventilation till garderoben, inifrån eller utifrån?
- Annat?
Bifogar en ritning på planlösningen och hörnet (efter att vi städat bort möglet).
Inget akut, men när det blir vår/sommar igen skulle jag isolera alla väggar som gränsar till eran kallvind. Känns ju nästan som att dom är i princip oisolerade, så ni kan säkert spara några kronor på värme om ni gör den relativt enkla åtgärden.L Laniel skrev:
Har du tur så kommer du åt från den kalla sidan och slipper riva väggar
Vad bra, då var det lite som jag mistänkte. Blir att riva en vägg från kalla sidan, men slipper att riva i garderoben i alla fall.Mats-S skrev:Inget akut, men när det blir vår/sommar igen skulle jag isolera alla väggar som gränsar till eran kallvind. Känns ju nästan som att dom är i princip oisolerade, så ni kan säkert spara några kronor på värme om ni gör den relativt enkla åtgärden.
Har du tur så kommer du åt från den kalla sidan och slipper riva väggar
Sätter in en torrboll tills varmare säsong är här.
Tack!