Hej! Önskar hjälp då vi har fastnat i ett beslut. Vi behöver byta fasad på halva vårt hus pga dåligt skött av tidigare ägare. Det är ett modernt hus, tänk ladhus, med stående falsad spårpanel med raka kanter och träfönster från Hajom utan fönsterfoder. Problemet är att det finns en överhängande risk att vi om några år kan behöva byta ett antal fönster(trä) pga även dessa inte är skötta helt prickfritt.
Vår hantverkare har rekommenderat oss att sätta upp fönsterfoder vid fasadbytet dels för att undvika att fönstren försämras och för att slippa behöva byta delar av fasaden igen när fönster ska bytas. Som jag förstår det behöver plankorna närmast fönstrena tas bort och vissa av dem är 5 meter höga och det är många fönster = dyr historia. Min partner tycker att det är en jättebra idé och jag tror att vi förstör hela husets design i så fall.
Jag har försökt söka på nätet för alternativ till fönsterfoder för att behålla husets design men med liknande funktion utan större framgång. Därför söker jag istället hjälp här hos er kreativa och kunniga själar. Har ni förslag på andra lösningar?
Vår hantverkare har rekommenderat oss att sätta upp fönsterfoder vid fasadbytet dels för att undvika att fönstren försämras och för att slippa behöva byta delar av fasaden igen när fönster ska bytas. Som jag förstår det behöver plankorna närmast fönstrena tas bort och vissa av dem är 5 meter höga och det är många fönster = dyr historia. Min partner tycker att det är en jättebra idé och jag tror att vi förstör hela husets design i så fall.
Jag har försökt söka på nätet för alternativ till fönsterfoder för att behålla husets design men med liknande funktion utan större framgång. Därför söker jag istället hjälp här hos er kreativa och kunniga själar. Har ni förslag på andra lösningar?
Produkter som diskuteras: "sätta fönsterfoder"

Listverktyget Gerikt'n
För listning av dörrar och fönster
239 kr inkl moms
Läs mer
Det är ett snarlikt hus vi har men med svart fasad. Vi har också många stora fönster så om vi upptäcker flera dåliga fönster kan det vara fråga om att montera bort en hel del plankor. Sen är det problem med att det regnar in nertill vid fönstrena.
Jag tycker inte fönsterfoder är en bra idé då det skulle ändra det moderna husets utseende och design avsevärt. Men jag kan inte komma med ett bättre förslag på hur vi ska lösa problemet.
Jag tycker inte fönsterfoder är en bra idé då det skulle ändra det moderna husets utseende och design avsevärt. Men jag kan inte komma med ett bättre förslag på hur vi ska lösa problemet.
Är jag själv inte bombsäker skulle jag anlitat en arkitekt på ett par timmar. Husets själ sitter oftast i fönstren och risken att det blir helt fel är väldigt stor.Y ysenn skrev:Det är ett snarlikt hus vi har men med svart fasad. Vi har också många stora fönster så om vi upptäcker flera dåliga fönster kan det vara fråga om att montera bort en hel del plankor. Sen är det problem med att det regnar in nertill vid fönstrena.
Är det en spricka i trälisten närmast glaset till höger om glaset i bilden i #1? I så fall är det ganska enkelt att bara byta den listen. I övrigt ser jag inte på den bilden något som behöver bytas.
Finns det större skador och problem så lägg in bilder över alla olika skador och problem så kan troligen några här komma med bra råd.
Vad är det för ytbehandling på fasad och fönster? Det är väldigt likt den brunsvarta lasyr som vi har på de ganska små träpanelerna på vårt hus. Lasyr är nog det bästa man kan ha på trä när det gäller underhåll och ganska tåligt dessutom.
Finns det större skador och problem så lägg in bilder över alla olika skador och problem så kan troligen några här komma med bra råd.
Vad är det för ytbehandling på fasad och fönster? Det är väldigt likt den brunsvarta lasyr som vi har på de ganska små träpanelerna på vårt hus. Lasyr är nog det bästa man kan ha på trä när det gäller underhåll och ganska tåligt dessutom.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden