Gott folk
Såhär ser det ut runt elcentralen i min hall just nu.
Den svarta servisledningen som kommer in i övre högra hörnet på centralen drogs in i januari, då även centralen byttes.
Det som gör mig fundersam är den runda dosan med porslinskropp och kopplingsplintar som syns till vänster nedanför centralen. Vad är nu detta? Den verkar inte hänga ihop med min lägenhets elsystem i övrigt, då den inte verkar vara ihopkopplad med min central, men det är ju samtidigt svårt att tro att den hör till grannens lägenhet då den bara är åtkomlig från min sida av väggen. Då elektrikern drog in den nya servisledningen skruvade han bara en tom, utanpåliggande kopplingsdosa över denna och jag har inte tagit notis om den förrän nu när jag börjat riva. Tanken är att det ska upp nya skivor på väggen och jag är då osäker på hur jag ska göra med den här installationen, någon som har någon idé om vad den kan vara till? Den ser ju ut att vara minst ett halvsekel gammal, så det är nästan svårt att tro att den är i bruk (även om jag inte har mätt på den ännu). Kan någon komma på ett bra skäl till varför en annan del av huset skulle ha en del av sin fasta installation tillgänglig från min lägenhet?
Tips mottages tacksamt!
Såhär ser det ut runt elcentralen i min hall just nu.
Den svarta servisledningen som kommer in i övre högra hörnet på centralen drogs in i januari, då även centralen byttes.
Det som gör mig fundersam är den runda dosan med porslinskropp och kopplingsplintar som syns till vänster nedanför centralen. Vad är nu detta? Den verkar inte hänga ihop med min lägenhets elsystem i övrigt, då den inte verkar vara ihopkopplad med min central, men det är ju samtidigt svårt att tro att den hör till grannens lägenhet då den bara är åtkomlig från min sida av väggen. Då elektrikern drog in den nya servisledningen skruvade han bara en tom, utanpåliggande kopplingsdosa över denna och jag har inte tagit notis om den förrän nu när jag börjat riva. Tanken är att det ska upp nya skivor på väggen och jag är då osäker på hur jag ska göra med den här installationen, någon som har någon idé om vad den kan vara till? Den ser ju ut att vara minst ett halvsekel gammal, så det är nästan svårt att tro att den är i bruk (även om jag inte har mätt på den ännu). Kan någon komma på ett bra skäl till varför en annan del av huset skulle ha en del av sin fasta installation tillgänglig från min lägenhet?
Tips mottages tacksamt!
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 3 890 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 3 890 inlägg
Och gör det i den ordningen (testa spänning först, dra i trådar sen) .Rrrrr skrev:
Det känns ganska troligt att det är en gammal rest av ditt system som inte används längre och kablarna bara är klippta (eller snarare, det känns rätt otroligt att det skulle höra till en annan lägenhet, möjligtvis med undantag för om dessa två tidigare varit en och samma lägenhet)
/U
Jag har trådar för en dörrklocka i en dosa som tidigare var igentapetserad ca 7 ggr. Vet inte om det var något mer som i själva verket gick till mitt elskåp (dvs jag vet inte om den är ansluten alls till övrig el alls, och gissar att man inte får ha det så).
Jag rotade inte mer i den, men det kanske kan vara något i den stilen?
Jag rotade inte mer i den, men det kanske kan vara något i den stilen?
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 3 890 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 3 890 inlägg
Visst kan det vara ringklocka och i så fall matas den sällan från centralen i lägenheter, men kablarna är ju kraftigt överdimensionerade i så fall. Min gissning är fortfarande att det har varit 230/400 i den dosan vid någon tidpunkt.
/U
/U
Egentligen kan du skita i vad det e i dosan och bara ta hål o sätta lock över när du sätter nya skivor, men sen går det iofs emot alla mäns nyfikenhet. Min poäng är att kommer inte dosan på ett väldigt dumt ställe så behöver du inte lägga ner nån tid på den heller.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 163 inlägg
Vad du än gör så skiva inte över den bara. Är det gammalt så ska trådarna ut, så inte nästa person som river i väggarna undrar vad sjutton det är för trådar och vart de går.
//Patrik
//Patrik
Det är spänning på ledningarna, det har jag nu både mätt och känt! Den röda är nolla och de två andra är fasledare. Känns lite besynnerligt att ha tvåfas/dubbel enfas, men det är vad spänningsprovaren säger (Kanske var vanligt förr?).
Jag har alltså dessa exponerade plintar i min lägenhet, utan möjlighet att bryta strömmen och utan att veta vad de går till. Känns skumt.
I dosans högra del finns utgående (bly-?)rör som syns komma ut under centralenoch min hypotes är därför att detta är den gamla servisledningen (40-tal? 50-tal?), som tagits ur bruk i lägenheterna under något årtionde då elsystemet till lägenheterna uppgraderats, men fått finnas kvar för att försörja trappuppgång, vind, et c. Låter detta troligt?
Och nu när jag vet att den är spänningsförande, är det en ok lösning att göra som föreslagits, att ta upp hål i kommande OSB och gips och sätta ett lock över?
Jag har alltså dessa exponerade plintar i min lägenhet, utan möjlighet att bryta strömmen och utan att veta vad de går till. Känns skumt.
I dosans högra del finns utgående (bly-?)rör som syns komma ut under centralenoch min hypotes är därför att detta är den gamla servisledningen (40-tal? 50-tal?), som tagits ur bruk i lägenheterna under något årtionde då elsystemet till lägenheterna uppgraderats, men fått finnas kvar för att försörja trappuppgång, vind, et c. Låter detta troligt?
Och nu när jag vet att den är spänningsförande, är det en ok lösning att göra som föreslagits, att ta upp hål i kommande OSB och gips och sätta ett lock över?
Produkter som diskuteras: "spänningsprovaren"
Spänningsmätare
Spänningsmätare, även kända som spänningsprovare, är verktyg som används för att fastställa om en elektrisk krets är "live", det vill säga om den har spänning. De kan användas för att testa allt från hushållsuttag till
Läs mer
Renoverare
· Gävleborg
· 8 163 inlägg
Vill inte leka besservisser, men en servis är kabeln som kommer in i huset/elmätaren, d.v..s elleverantörens kabel. Stigare/huvudledning är namnet på kabeln som går från mätaren upp till centralen.
Ja, som sagt, det går ju att slänga ett lock på det där sen, men det känns onödigt att få ett fult doslock på väggen bara för att täcka en dosa som saknar funktion. Jag röstar på att nysta vidare i vad det är.
Det ser ju ut som att trådarna fortsätter vidare någon annanstans. Går det röret till under centralen, sa du? Hur mycket elkunskap har du? Kanske värt att ringa en elektriker.
//Patrik
Ja, som sagt, det går ju att slänga ett lock på det där sen, men det känns onödigt att få ett fult doslock på väggen bara för att täcka en dosa som saknar funktion. Jag röstar på att nysta vidare i vad det är.
Det ser ju ut som att trådarna fortsätter vidare någon annanstans. Går det röret till under centralen, sa du? Hur mycket elkunskap har du? Kanske värt att ringa en elektriker.
//Patrik
Redigerat:
Koppla på lite tåtar och få lite gratis ström...
Skämt å sidor, ta dit någon från föreningen och fråga vad det är! Om det inte bryts av din huvudströmbrytare bör det inte vara kopplat till din elmätare. Då bör det gå att koppla bort. Kan vara som sagts tidigare till trapphuset.
Red: Vad finns på andra sidan väggen?
Skämt å sidor, ta dit någon från föreningen och fråga vad det är! Om det inte bryts av din huvudströmbrytare bör det inte vara kopplat till din elmätare. Då bör det gå att koppla bort. Kan vara som sagts tidigare till trapphuset.
För att förtydliga: Huset jag bor i är ett trevånings sk "landshövdingehus" i Göteborg. Huset är byggt på 20-talet och min bostadsrättsförening som nu huserar här utgörs av ett tjugotal lägenheter, fördelade på fyra trappuppgångar.
Vad är det som leder dig till antagandet att den röda är jord och inte nolla?
Dosan har ett rör nedåt och ett uppåt, genom dessa går kablarna som är anslutna på plinten. Sen går det också ut ett rör till höger och detta syns sticka ut rakt under centralen, ca 15 cm till höger om dosan (se bild). Detta antar jag en gång i tiden varit rör för ingående trådar i dåvarande central, som sedermera plockats bort för att ge plats åt en för sin tid modernare dito, Dock har man ju av någon anledning valt att behålla spänningen på, så gissningsvis matas fortfarande något i huset via dessa trådar.
Min elkunskap är inte mer än grundläggande och jag skulle inte få för mig att börja riva mer ingående i detta på egen hand, i synnerhet inte som det är föreningen som ansvarar för den här installationen (d v s inte den enskilde bostadsrättsinnehavaren, d v s jag).
Jag är dock lite bekymrad över att ha strömförande delar i min vägg, utan möjlighet att bryta, utan att veta var kablarna börjar eller slutar och utan jfb eller dylika moderniteter.
På andra sidan väggen finns min granne. Han är sjuksköterska, det kan ju visa sig vara positivt i sammanhanget!
Tyvärr, då dessa trådar inte är ihopkopplade med min central överhuvudtaget så har jag ingen möjlighet att bryta dem. Jag har varit nere i källaren och spanat lite, men jag vill inte ge mig in i det spindelnät av kablar, dosor och skåp som finns där nere.Mnor skrev:
Vad är det som leder dig till antagandet att den röda är jord och inte nolla?
Stigare/huvudledning... Man lär så länge man hänger på byggahus-forumet! Tack, Patrik!Patrik_Hed skrev:Vill inte leka besservisser, men en servis är kabeln som kommer in i huset/elmätaren, d.v..s elleverantörens kabel. Stigare/huvudledning är namnet på kabeln som går från mätaren upp till centralen.
//Patrik
Dosan har ett rör nedåt och ett uppåt, genom dessa går kablarna som är anslutna på plinten. Sen går det också ut ett rör till höger och detta syns sticka ut rakt under centralen, ca 15 cm till höger om dosan (se bild). Detta antar jag en gång i tiden varit rör för ingående trådar i dåvarande central, som sedermera plockats bort för att ge plats åt en för sin tid modernare dito, Dock har man ju av någon anledning valt att behålla spänningen på, så gissningsvis matas fortfarande något i huset via dessa trådar.
Min elkunskap är inte mer än grundläggande och jag skulle inte få för mig att börja riva mer ingående i detta på egen hand, i synnerhet inte som det är föreningen som ansvarar för den här installationen (d v s inte den enskilde bostadsrättsinnehavaren, d v s jag).
Hmmm... gratis ström, säger du...? Nejdå, tanken känns ju på ett sätt lockande, men jag tror jag avstår. Kan ju dock vara bra att känna till om man vid något framtida tillfälle behöver bryta den ordinarie centralen!Tiger79 skrev:Koppla på lite tåtar och få lite gratis ström...
Jag är dock lite bekymrad över att ha strömförande delar i min vägg, utan möjlighet att bryta, utan att veta var kablarna börjar eller slutar och utan jfb eller dylika moderniteter.
På andra sidan väggen finns min granne. Han är sjuksköterska, det kan ju visa sig vara positivt i sammanhanget!
Tiger79 skrev:
Mja, problemet är att då huset har en lite stökig historia, framförallt med en norsk ägare under slutet av 90-talet, så finns så gott som ingen dokumentation före brf's bildande (år 2000) att tillgå. Vi har alltså ingen el-ritning och kan därför inte säga vart brytaren sitter samt vad den försörjer. Trist om man bryter strömmen och det visar sig långt senare att dräneringspumpar o dyl slutat gå.
Har faktiskt haft föreningens ordförande här ikväll för att titta på mysteriet, han har dock bara bott här i 3-4 år och har ingen elkunskap, så han ville nog mest att jag skulle sätta ett lock över dosan när nya väggen kommer upp och sedan inte fundera mer på det. Jag är (till och från) lite inne på samma linje, men så är det ju den där nyfikenheten...