10 023 läst · 32 svar
10k läst
32 svar
Hur häva ett avtal med oseriös entreprenör?
Sida 1 av 3
Ja, som rubriken lyder så har vi drabbats av en oseriös markfirma och vi vet inte riktigt hur vi ska gå vidare.
De anser att de är klara med sina jobb, men där är vi inte överens. Vad är bäst att göra nu? Vänta på faktura eller häva avtalet innan faktura kommer?
Dräneringen de har utfört är felaktig. Dränrören ligger direkt i jorden/leran och över ligger det bara jord/lera.
En grusgång består av markduk och 6-7cm singel. Det är som att gå på en vattensäng.
Det står vatten i ett av stuprörsavloppen. Inte mkt, men ändock!
De skulle gräva ner ett rör i diket längs hela långsidan, men det har de inte gjort.
Grovplaneringen är åt skogen. Som det är nu så är det inte planerat med lutning från grunden. (krypgrund) Det ligger jord/lera mot grundbalkarna där det ska vara grus. Huset kommer den 15 oktober, så nu är det bråttom!
Jag kommer att få gräva runt hela huset för hand i helgen...
Mvh Anders
De anser att de är klara med sina jobb, men där är vi inte överens. Vad är bäst att göra nu? Vänta på faktura eller häva avtalet innan faktura kommer?
Dräneringen de har utfört är felaktig. Dränrören ligger direkt i jorden/leran och över ligger det bara jord/lera.
En grusgång består av markduk och 6-7cm singel. Det är som att gå på en vattensäng.
Det står vatten i ett av stuprörsavloppen. Inte mkt, men ändock!
De skulle gräva ner ett rör i diket längs hela långsidan, men det har de inte gjort.
Grovplaneringen är åt skogen. Som det är nu så är det inte planerat med lutning från grunden. (krypgrund) Det ligger jord/lera mot grundbalkarna där det ska vara grus. Huset kommer den 15 oktober, så nu är det bråttom!
Jag kommer att få gräva runt hela huset för hand i helgen...
Mvh Anders
Tror du måste bereda dom möjlighet att åtgärda problemen, säkerligen vid flera tillfällen.
Innan du häver kontraktet skall du nog få arbetet besigtigat av en oberoende part för att ord inte skall stå mot ord, risken är att du häver ett kontrakt på fel sätt och sedan står med kostnad dels för det arbetet dom utfört och sedan kostnaden för åtgärdandet av problemen med eventuell annan entreprenör
Innan du häver kontraktet skall du nog få arbetet besigtigat av en oberoende part för att ord inte skall stå mot ord, risken är att du häver ett kontrakt på fel sätt och sedan står med kostnad dels för det arbetet dom utfört och sedan kostnaden för åtgärdandet av problemen med eventuell annan entreprenör
Det är bara att kalla till besiktning av utfört arbete. Arbetet skall godkännas innan du betalar något. Skaffa en besiktningsman som även entreprenören godkänner och kalla till besiktningen så alla kan vara där. De arbeten du nämner inverkar inte på själva husmonteringen mer en att det blir söligt för hantverkarna så ordna med något som de kan gå på så du slipper jord och lera i huset. Gör inget själv för då blir det sämre läge i bevisföringen, och fotografera så mycket som möjligt på platsen så alla kan se och förstå problemet om ni hamnar i rättsligt förfarande.
Håller med cecar 33 och Joansz. Du tjänar nog i längden på att besiktiga eländet och också få ett tydligt papper på allt som är fel. Bäst är att börja där. I o med att du också pratar med entreprenören i o med att han skall godkänna besiktningsmannen så kanske han tänker till lite extra - man vet aldrig. Om detta inte påverkar huset som Cecar sa så strunt i det och lägg plankor. Det blir ändå förstört runtom när de bygger huset.
Vi råkade ut för en liknande situation där vi bland annat upptäckte att dräneringen var felaktigt utförd. Den låg för högt och i jord. Vi påpekade bristerna för entreprenören men de menade på att allt var i sin ordning och det var så alla utförde dräneringar. Vi kontaktade en advokat som rekommenderade en besiktningsman som de ofta använt sig av och skrev sedan ett brev till entreprenören och kallade till en särskild besiktning.
Innan så hade jag grävt upp dräneringen på ett antal ställen runt huset och vid besiktningen så konstaterade snabbt besiktningsmannen att det inte var fackmässigt utfört och vi hade sen en hyfsad konstruktiv diskussion där besiktningsmannen läste lite ur AMA och förklarade grundprinciperna för hur en dränering måste vara utförd för att uppnå önskad funktion. Det hela slutade med att entreprenören accepterade anmärkningarna, betalade den utförda besiktningen och sen också åtgärdade felaktigheterna.
Så jag håller med tidigare inlägg om att se till att hitta en riktigt bra besiktningsman och kalla sedan entreprenören till en besiktning. Jag är inte så säker på att det finns något som helst krav på att entreprenören behöver godkänna besiktningsmannen utan det viktiga är att ni ser till att entreprenören har en möjlighet att medverka vid besiktningen. Sen är det absolut en fördel om ni inte har betalt för arbetet för då kan ni använda besiktningsprotokollet som underlag för att bestrida delar eller hela fakturan och på så sätt få ett bra påtryckningsmedel på entreprenören för att åtgärda konstaterade brister.
Innan så hade jag grävt upp dräneringen på ett antal ställen runt huset och vid besiktningen så konstaterade snabbt besiktningsmannen att det inte var fackmässigt utfört och vi hade sen en hyfsad konstruktiv diskussion där besiktningsmannen läste lite ur AMA och förklarade grundprinciperna för hur en dränering måste vara utförd för att uppnå önskad funktion. Det hela slutade med att entreprenören accepterade anmärkningarna, betalade den utförda besiktningen och sen också åtgärdade felaktigheterna.
Så jag håller med tidigare inlägg om att se till att hitta en riktigt bra besiktningsman och kalla sedan entreprenören till en besiktning. Jag är inte så säker på att det finns något som helst krav på att entreprenören behöver godkänna besiktningsmannen utan det viktiga är att ni ser till att entreprenören har en möjlighet att medverka vid besiktningen. Sen är det absolut en fördel om ni inte har betalt för arbetet för då kan ni använda besiktningsprotokollet som underlag för att bestrida delar eller hela fakturan och på så sätt få ett bra påtryckningsmedel på entreprenören för att åtgärda konstaterade brister.
Citat från konsumenttjänstlagen: "54 § Näringsidkaren ska i god tid underrätta konsumenten om när arbetet beräknas vara avslutat och slutbesiktning kan göras. Konsumenten ska därefter utan dröjsmål meddela näringsidkaren om han eller hon begär besiktning och, om så är fallet, utse en person att utföra besiktningen (besiktningsman). Om konsumenten inte utser någon besiktningsman, får näringsidkaren göra det. Parterna kan också utse en besiktningsman gemensamt." Konsumenten gör valet själv! MEN som alltid - kolla referenser
Antar du har en kvalitets ansvarig som både du och entreprenör redan godkänt. Be om skriftligt utalande från honom bör räcka och vid fel kostnad att ordna detta. Håll inne detta belopp sen och be dem åtgärda. Sen enligt ABS så ska m an alltid hålla innne ett visst belopp av totalsumman vilket man håller kvar till slutbesiktnig. Gör detta också.
Hej Anders!
Tråkigt med entreprenören...
Du skriver att du måste gräva för hand i helgen.
Behöver du ha tag i en liten maskin kan jag nog hjälpa till med det.
Jag gör ingen vining på det alls, men jag har lite kontakter.
Hur du ska göra med entreprenören vet jag inte, tyvärr.
Är det intressant så skicka ett mail !
Lycka till!
Tråkigt med entreprenören...
Du skriver att du måste gräva för hand i helgen.
Behöver du ha tag i en liten maskin kan jag nog hjälpa till med det.
Jag gör ingen vining på det alls, men jag har lite kontakter.
Hur du ska göra med entreprenören vet jag inte, tyvärr.
Är det intressant så skicka ett mail !
Lycka till!
Tack för svaren!
Just nu känns allt som en mardröm. 9 dagar kvar tills huset kommer, så det börjar bli bråttom.
Marken runt huset är ett skämt. Jag har varit ute efter jobbet och fotograferat en hel del och jag hoppas att det går att använda som bevis. Annars får vi gräva upp helt enkelt.
Just nu får vi kanske fokusera på att få upp huset och ta resten sen. Jag har helt tappat förtroendet för firman då de har ljugit mig rakt upp i ansiktet. De har grävt av dagvattenrör (betongrör) och skarvat ihop det med ett pvc-rör av mindre dimension.
Vi är endast intresserade av att häva avtalet. De har betett sig så illa att vi inte vill ha tillbaka dem på våran tomt.
Från början var tanken att vi skulle bygga garage också och att de skulle grusa av så vi kunde gjuta plattan. Tyvärr har de missat med en hel meter! Det skall vara 3 meter mellan hus och garage, men det är ca 4.
Från början tänkte vi göra det mesta själva, men jag jobbar ganska mkt och vi har precis fått barn, så jag ville ha tid över för familjen. Nu får jag göra det själv i alla fall.
//Anders
Just nu känns allt som en mardröm. 9 dagar kvar tills huset kommer, så det börjar bli bråttom.
Marken runt huset är ett skämt. Jag har varit ute efter jobbet och fotograferat en hel del och jag hoppas att det går att använda som bevis. Annars får vi gräva upp helt enkelt.
Just nu får vi kanske fokusera på att få upp huset och ta resten sen. Jag har helt tappat förtroendet för firman då de har ljugit mig rakt upp i ansiktet. De har grävt av dagvattenrör (betongrör) och skarvat ihop det med ett pvc-rör av mindre dimension.
Vi är endast intresserade av att häva avtalet. De har betett sig så illa att vi inte vill ha tillbaka dem på våran tomt.
Från början var tanken att vi skulle bygga garage också och att de skulle grusa av så vi kunde gjuta plattan. Tyvärr har de missat med en hel meter! Det skall vara 3 meter mellan hus och garage, men det är ca 4.
Från början tänkte vi göra det mesta själva, men jag jobbar ganska mkt och vi har precis fått barn, så jag ville ha tid över för familjen. Nu får jag göra det själv i alla fall.
//Anders
Tack Korvmakarn,
Det är så jävla lerigt så det är ganska mjukt att gräva. Och ilskan jag bär på gör att jag har en hel del energi. Bättre att ta ut den så än att skrika sig hes på entreprenören. Det viktgaste nu är att ytan runt huset blir bra så de kan resa det. Tänkte lägga markduk (för att kunna rädda gruset och återanvända så mkt som möjligt) samt lägga bergkross 0-32.
Skämt åsido så ska jag avvakta till efter helgen och ta kontakt med en jurist på måndag. Återkommer om det blir aktuellt. Det uppskattas!
/Anders
Det är så jävla lerigt så det är ganska mjukt att gräva. Och ilskan jag bär på gör att jag har en hel del energi. Bättre att ta ut den så än att skrika sig hes på entreprenören. Det viktgaste nu är att ytan runt huset blir bra så de kan resa det. Tänkte lägga markduk (för att kunna rädda gruset och återanvända så mkt som möjligt) samt lägga bergkross 0-32.
Skämt åsido så ska jag avvakta till efter helgen och ta kontakt med en jurist på måndag. Återkommer om det blir aktuellt. Det uppskattas!
/Anders
En besiktningsman bör ni väl anlita i vilket fall som helst? Även om ni inte vill ha dit entreprenören igen, så behöver ni en oberoende värdering av vad arbetet som de gjort kan vara värt, eller hur mycket som bör dras av från deras kommande faktura.
Det är fruktansvärt att känna som du känner. Jag känner igen det och har insett att det är otroligt svårt att bli av med en oseriös aktör. Det enda du kan göra är att inte betala. De har rätt till att göra om, åtgärda och det är troligtvis inte förrens de gjort om två till tre gånger du har "rätt att häva avtalet. Sen kan de dra uuuuuttt på tiden nått fantastiskt genom att begära överbesiktningar mm mm mm. Tyvärr, man är i en rävsax.
Konsumenttjänstlagen tar ju enbart höjd för att konsumenten VILL ha felet åtgärdat, med hantverkare tror jag det är lika vanligt att konsumenter verkligen INTE vill att entreprenören skall klanta mer...
Konsumenttjänstlagen tar ju enbart höjd för att konsumenten VILL ha felet åtgärdat, med hantverkare tror jag det är lika vanligt att konsumenter verkligen INTE vill att entreprenören skall klanta mer...
Inte helt ovanligt tyvärr. Det finns ett par rötägg.....AJansen skrev: