De måste vara ju täta. Att skruva fast 50kg tv i väggen måste skapa problem? Hål i plasten?

Har man tur hittar man räglar. Vad händer om placeringen blir fel och tvn eller en tavla måste hängas mitt emellan.

Eller kör man med dubbla plyfa?
 
Ställ TVn på ett bord eller liknande i stället.

Analogi: Hur hänger man en tv på väggen i en ubåt?
Man gör det inte, om man inte har gälar.

//KoW
 
Vill du absolut skruva upp den på väggen kan du ju i värsta fall skruva dit en extra skivbit eller annan extraram som du sedan skruvar fast tvfästet i. Skivbiten sätter man isf fast i reglarna.

Kan säkert funka med Molly i enkelgips men det bör du ta med bygghandleln, plus att du bör använda mollyverktyget så du inte pressar sönder gipsskivan.

Jag förutsätter här att plasten sitter minst 45 mm i väggen och att du inte skruvar rakt igenom reglarna.
 
Ett alternativ är ju att hänga TVn på en vägg som inte är yttervägg. :)
 
Jesca_j skrev:
Ett alternativ är ju att hänga TVn på en vägg som inte är yttervägg. :)
Det har Du rätt i.Jag bara tänker. Har inget passivhus. Undrar bara hur folk som har ett löser upphängningsproblem.
 
Undrar bara hur folk som har ett löser upphängningsproblem.
För det första så hade jag sett till så att min plast kom 45mm in i väggen så det finns utrymme att hänga saker i väggarna utan att ta hål på plasten och dra elen. Detta bara måste vara standard i passivahus, kan inte tro något annat.

Sedan så hade jag sett till så att det kommit extra reglar precis där jag velat ha TV på väggen, och dessutom haft spån/osb bakom gipset som hade gett mer möjligheter att hänga saker på väggen.

Ett annat alternativ skulle kunna vara att hitta bjälklagsreglarna och hänga tv med vajer i dessa och sedan bara enkelt förankra den i väggen så man inte kan "gunga" TV, men vikten tas upp av vajern som sitter i bjälklagsreglarna.
 
A
Hej på er...

Fischer har en plugg som heter FID 50 för EPS.
Berner har något liknande och STO har också ett sådant system.
Den ser ut som ett jättestort jetankare och skruvas in o EPS.
Håller lätt för 20kg per plugg.

Lycka till..
 
C
Ett alternativ kan ju vara att inte ha tvn på en yttervägg?
 
Passivhus är väl rätt så nya påfund, och förhoppningsvis har man tänkt efter innan väggarna är klara vart eventuella reglar för ett påfund som TV-upphängning skall vara.

Sen behöver man ju inte ha TV:n på ytterväggen.. ;) ;)
 
kamilenski skrev:
De måste vara ju täta. Att skruva fast 50kg tv i väggen måste skapa problem? Hål i plasten?

Har man tur hittar man räglar. Vad händer om placeringen blir fel och tvn eller en tavla måste hängas mitt emellan.

Eller kör man med dubbla plyfa?

Alla moderna trähus (byggda efter 1970) har plastfolie i ytterväggarna som man bör undvika att punktera, så det är inget nytt med passivhusen.
M.a.o. Gör precis på samma sätt som du hade gjort med ett hus från perioden 1970-2008!

När man bygger nytt har man dessutom fördelen att sätta förstärkningar där man tror att man någongång kommer att fästa upp något. (MDF, Plyfa, reglar eller liknande.)
 
Hur använder man centraldammsugare i ett passivt hus???
 
axelsson skrev:
Hur använder man centraldammsugare i ett passivt hus???
Man bökar fram den 9 meter långa slangen ur städskåpet, trasslar upp den, svär lite, ansluter den till uttaget, sätter på stereon och kör igång.
 
zno skrev:
Man bökar fram den 9 meter långa slangen ur städskåpet, trasslar upp den, svär lite, ansluter den till uttaget, sätter på stereon och kör igång.
Hehehe.

Men ska man verkligen inte ha den ansluten till värmeväxlaren?
Eller är det så att en CD bör intge användas i ett passiv hus?
 
att använda plast i ett passivt hus finns det inget fog för. det går att använda sig av andra metoder och annat material
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.