Vi vill byta ut den lilla spisplattan mot en ugn/spishäll och därför behöver vi kapa bänkskivan ca 60cm från högra kanten (närmast i bild).

Hur hade ni gjort?:
1) montera bort bänkskivan, kapa och återmontera.
2) kapa på plats med sticksåg/cirkelsåg/japansåg
3) andra förslag :)

• Kök med vit skåpsinredning, träbänkskiva och en inbyggd spisplatta. En diskho och diverse köksartiklar syns på bänken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Totte_S
Om du ska fälla in en ny häll så är det nog minst jobb att ta upp hålet när skivan ligger kvar.

• Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Totte_S Totte_S skrev:
Om du ska fälla in en ny häll så är det nog minst jobb att ta upp hålet när skivan ligger kvar.
Tack, ingen ny häll som ska in utan en 50 eller 60 cm ugn+spishäll. Ca 60 cm skall kapas av den befintliga ekskivan. Vilka verktyg eller metod hade du använt och varför?

Borr och sänksåg?

V Vardagsrum skrev:
Borr och sänksåg?
Ahh, du menar borra längst in mot väggen och sen såga?

Om snittet ska vara synligt, d v s om ni ska köpa en komplett spis som livar i nivå med bänkskivan så är det tveklöst cirkelsåg (helst med skena eller annat bra anhåll) som ger det "renaste" och rakaste snittet och såga då gärna från undersidan så att det inte fläker/fnasar sig uppåt. För att kunna såga hela vägen in till bakväggen måste skivan lossas.

Det är dock lite oklart om du verkligen menar en komplett/hel spis när du skriver ugn + spishäll. För mig låter det som två separata enheter 🤔

• Gilla
Totte_S och 2 till
  • Laddar…
O
C cewe skrev:
Vi vill byta ut den lilla spisplattan mot en ugn/spishäll och därför behöver vi kapa bänkskivan ca 60cm från högra kanten (närmast i bild).

Hur hade ni gjort?:
1) montera bort bänkskivan, kapa och återmontera.
2) kapa på plats med sticksåg/cirkelsåg/japansåg
3) andra förslag :)
Undra om jag inte ställt mig i hålet där hällen är idag och bara sågat med fogsvans. Cirkelsågens nackdel är att den hade flisat lite och att montera bort allt inkluderar även montera bort vatten/avlopp.

Så även om själva sågandet hade blivit jobbigare, så är det nog största chansen att göra det snyggt och relativt lätt.

• Gilla
AG A och 1 till
  • Laddar…
O Ossian K Olsson skrev:
Undra om jag inte ställt mig i hålet där hällen är idag och bara sågat med fogsvans. Cirkelsågens nackdel är att den hade flisat lite och att montera bort allt inkluderar även montera bort vatten/avlopp.

Så även om själva sågandet hade blivit jobbigare, så är det nog största chansen att göra det snyggt och relativt lätt.
Bra idé… kan funka faktiskt

krillek krillek skrev:
Om snittet ska vara synligt, d v s om ni ska köpa en komplett spis som livar i nivå med bänkskivan så är det tveklöst cirkelsåg (helst med skena eller annat bra anhåll) som ger det "renaste" och rakaste snittet och såga då gärna från undersidan så att det inte fläker/fnasar sig uppåt. För att kunna såga hela vägen in till bakväggen måste skivan lossas.

Det är dock lite oklart om du verkligen menar en komplett/hel spis när du skriver ugn + spishäll. För mig låter det som två separata enheter 🤔
Tack, det är en enhet med ugn+häll som vi tänker. Tanken är att bänkskivan ska liva med enheten.

C cewe skrev:
Tack, det är en enhet med ugn+häll som vi tänker. Tanken är att bänkskivan ska liva med enheten.
Menar du en spis är det bästa att lossa bänkskivan och kapa med en fintandad cirkelsåg eller sänksåg.

• Gilla
datja och 1 till
  • Laddar…
Du ska göra hålet till hällen större?
De flesta 60 hällar brukar skälva hålet vara 56*49cm.
Jag hade kört med sticksåg med fintandat blad.

Bäst med Sänksåg plus sticksåg i hörnen. Funkar med bara sticksåg också.

• Gilla
cewe
  • Laddar…
K
Förvirring råder fortfarande.

Jag uppfattar det som att TS ska dit med en kombinerad häll och ugn, en sk spis.
Det förutsätter att bänkskivan kan kapas rakt av, från framkant till bakkant, med snitt som blir synligt.
Jag hade garanterat försökt loss skivan som ett förstahandsalternativ, och kapat med sänksåg eller cirkelsåg med skena.

MEN, det ser ju ut som att hällen sitter monterad i en 80-stomme, eller så är det en pyttehäll.
Om inte proportionerna är helt off, så är det en pyttehäll, och stommen är kanske 60cm. Om skivan kapas vid det röda strecket och en stomme tas bort och ersätts med en spis, då kommer hela sidan av spisen att synas. Brukar inte vara skitsnyggt.

Förvirrad...

• Bänkskiva i kök med inbyggd häll, markerad med röd linje för potentiell kapning. Flaska och behållare syns i bakgrunden.
    Skapa konto
Redigerat:
Stämmer, vi tänkte kapa skivan där du har markerat. Ja det är en pyttehäll som sitter där idag. Spisen har vi tänkt ngt i stilen med den här:

• Spis med keramikhäll och vridreglage från Logik, modell LFC60W19N (60 cm), vit färg, visas på Elgigantens produktsida.
    Skapa konto
Så mycket enklare att förstå när du kallar saker vid sitt rätta namn.

Lossa bänkskivan och kapa med cirkelsåg eller sänksåg.

• Gilla
cewe och 1 till
  • Laddar…
Jag skulle ha sågat på plats med sänksåg/cirkelsåg med skena och fintandad klinga så långt in man kommer och sedan handsågat resten, möjligen fein:at allra längst in om handsågen inte kommer åt det innersta.

• Gilla
cewe
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.