Vi vill byta ut den lilla spisplattan mot en ugn/spishäll och därför behöver vi kapa bänkskivan ca 60cm från högra kanten (närmast i bild).
Hur hade ni gjort?:
1) montera bort bänkskivan, kapa och återmontera.
2) kapa på plats med sticksåg/cirkelsåg/japansåg
3) andra förslag
Hur hade ni gjort?:
1) montera bort bänkskivan, kapa och återmontera.
2) kapa på plats med sticksåg/cirkelsåg/japansåg
3) andra förslag
Produkter som diskuteras: "japansåg"
Japansågar
Japansågar är en typ av såg som kommer från, som namnet antyder, Japan. De har ett distinkt utseende och en speciell sågningsteknik jämfört med västerländska sågar. Japansågar skär på draget snarare än på skjutet, vilket innebär att
Läs mer
Borr och sänksåg?
Om snittet ska vara synligt, d v s om ni ska köpa en komplett spis som livar i nivå med bänkskivan så är det tveklöst cirkelsåg (helst med skena eller annat bra anhåll) som ger det "renaste" och rakaste snittet och såga då gärna från undersidan så att det inte fläker/fnasar sig uppåt. För att kunna såga hela vägen in till bakväggen måste skivan lossas.
Det är dock lite oklart om du verkligen menar en komplett/hel spis när du skriver ugn + spishäll. För mig låter det som två separata enheter 🤔
Det är dock lite oklart om du verkligen menar en komplett/hel spis när du skriver ugn + spishäll. För mig låter det som två separata enheter 🤔
Undra om jag inte ställt mig i hålet där hällen är idag och bara sågat med fogsvans. Cirkelsågens nackdel är att den hade flisat lite och att montera bort allt inkluderar även montera bort vatten/avlopp.C cewe skrev:
Så även om själva sågandet hade blivit jobbigare, så är det nog största chansen att göra det snyggt och relativt lätt.
Bra idé… kan funka faktisktO Ossian K Olsson skrev:Undra om jag inte ställt mig i hålet där hällen är idag och bara sågat med fogsvans. Cirkelsågens nackdel är att den hade flisat lite och att montera bort allt inkluderar även montera bort vatten/avlopp.
Så även om själva sågandet hade blivit jobbigare, så är det nog största chansen att göra det snyggt och relativt lätt.
Tack, det är en enhet med ugn+häll som vi tänker. Tanken är att bänkskivan ska liva med enheten.krillek skrev:Om snittet ska vara synligt, d v s om ni ska köpa en komplett spis som livar i nivå med bänkskivan så är det tveklöst cirkelsåg (helst med skena eller annat bra anhåll) som ger det "renaste" och rakaste snittet och såga då gärna från undersidan så att det inte fläker/fnasar sig uppåt. För att kunna såga hela vägen in till bakväggen måste skivan lossas.
Förvirring råder fortfarande.
Jag uppfattar det som att TS ska dit med en kombinerad häll och ugn, en sk spis.
Det förutsätter att bänkskivan kan kapas rakt av, från framkant till bakkant, med snitt som blir synligt.
Jag hade garanterat försökt loss skivan som ett förstahandsalternativ, och kapat med sänksåg eller cirkelsåg med skena.
MEN, det ser ju ut som att hällen sitter monterad i en 80-stomme, eller så är det en pyttehäll.
Om inte proportionerna är helt off, så är det en pyttehäll, och stommen är kanske 60cm. Om skivan kapas vid det röda strecket och en stomme tas bort och ersätts med en spis, då kommer hela sidan av spisen att synas. Brukar inte vara skitsnyggt.
Förvirrad...
Jag uppfattar det som att TS ska dit med en kombinerad häll och ugn, en sk spis.
Det förutsätter att bänkskivan kan kapas rakt av, från framkant till bakkant, med snitt som blir synligt.
Jag hade garanterat försökt loss skivan som ett förstahandsalternativ, och kapat med sänksåg eller cirkelsåg med skena.
MEN, det ser ju ut som att hällen sitter monterad i en 80-stomme, eller så är det en pyttehäll.
Om inte proportionerna är helt off, så är det en pyttehäll, och stommen är kanske 60cm. Om skivan kapas vid det röda strecket och en stomme tas bort och ersätts med en spis, då kommer hela sidan av spisen att synas. Brukar inte vara skitsnyggt.
Förvirrad...
Redigerat: