Jag skulle "bara" byta lite kakel på toaletten. Men det slutade tyvärr med att hela rummet nu är soprent på ytskikt.
Inte uppskattat av sambon men nu har man ju möjlighet att göra det riktigt bra. Men frågan är vad som är riktigt bra?

Toaletten är ca 3,75 kvm, befinner sig på nedre plan i ett sutteräng hus och har självklart en oisolerad platta.
Vi har idag vattenburen värme.

Har kollat på ett lågbyggande vattenburet golvvärmesystem från LK. Med klinkers bygger detta cirka 25mm. Innebär väl att man får skippa tröskel till dörren och såga ner dörren lite. Att fräsa spår i betongen är inte en möjlighet då jag märkt att både vattenrör och avloppsstammen ligger relativt ytligt.

Ett annat förslag är att lägga el-golvvärme i form av matta. En komfortvärme.
Vet inte hur stor kostnad det blir med en sådan uppvärmning?

Det tredje alternativet är ju att behålla radiatorn i rummet. Men det känns lite tråkigt ..

Alla tips och funderingar uppskattas!

tänk på att om du väljer att lägga vattenburen golvvärme så måste du ha en separat shuntgrupp för just golvärmen.för på sommaren vill man juh inte skicka ut varmvatten till övriga systemet.jag har just blivit klar hemma med min dusch hemma.jag la elektrisk golvärme.bytte ut radiatorn mot en stor kombinerad handdukstork(vatten och el) så golvvärmen fungerar bara som komfort värme medans handdukstorken står för uppvärmning + att det går torka handukar på den.finns många snygga handukstorkar att välja mellan.:)

elektriker85 skrev:
tänk på att om du väljer att lägga vattenburen golvvärme så måste du ha en separat shuntgrupp för just golvärmen.för på sommaren vill man juh inte skicka ut varmvatten till övriga systemet.jag har just blivit klar hemma med min dusch hemma.jag la elektrisk golvärme.bytte ut radiatorn mot en stor kombinerad handdukstork(vatten och el) så golvvärmen fungerar bara som komfort värme medans handdukstorken står för uppvärmning + att det går torka handukar på den.finns många snygga handukstorkar att välja mellan.:)
Tack för svar!
Shunten har jag koll på!

Vår toalett är endast en toalett utan dusch. Därför känns kanske en handdukstork lite overkill? :)
Känns lite fel att lägga elslingor när vatten finns. Men å andra sidan kanske det ändå är det mest ekonomiska och praktiska?

Jag själv hade satt dit ett litet el element på den lilla toan (har golvvärme själv på den stora och element på den lilla) för att slippa böka runt på det lilla utrymmet.
Min toa är ca 3kvadratmeter .

Micro skrev:
Jag själv hade satt dit ett litet el element på den lilla toan (har golvvärme själv på den stora och element på den lilla) för att slippa böka runt på det lilla utrymmet.
Min toa är ca 3kvadratmeter .

Har idag ett vattenelement. Så att sätta en elradiator känns inte aktuellt.
Tack för funderingen!

Vi har just renoverat bägge badrummen och satt in vattenburen golvvärme. Det var det enda alternativet för oss. (Jag skall väl erkänna att jag var den som drev detta hårdast eftersom jag är en snål typ; har man lagt ned en himla massa pengar på att gå över från direktel och oljeelement till vattenburen bergvärme vill man utnyttja den.) Vi fick höra från de flesta hantverkarhåll att "klart ni skall ha elvärme, annars blir det kallt på golvet på sommaren". Men eftersom vi har levt i två vintrar utan någon värme alls i badrummen så lät det inte så farligt. Det finns ju badrumsmattor :) Sedan talade vi med en plattsättare och hans rörmokarkompis och de tyckte inte att det var något problem med vattengolv. De arbetar ju med sådant.

Vårt lilla badrum är 3,4 kvm, vi har ett enplanshus med krypgrund och betongbjälklag. Stora badrummet och tvättstugan ligger i fil och tar upp en hel yttre kortsida av huset. Stora badrummet är 7,1 kvm och tvättstugan är 6,7 kvm. Vi har tre golvvärmeslingor och en shunt. Golvvärmen är inställd på komforttemperatur och radiatorerna styrs av utomhusgivaren.

Jag rekommenderar alltså vattenburen golvvärme men vi har bilat upp golvet för att få samma höjd som resten av huset. Jag stör mig på att man måste ta ett steg upp i renoverade badrum och ville slippa det. Så då blev det bilning. Det blev naturligtvis dyrare men det blev så bra.

Hade vi inte hittat någon som kunde bila eller om det inte fungerat med bjälklaget hade vi valt lågburen vattenvärme i alla fall, pga vår bergvärme. Elvärme bygger ju lägre så om man inte vill bila och höjden är viktig skall man nog välja elvärme.

Eftersom jag stänger av min värmeanläggning över sommaren skulle jag välja elgolvvärme, om den lilla toaletten var i mitt hus.

Vi har ett gammalt badrum på nedervåningen med klinkers. Känns aldrig varken kallt eller varmt... Kommer lägga in vattenburengolvvärme när det blir renovering.. Aldrig saktat värme ens på vintern med 20 minus ute...

Med oisolerad källarplatta, ska du ens ha golvvärme då?

• Gilla
Sjöbban
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.