Har idag en norrbottensgård på 135kvm med radiatorer (kulvert från gårdshus där VP står), gårdshus på ca 70kvm med golvvärme samt att värmepumpen står här (markvärme), stall på 130kvm med aerotemper och några radiatorer (kulvert från gårdshus). Saken är nu så att jag håller på att bygga en maskinhall som jag tänkte ha golvvärme samt en aerotemper i (med värmekulvert vidare från stall), och jag funderar på att stoppa in en acktank som vp´n kan jobba mot och en liten vedpanna som jag tänkte spetsa hela systemet med när det blir kallt. Tror ni det är en bra ide´?
Värmepumpen är en nibe f1226 på 8kw (antagligen för liten), hur stor acktank och vedpanna tror ni jag behöver? Hade tänkt hålla ca 10 grader i garage och vrida på aerotempern när man mekar etc, ca 5-10 grader i stallet. Har ni något förslag på styrning och dimensionering av detta? Som det är just nu finns inga shuntar utan allt är verkar vara injusterat tills det blev ok enligt mäklaren när vi köpte gården. VP´n har vv-beredare och vi fortsätter köra med den då den räcker bra.