Hej!
Jag och min sambo ska bygga ny altan.
Vi har tagit bort den gamla och såg då att under brädorna så låg där stenplattor som ligger ojämnt.
Vi tänkte att altanen ska bli 6x 6 m.
Där ligger stenplattor enligt 6 m brett och 3 meter långt.
Hur hade ni byggt på bästa möjliga sätt? Bifogar bilder så att ni kan se hur det ser ut nu.
Väldigt tacksam för svar.. ImageUploadedByByggahus.se1372345636.067163.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ImageUploadedByByggahus.se1372345746.431860.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ImageUploadedByByggahus.se1372345835.894449.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Den första är golvhöjden. Om någon av dörrarna kommer användas mer än de övriga, sätt golvhöjden 2 cm under den öppnade dörren. Om den lägre dörren används mer sällan är det bättre att sätta ett steg ner till den i altanen. Att få samma höjd ute och inne är jättetrevligt.

Förresten. Kolla hur takhöjden blir med en högre altan. Det kanske blir väl lågt.

Det ser ut som om stenplattorna redan satt sig. Har den gamla altanen också sjunkit? Om inte är det bara att bygga altanen direkt på de gamla stenplattorna.

Jag satte 4 mm L-järn under bärlinorna när jag byggde min altan. Där det var lägre sänkte jag bara ner L-järnen till kontakt med sjöstensplattorna innan jag skruvade fast dom. För att få ordentlig kontakt vid alla L-järn satte jag skruvarna lågt ihålen på L-järnen innan jag drog dit dom. Det lyfte regeln någon mm. Jag satte L-järnen med ungefär 1 meters mellanrum.

Ute i gräset blir det till att bygga plintar. Skaffa justerbara stolpskor till reglarna så går det lättare att få allt i rätt höjd.
 
Vad är L järn för något?
 
Vinkeljärn
 
Tack så mycket för tipset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.