4 819 läst · 3 svar
5k läst
3 svar
Hur grunda vid kalkputsning?
Hej
Jag tänkte ta tag i vår källare efter att dränerat med dränisol för 2 år sen. Tänkte använda kalkputs eftersom det är det som använts innan. Alla gör-det-själv instruktioner jag hittar verkar gälla KC-bruk.
Hur ska man grunda innan man lägger Kalkbruk? (Förutom förvattning)
Hur tjocka skikt lägger man?
Andreas
Jag tänkte ta tag i vår källare efter att dränerat med dränisol för 2 år sen. Tänkte använda kalkputs eftersom det är det som använts innan. Alla gör-det-själv instruktioner jag hittar verkar gälla KC-bruk.
Hur ska man grunda innan man lägger Kalkbruk? (Förutom förvattning)
Hur tjocka skikt lägger man?
Andreas
Man grundar inte på något annat sätt än just förvattning. Den gamla murargubbe jag snackade med innan jag putsade med kalkbruk sa att man skulle lägga max 10 mm om dan, och dessutom gärna eftervattna med kolsyrat vatten (då det ju är genom att ta upp koldioxid som kalkputsen brinner). Dessutom gav han mig tipset att som ballast använda hälften mursand och hälften trädgårdskalk (mald dolomit). Jag vet inte varför, men det blev bra som fasen.
Nej, dolomiten är inte reaktiv alls vad jag förstår, den ska tillsammans med sanden fungera som ballast, alltså utfyllnad. Sen är det ju själva murkalken som binder ihop bruket. Dolomiten är bara mald kalksten, och inte så mycket finare än mursand. Men skulle man bränna dolomiten så får man osläckt kalk (som ju är mycket reaktiv), om man sen behandlar den med vatten får man släckt kalk (som ju är själva murkalken, det som binder bruket). Tror jag..
Liknande trådar
-
Revideras amorteringsgrundande värdet vid husköp?
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Påtvingad nytt amorteringsgrundande värde vid flytt av lån
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Grundarbete vid stenläggning
Grund & Markarbeten -
Kablar från grunden vid grundarbete
Grund & Markarbeten -
Amorteringsgrundande värde vid nybyggnation
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m.