Hejsan,
jag har detta infällda vägguttag som är vidarekopplat till fler uttag i rummet.
Jag är inte så frälst på hur det ser ut estetiskt. Jag undrar hur ni här på forumet hade löst det snyggast, med vidarekopplingen?
Spontant tänker jag en lite mindre "övertäckningsskena" som jag fogar och målar över samt byta ut vägguttaget. Att fräsa in kabeln låter dyrt, men det kanske det inte är?
Sen varför man har placerat vägguttaget så här högt upp vet jag inte. Det kanske var grejen på 70/80-talet?
Jag är inte så frälst på hur det ser ut estetiskt. Jag undrar hur ni här på forumet hade löst det snyggast, med vidarekopplingen?
Spontant tänker jag en lite mindre "övertäckningsskena" som jag fogar och målar över samt byta ut vägguttaget. Att fräsa in kabeln låter dyrt, men det kanske det inte är?
Sen varför man har placerat vägguttaget så här högt upp vet jag inte. Det kanske var grejen på 70/80-talet?
Byt ut uttaget mot ett nytt fräscht som monteras i förhöjningsram. Då kan den utgående utanpåliggande ledningen anslutas på ett riktigt sätt.
Sedan tycker jag ledningen ska vara klamrad eller ligga i kabelkanal inte en blandning som det är nu.
Uttag med en brunn används för platsbunden utrustning t ex kyl eller micro. I annat fall bör det vara uttag med dubbla brunnar.
Det finns ingen speciell höjd för uttag utan specifikt syfte. Man säger där bara att höjden ska vara lämplig för användningen. Kanske det uttaget på bild används till någon utrustning förut därav den lite ovanliga höjden.
Sedan tycker jag ledningen ska vara klamrad eller ligga i kabelkanal inte en blandning som det är nu.
Uttag med en brunn används för platsbunden utrustning t ex kyl eller micro. I annat fall bör det vara uttag med dubbla brunnar.
Det finns ingen speciell höjd för uttag utan specifikt syfte. Man säger där bara att höjden ska vara lämplig för användningen. Kanske det uttaget på bild används till någon utrustning förut därav den lite ovanliga höjden.
Valde den lösningen i motsvarande situation här och det blev mindre snyggt pga att det bara fanns en storlek på förhöjningsramen till Schneider Exxact och den är rätt fläskig. Så ett tips är att välja ett uttag som passar ihop med en lagom hög ram.A avh67f skrev:
Dessutom var det inte så lätt att begripa vilka ramar som passar vilka uttagserier. Tror Schneider hade 4 olika typer av ramar och med Murphys hjälp har jag nu 3 ramar över som inte passade. 😆
Vad är det för vägg ? På en reglad gippsvägg kan du dra kabeln bakom gipset.O oppelainen skrev:Hejsan,
Eller bara ta bort kontakten och kabeln om den stör dej.
Klicka här för att svara