Hej!

Hela golvet ska bytas till ett 25mm furugolv med golvvärme och mot en väggsektion kommer en vedspis placeras. Under den och framför ska plattor monteras. Troligtvis kalksten.
Huset har träbjälklag med cc 60 och det behöver förstärkas under plattorna på något sätt. Jag vill få plattorna i höjd med trägolvet. Plattor finns i varierande tjocklek, 12-15mm verkar vanligt.
Hur hade ni gjort? Lagt in kortlingar mellan bjälklag + golvgips? CC? Dubbla golvgips, där den första får ligga mellan bjälklaget på kortlingar? Dimension på kortlingar?

Träbjälklag med utspridd sågspån, bortplockade golvbrädor i trä, del av renoveringsprojekt. Golvet ska ersättas med furugolv och plattor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Planskiss över golvsektion med placering av vedspis och träplankor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vad är under? Kan du inte bara fylla upp med sand och sätta dom i? Har sett mycket sånt på Youtube. Mest från Indien dock när jag tänker efter 😂

Hur mycket kommer hela kalaset att väga då?

Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Vad är under? Kan du inte bara fylla upp med sand och sätta dom i? Har sett mycket sånt på Youtube. Mest från Indien dock när jag tänker efter 😂
Det är en trossbotten som inte klarar någon större last tyvärr.
Huset är inte lokaliserat i Indien… 😆

K krambriw skrev:
Hur mycket kommer hela kalaset att väga då?
Vedspisen väger ca 150 plus rökrör och sedan tillkommer plattorna. Det finns en stödmur i källaren ca 1 meter åt sidan och jag räknar med att bjälklaget kan ta lasten.

Golvet blir då direkt mot golvbjälklaget som jag uppfattar det, hur höga är golvreglarna och skottar unden lite spån.

J jonaserik skrev:
Golvet blir då direkt mot golvbjälklaget som jag uppfattar det, hur höga är golvreglarna och skottar unden lite spån.
Bjälklaget är 63x228 men trossbotten är lagd emellan bjälkarna och ovanpå den ligger en stenullsskiva. Avståndet från ÖK bjälke till stenullsskivan är ca 140mm.

Japp, trägolvet kommer ligga direkt på bjälklaget.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.