Hej,

Håller just nu på att bygga hus där tomten ligger så att vägen framför har en lutning.
Ena tomthörnet ligger ca. 2,6m ovan vägen medan andra hörnet ligger ca. 1m ovan vägen. Längden är ca 26m.
Var tänkt att bli stödmur mot vägen men vill hitta en billigare lösning.
Funderar därför, om möjligt, att istället göra en i hög grad underhållsfri slänt med omkring 25-30 graders lutning (men gärna med några växter ändå).
MEN jag vet inte hur detta görs på bästa sätt ???
Prioriterar att slänten ska se bra ut och är stabil men samtidigt att kostnad hålls nere.
Antar att det bör läggas något stort och tungt längs vägen som kan 'hålla emot' och göra slänten stabil men vet inte vad. Kan sprängsten vara ok?
Har försökt läsa lite trådar men och sökt på nätet men har inte fått klarhet i vad som kan vara en bra lösning.
Saknar känsla för detta så jag är väldigt tacksam för varje råd jag kan få.
Tack på förhand.

P.A
 
Kullersten ganska stora 08 stenmjöl under o mellan borstas o vattnas ner
 
S
kan ju köpa markameringsmatta också.
och växter med snabb växande rötter
 
  • Gilla
Petrus1979
  • Laddar…
Tack för ideérna! Klarar man sig utan extra stöd i nederkanten med dess alternativ?
Något annat att tänka på? Dränering?
 
P_A skrev:
Tack för ideérna! Klarar man sig utan extra stöd i nederkanten med dess alternativ?
Något annat att tänka på? Dränering?
lägger du ganska stora stenar behövs normalt inget extra stöd
 
Bygg slänten av schaktmassor med mycket lera och sten. Forma och gör slänten hård med grävmaskin.

Vänta till dess rullgräset börjar säljas.

Beställ gräs och lägg ut jordmån enligt leverantörs beskrivning. Trampa jordmånen.

Toppa med en centimeter rörgravsgrus.

Be till ditt eget val av högre makt att det inte regnar.

Rulla ut gräset längs sluttningen och enligt instruktion.

"Spika" fast längderna med billigaste grillpinnarna av trä.

Be FÖR regn. Spärra av området och vattna kopiöst.

Efter ca två veckor i gynnsamt väder har du en slänt som aldrig kommer rinna bort.
 
  • Gilla
plan-g
  • Laddar…
Kallmur.
 
Ge gärna en beskrivning också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.