276 läst · 10 svar
276 läst
10 svar
Hur göra med walk in closet/kontor i sovrum med speciell ventilation.
Har ett sovrum på övervåningen med en ganska ogenomtänkt lösning.
Det är uppenbart att man när man byggde huset förberett för att rummet skall kunna delas av, det är nämligen två tilluftsventiler (FTX) i taket (ett igensatt i dagsläget), två lamputtag med varsin strömbrytare på väggen och dörren till rummet är inte centrerad för att man ska kunna sätta in en ny dörr bredvid. Sen glömde de nog tänka klart då det bara är ett fönster och gissa var det sitter? Mitt på väggen såklart....
Men i vilket fall, nu vill hustrun att rummet ska delas av för en walk in closet/kontor och jag blir osäker på hur jag ska göra med ventilationen. Då det nya rummet inte får en egen dörr från hallen utan man ska gå in ifrån sovrummet, skall jag öppna upp tilluftsventilen i det nya rummet eller blir det skumt då det blir "för mycket tilluft" i de två rummen då det inte finns någon frånluft? Eller ska jag bara ha ventil mellan rummen?
Bifogar enkel skiss för att förtydliga vad jag menar. Hoppas nån har något bra inslag, tack på förhand!
Det är uppenbart att man när man byggde huset förberett för att rummet skall kunna delas av, det är nämligen två tilluftsventiler (FTX) i taket (ett igensatt i dagsläget), två lamputtag med varsin strömbrytare på väggen och dörren till rummet är inte centrerad för att man ska kunna sätta in en ny dörr bredvid. Sen glömde de nog tänka klart då det bara är ett fönster och gissa var det sitter? Mitt på väggen såklart....
Men i vilket fall, nu vill hustrun att rummet ska delas av för en walk in closet/kontor och jag blir osäker på hur jag ska göra med ventilationen. Då det nya rummet inte får en egen dörr från hallen utan man ska gå in ifrån sovrummet, skall jag öppna upp tilluftsventilen i det nya rummet eller blir det skumt då det blir "för mycket tilluft" i de två rummen då det inte finns någon frånluft? Eller ska jag bara ha ventil mellan rummen?
Bifogar enkel skiss för att förtydliga vad jag menar. Hoppas nån har något bra inslag, tack på förhand!
Svar Ja. Öppna upp ventilen, kontor ska ha tilluft.B Boyandy82 skrev:Har ett sovrum på övervåningen med en ganska ogenomtänkt lösning.
Ok, raka puckar!Jonatan79 skrev:
Tack för det, men funderar på om man skulle ha en paxfläkt ut genom ytterväggen också för att få cirkulation där inne, då det blir kontor/garderob vill man ju inte att det blir unket därinne så kläderna luktar gammal gubbe liksom. Jag är för kass på ventilation för att förstå var all luft tar vägen om det inte kan försvinna någonstans annat än att det trycks in i väggarna typ.
behövs inte, lämna dörrarna öppna lite så får du bra flöde.B Boyandy82 skrev:Ok, raka puckar!
Tack för det, men funderar på om man skulle ha en paxfläkt ut genom ytterväggen också för att få cirkulation där inne, då det blir kontor/garderob vill man ju inte att det blir unket därinne så kläderna luktar gammal gubbe liksom. Jag är för kass på ventilation för att förstå var all luft tar vägen om det inte kan försvinna någonstans annat än att det trycks in i väggarna typ.
Jo, men i klädkammare brukar man ha frånluft så att textildammet inte sprids runt. Så det är inte helt lätt i detta fall.Jonatan79 skrev:
Inga ventiler genom yttervägg när det är FTX.B Boyandy82 skrev:Tack för det, men funderar på om man skulle ha en paxfläkt ut genom ytterväggen också för att få cirkulation där inne, då det blir kontor/garderob vill man ju inte att det blir unket därinne så kläderna luktar gammal gubbe liksom. Jag är för kass på ventilation för att förstå var all luft tar vägen om det inte kan försvinna någonstans annat än att det trycks in i väggarna typ.
Förhoppningsvis ska tilluften i sovrum etc. röra sig bort till badrum etc. där det finns frånluftsventiler.
tack för bra inlägg!BirgitS skrev:
Är du kollat att det är tilluft i klädkammaren och inte frånluft genom att känna efter åt vilket håll som det drar när du öppnar ventilen?
Hur ofta och hur länge åt gången är det tänkt att rummet ska användas som kontor?
När man öppnar ventilen kanske något behöver justeras på FTX-aggregatet.
Lite att läsa om FTX-system (det är bra om någon förstår lite om hur husets ventilation fungerar):
https://villalivet.se/om-energi/ftx-ventilation/
https://www.svenskventilation.se/ventilation/olika-satt-att-ventilera/ftx-varmeatervinning/
https://www.vvsforum.se/2024/10/allt-du-behover-veta-om-ftx-ventilation/
Hur ofta och hur länge åt gången är det tänkt att rummet ska användas som kontor?
Lite att läsa om FTX-system (det är bra om någon förstår lite om hur husets ventilation fungerar):
https://villalivet.se/om-energi/ftx-ventilation/
https://www.svenskventilation.se/ventilation/olika-satt-att-ventilera/ftx-varmeatervinning/
https://www.vvsforum.se/2024/10/allt-du-behover-veta-om-ftx-ventilation/
Ja det är tilluft, har kollat det.BirgitS skrev:
Är du kollat att det är tilluft i klädkammaren och inte frånluft genom att känna efter åt vilket håll som det drar när du öppnar ventilen?
[länk]
[länk]
[länk]
Det kommer väl användas primärt på helgen några timmar i stöten.
Det är ett gammalt rexoventaggregat så inte så mycket att justera på det annat än hastighet på fläkten och den är redan på max. Sen kanske alla andra ventiler i huset måste justeras om en till öppnas?
Då tycker jag ju att det vore bättre om det var frånluft i klädkammaren, men jag förstår att det är svårt att göra om.B Boyandy82 skrev:
Ja, man vill ju inte att andra rum ska få så lite tilluft att någon annan vaknar med huvudvärk pga. det ibland. Det finns ju normer för lämplig mängd luft i t.ex. sovrum (4 l/s och person).B Boyandy82 skrev:
Jag förutsätter att det är en villa och inte någon bostadsrätt där någon kommer att ha synpunkter vid en OVK.
Krångla inte till det med ny frånluft och blanda absolut inte in PAX-fläktar och ytterväggsventiler när du redan har ett fungerande FTX-system.
Öppna det stängda donet och stryp det andra motsvarande. (Beroende på hur kanalerna är dragna så kan det antingen räcka att justera in dessa två don eller så måste fler tilluftsdon justeras in,) Se till att luften kan passera mellan rummen, antingen via dörrspringa eller sätt ett överluftsdon i mellanväggen.
Det blir inte helt "by the book" med överluft från garderob och via flera rum, men i praktiken kommer det att fungera ungefär som att det vore ett enda rum med en "kläd- och kontorshörna". Lika mycket luft kommer att passera sovrummet. Försämringen av luftkvalitet p.g.a. partiklar från kläderna lär vara försumbar i praktiken. (Jag förutsätter att du inte hänger in arbetsoverallen i garderoben efter att du mockat dynga i stallet.)
Krångla inte till det med ny frånluft och blanda absolut inte in PAX-fläktar och ytterväggsventiler när du redan har ett fungerande FTX-system.
Öppna det stängda donet och stryp det andra motsvarande. (Beroende på hur kanalerna är dragna så kan det antingen räcka att justera in dessa två don eller så måste fler tilluftsdon justeras in,) Se till att luften kan passera mellan rummen, antingen via dörrspringa eller sätt ett överluftsdon i mellanväggen.
Det blir inte helt "by the book" med överluft från garderob och via flera rum, men i praktiken kommer det att fungera ungefär som att det vore ett enda rum med en "kläd- och kontorshörna". Lika mycket luft kommer att passera sovrummet. Försämringen av luftkvalitet p.g.a. partiklar från kläderna lär vara försumbar i praktiken. (Jag förutsätter att du inte hänger in arbetsoverallen i garderoben efter att du mockat dynga i stallet.)
Lysande! Tack för väldigt uttömmande svar!B Bigfoot skrev:Jag förutsätter att det är en villa och inte någon bostadsrätt där någon kommer att ha synpunkter vid en OVK.
Som du säger blir det inga smutskläder därinne utan mer ett linne/finklädersförråd.
Jag tror dock jag tänkt om iochmed problematiken och struntar i kontorsdelen helt. Jag kan sitta nån annanstans istället.
Jag gör garderoben mindre och ser till att det är gott om luftspringor mellan den och sovrummet, men öppnar inte ventildonet då helt enkelt.
Har jag tänkt rätt då?
Klicka här för att svara