Tjenare.

Tänkte höra om tips/råd hur jag ska göra med vattenkoppling i vägg i garaget.
Ytterväggen är isolerad och plastad, har slått på en 45*45 utanpå för att få en installationsvägg. I denna kommer inkommande vatten, mellan plast och osb. Det kommer bli någon form av y-koppling här för att gå till en vattenutkastare samt vidare till en vv-beredare sedan till ett handfat.

Hade ni dragit allt i eller utanpå väggen ?

//Jimmy
 
Gå med utanpålligande rör till vvb samt ts är nog att föredra. Vad för dn på matningen till garaget?

Mvh
 
spekerök skrev:
Gå med utanpålligande rör till vvb samt ts är nog att föredra. Vad för dn på matningen till garaget?

Mvh
Vad är dn ?
 
Dimension
 
Tack, ca 12 mm invändigt
 
Pex, pem eller prisol?

mvh
 
Det är pex
 
Då borde du kunna vinkla ut den från vägg så gott det går. Sedan ett t rör på för vatten utk, sedan vidare mot beredaren. Om den är 12mm invändigt är den 18mm utvändigt gissar jag.
Mvh
 
Nyfiken fråga, varför är det att föredra å dra på utsidan vägg ?
 
Hur långt kommer vvb och ts vara ifrån varandra?

mvh
 
Redigerat:
Har du som tankegång att dra rören dolt så funkar det om du kör med prisolrör och bockar ut dessa vid ansl, tappställena med en bra rörbock för prisol, böjen får en kort radie. Tycker det blir trångt i vägg för en bockfixtur t.ex för rör i rör 15x2.5, går om utsläppet blir mellan reglarna där byggplasten är som snorigast.

Eftersom det inte var så mycket rör som skulle dras på vägg tyckte jag utanpålligande rör hade funkat.

mvh
 
Vvb till ts ca 6 meter

Min första tanke var att ha de i väggen, men vet inte riktigt hur jag skulle lösa första skarven, därav mitt första inlägg.
Å då hade jag även tänkt att köra med pex hela vägen.

Vad som blir trångt eller inte, kan jag inte se framför mig, har ingen direkt kunskap i detta utan får mäta å se. Bockfixtur, är det en sån där färdig krök för pex-slangen ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.