535 läst · 11 svar
535 läst
11 svar
Hur göra med överliggande stock? Bärande eller ej? Inredning av vind.
Tjena, skulle behöva en andra åsikt av någon som kan. Håller på att inreda en vind i en gammal skånelänga från sekelskiftet. Troligtvis sent 1800 tal eller tidigt 1900 tal.
Vi har en stock som ligger på vinden som är lite i vägen. Den är klämd med järnstång, plattjärn och mutter tillsammans med underliggande takbjälke. Bjälkarna är i snitt 170x70 och ligger på ca 850cc.
I varje ände av stocken har där förr i tiden varit murstockar som är borttagna sedan länge.
Jag har öppnat golvet och vad jag kan se så ligger takbjälkarna ute i muren och sitter troligtvis ihop med takstolarna också.
Dessutom ligger ju faktiskt stocken ovanpå brädgolvet så det är ju någon sorts efterkonstruktion...
Behövs verkligen den stora stocken och vågar man släppa på förbandet och se vad som händer ? 😅😅😅
Alternativt kan man kanske släppa förbandet, ta bort stocken och lägga en H-balk istället. Där kommer att komma en innervägg där den ligger ändå så då bygger man in H-balken i botten av den nya innerväggen.
Mvh Olof
Vi har en stock som ligger på vinden som är lite i vägen. Den är klämd med järnstång, plattjärn och mutter tillsammans med underliggande takbjälke. Bjälkarna är i snitt 170x70 och ligger på ca 850cc.
I varje ände av stocken har där förr i tiden varit murstockar som är borttagna sedan länge.
Jag har öppnat golvet och vad jag kan se så ligger takbjälkarna ute i muren och sitter troligtvis ihop med takstolarna också.
Dessutom ligger ju faktiskt stocken ovanpå brädgolvet så det är ju någon sorts efterkonstruktion...
Behövs verkligen den stora stocken och vågar man släppa på förbandet och se vad som händer ? 😅😅😅
Alternativt kan man kanske släppa förbandet, ta bort stocken och lägga en H-balk istället. Där kommer att komma en innervägg där den ligger ändå så då bygger man in H-balken i botten av den nya innerväggen.
Mvh Olof
Svårt att säga utan att vara på plats. Men utifrån bilder och det jag kan se så är spontan tanken: "Varför sitter den fast med så många infästningar som ser ut att vara utformade för att stå emot rejäla krafter?"
Den ser ut att ha placerats dit av en viktig anledning.
Finns det någon vägg under som livar i nivå med stocken? Det kanske var en lösning att bygga upp en vägg som skulle hänga i stocken då det kanske inte fanns någon lösning att bygga upp en vägg ovan på golvytan av någon anledning.
Undersök noga saken innan du bestämmer dig för att ta bort den där stocken.
Den ser ut att ha placerats dit av en viktig anledning.
Finns det någon vägg under som livar i nivå med stocken? Det kanske var en lösning att bygga upp en vägg som skulle hänga i stocken då det kanske inte fanns någon lösning att bygga upp en vägg ovan på golvytan av någon anledning.
Undersök noga saken innan du bestämmer dig för att ta bort den där stocken.
Nu när jag undersökte bilder lite bättre så ser det ut som att bjälklags bjälkar (de som är under stocken) hänger i den stocken.
Kan vara så att den håller upp bjälklaget om inte det finns mellanväggar i utrymmet under som tar emot krafter.
Kan vara så att den håller upp bjälklaget om inte det finns mellanväggar i utrymmet under som tar emot krafter.
Absolut är det bjälklaget den vilar på. Eller rättare sagt håller upp. I ena änden är det en vägg som stocken vilar på. I andra änden vilar den på en av bjälkarna som bygger bjälklaget i resten av huset. Delen där stocken ligger är upphöjt av någon anledning. Man ser alltså inte bjälkarna i detta parti från bottenplan. I övriga huset är bjälklags bjälkarna synliga.T tyomka skrev:
Jag börjar tro att det är något som hade med dem gamla murstockarna att göra. Men det är svårt att spekulera.
Jag skulle inte släppa på den utan att ha stämpar under...
Men det låter inte orimligt att det är orsaken till att den går som den går och om murstockarna nu är borta går det kanske att hitta en annan lösning. Allt från att sänka ned stocken till att byta ut den mot en H-balk som du föreslog. Men du ska nog ta hjälp av en konstruktör eller en erfaren snickare som kan kolla på plats för att ge råd på hur man löser det där utan att riskera några skador på huset.
Men det låter inte orimligt att det är orsaken till att den går som den går och om murstockarna nu är borta går det kanske att hitta en annan lösning. Allt från att sänka ned stocken till att byta ut den mot en H-balk som du föreslog. Men du ska nog ta hjälp av en konstruktör eller en erfaren snickare som kan kolla på plats för att ge råd på hur man löser det där utan att riskera några skador på huset.
Dowser4711 skrev:
Men det låter inte orimligt att det är orsaken till att den går som den går och om murstockarna nu är borta går det kanske att hitta en annan lösning. Allt från att sänka ned stocken till att byta ut den mot en H-balk som du föreslog. Men du ska nog ta hjälp av en konstruktör eller en erfaren snickare som kan kolla på plats för att ge råd på hur man löser det där utan att riskera några skador på huse
Ja vi har kommit fram till en lösning nu. Där kommer som sagt att komma en innervägg ungefär där stocken ligger idag. Så vi kommer att sätta stämp undertill på nedervåningen och sedan släppa förbandet och lyfta bort stocken.Dowser4711 skrev:
När detta är gjort och väggen skall byggas kommer där att ligga en bärlina i den.
Gissar att du har torpargrund.
Om du nu ska bygga en vägg på våningen under som ska ta emot laster från bjälklaget efter du har släppt på stocken så kommer laster att fördelas över golvytan på våningen under.
Hade det varit modern hus med platta så hade i princip funkat var du en bygger en vägg men hur ser konstruktionen av golvet på våningen under hos dig?
Skissen du ritade kan funka under förutsättningar att golvet på våningen under klara av krafter.
Förstår bara inte vad du ska med bärlina i nederkant. Där sätter du väl bara en träregel liggandes (syll).
Däremot skulle jag sätta i kortlingar om väggen är över det vanliga 2,40 höjden.
Eller menar du att du ska bygga en vägg på vinden?
Om du nu ska bygga en vägg på våningen under som ska ta emot laster från bjälklaget efter du har släppt på stocken så kommer laster att fördelas över golvytan på våningen under.
Hade det varit modern hus med platta så hade i princip funkat var du en bygger en vägg men hur ser konstruktionen av golvet på våningen under hos dig?
Skissen du ritade kan funka under förutsättningar att golvet på våningen under klara av krafter.
Förstår bara inte vad du ska med bärlina i nederkant. Där sätter du väl bara en träregel liggandes (syll).
Däremot skulle jag sätta i kortlingar om väggen är över det vanliga 2,40 höjden.
Eller menar du att du ska bygga en vägg på vinden?
Väggen kommer att komma på ovanvåningen. Blir klädkammare och ett litet kontor. Den kommer alltså komma i stockens ställe.T tyomka skrev:Gissar att du har torpargrund.
Tänkte mer att eftersom jag vill ha en dörr och gärna inte behöva kliva över något varje gång jag ska in/ut så kan där ligga bärlina i botten fram till karmen.
Tänker att syftet med bärlinan blir att i stockens ställe dra upp bjälklaget på samma sätt som den har gjort. Fast i ovankant innervägg istället. Därav bärlinan i botten också. Så att jag har något att fästa bjälklags bjälkarna i.
Där har funnits rum i detta utrymme innan och då var det ett himla hoppande över den här stocken fram och tillbaka. Hade gärna sluppit det.😅
Såhär såg det ut innan. I väggen ligger stocken. Därav tjockleken på väggen. Anledningen att jag vill ha en annan lösning är för att jag vill ha innerväggen mer åt vänster, sett från bilden. För att få lite mer frigång mot snedtak till höger.
![MultiMan](https://static.byggahus.se/forum/avatars/s/112/112385.jpg?1376846884)
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 919 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 919 inlägg
Du måste i vilket fall säkerställa att golv/ väggar under där du ska sätta den nya väggen kan bära lasterna när gamla bjälken tas bort.
Att gissa sig fram när det gäller sådant här är sällan en bra lösning.
Att gissa sig fram när det gäller sådant här är sällan en bra lösning.
Fast, det kommer ju inte hjälpa golvet/taket vid dörrhålet? Där får du inget som håller uppe golvet när du kapar bärlinan.OLOF-E skrev:
Ja vi har kommit fram till en lösning nu. Där kommer som sagt att komma en innervägg ungefär där stocken ligger idag. Så vi kommer att sätta stämp undertill på nedervåningen och sedan släppa förbandet och lyfta bort stocken.
När detta är gjort och väggen skall byggas kommer där att ligga en bärlina i den.
Och att göra en hängande bärlina på det där viset som inte sackar är inte det lättaste. Ni kommer med stor sannolikhet minst få problem med en dörr som kläms, i (näst) värsta fall ett tydligt hängande golv/tak.
Klicka här för att svara