Har äntligen fått nya garageportar!

Men hur ska jag göra med kanten?
Regnet ska inte rinna in i garaget och kanten får gärna vara rundad.
Slipa bort metallkanten och gjuta på något sätt?

Tack.
 
  • Nya vita garageportar med synlig metallkant vid marken som behöver åtgärder för att hindra regnvatten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nedsliten metallkant vid nylagda vita garageportar, behov av tips för vattentätning och avrunding.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En snabb lösning hade varit en sträng kall-asfalt i fall ut från metallkanten om det bara är funktionen du är ute efter.
 
F f_spindel skrev:
En snabb lösning hade varit en sträng kall-asfalt i fall ut från metallkanten om det bara är funktionen du är ute efter.
Det var tanken innan portarna kom på plats, men nu skulle jag vilja ha lite lutning från portarna för att undvika att vatten blir stående mot porten eller rinner in i garaget.
 
Köp markrännor som du leder bort vattnet med. Sen kör du den lutning du önskar mot kanten av garaget där.
 
  • Gilla
thomas33
  • Laddar…
Lutar marken i allmänhet mot eller från garaget. Kanten ser ut att vara 30-40 mm och lutar det bara liiiite från garaget så rinner det inte in.

Protte
 
Jag återkommer med en bättre förklaring så fort som jag får tid.
 
Jag tror han menar från porten och ut framkant järnet.
Har dock ingen aning hur man löser det.
 
Snailman
Jag tror han menar när vinden ligger på portarna och det regnar, då rinner vatten nerför portarna, och om det inte lutar ut mot järnen så lär det rinna in i garaget.
 
  • Gilla
Chiippe
  • Laddar…
Vinkelkap, betongslipskiva, ögon och andningsskydd...
 
  • Gilla
Snål-Jocke och 1 till
  • Laddar…
Ja det finns väl hundra olika sätt sätt att fuska till detta, men egentligen bara ett sätt för att göra det riktigt. För de som inte förstått problemet så sitter den nya dörren en liten bit in i rummet i jämförelse med den gamla.

Ha dörren stängd, rita utefter hela bottenlisten, öppna dörren och flytta strecket kanske en ynka cm ytterligare in i rummet. Kapa efter linjen med stenskiva i vinkelslipen, kapa av kantskoningen (vinkeljärnet) med metallskiva. Kapa lite hur som beroende på hur du kommer åt bila och/eller hugg undan betongen.

När du fått undan så mycket att du är nöjd kan du borra in några stick i plattan och trycka i armeringsjärn, lägg ett par stänger på tvären också och naja ihop. blanda till lite betong (Finbetong med så lite vatten i du kan/vågar) och fyll i. raka av så att det blir en jämn yta mellan garageplattan ned till marknivå..

Lätt som en plätt och du kommer i all framtid älska att du gjort detta och slipper kanten för evigt, vattnet har inte heller en suck att rinna fel håll...
 
  • Gilla
Undanvind och 6 till
  • Laddar…
Hade gjort exakt som snål-jocke sa, det är iaf då jag själv kommer göra när jag väl byter port :)
 
  • Gilla
Snål-Jocke
  • Laddar…
Tack för dina tips Snål-Jocke, så får det bli! (y)
 
  • Gilla
Snål-Jocke
  • Laddar…
S Snål-Jocke skrev:
Ja det finns väl hundra olika sätt sätt att fuska till detta, men egentligen bara ett sätt för att göra det riktigt. För de som inte förstått problemet så sitter den nya dörren en liten bit in i rummet i jämförelse med den gamla.

Ha dörren stängd, rita utefter hela bottenlisten, öppna dörren och flytta strecket kanske en ynka cm ytterligare in i rummet. Kapa efter linjen med stenskiva i vinkelslipen, kapa av kantskoningen (vinkeljärnet) med metallskiva. Kapa lite hur som beroende på hur du kommer åt bila och/eller hugg undan betongen.

När du fått undan så mycket att du är nöjd kan du borra in några stick i plattan och trycka i armeringsjärn, lägg ett par stänger på tvären också och naja ihop. blanda till lite betong (Finbetong med så lite vatten i du kan/vågar) och fyll i. raka av så att det blir en jämn yta mellan garageplattan ned till marknivå..

Lätt som en plätt och du kommer i all framtid älska att du gjort detta och slipper kanten för evigt, vattnet har inte heller en suck att rinna fel håll...
Jag står inför samma problem nu, 7 år senare. Har varit inne på ditt spår, men är inte risken att det rör sig mellan platta och mark så den betong man lägger spricker sönder?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.